Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografer - värdelösa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.K

Medlem
Jag har tidigare läst Fotografi under 5 år - både på folkhögskola och på fotohögskolan.

Efter det har jag arbetat som fotoassistent 2,5 år samt gjort en del småjobb som frilansande fotograf.

Detta är ju ingenting som jag tjänat några stora pengar på så min ekonomi är minst sagt skral.

För att råda bot på detta har jag på senare tid börjat se mig om efter ett anställt arbete för att "komma på fötter" och få lite stabilitet i tillvaron.

Det finns ju inte gott om arbete för folk med min bakgrund men jag har ändå koncentrerat mig på att få ett arbete "inom bildbranschen" - vilket för mig innebär exempelvis ett arbete på en bildbyrå.

På senare tid har jag sökt ett flertal lediga tjänster på olika bildbyråer utan framgång.

När jag ringde upp en bildbyrå fick jag svaret:
"Nja - vi tyckte du var lite för mycket fotograf för oss". Förbryllad över det svaret fortsatte jag ändå att söka hos andra bildbyråer.

Nyligen fick jag ett avslagsbrev och kände mig tvungen att ta reda på varför jag inte ens blev kallad till intervju - så jag mailade den ansvariga för att få svar. Detta är vad jag fick tillbaka:

"Jag kan förstå att det utifrån ibland kan verka oförståeligt varför man inte kommer ifråga för ett jobb man är intresserad av. Men du måste föreställa dig själv i relation till alla andra som anmält sitt intresse för jobbet - deras erfarenheter, kunskaper osv. Vi brukar inte gå in och diskutera sådana här saker i detalj om vi inte gått vidare i en anställningsdiskussion, men för att göra ett undantag:

Bland de sökande vi riktar in oss på finns en stor och dokumenterad erfarenhet av bildredaktionellt arbete vid reklambyråer, tidningar, bokförlag, bildbyråer mm.

Vi har inte förstått att du också har en dokumenterad erfarenheten av professionellt bildredaktionellt arbete att du kan jämföras med de sökande vi nu riktar in oss på.

Utöver detta är vi naturligtvis fria att tacka nej på andra grunder.
"

Jag accepterade detta och skickade tillbaka kommentaren:

"Hej, tack för ditt svar - jag ska inte besvära Er mer.

Det är väl definitionen av "professionellt bildredaktionellt arbete" som jag förundras över. Jag utgår från att en bildbyrå som ******* som representerar Fotografer borde prioritera en fotografisk bakgrund framför en bakgrund från bok/tidning/reklam branschen.
"

Kort efter fick jag tillbaka detta:

"Nu avslutar vi det här. Du saknar branschkunskap - ******* är länken mellan fotograf och användare. En bildredaktör måste förstå användarnas behov.

Som sagt. Avslutat.
"

Jag med fotografisk bakgrund skulle alltså aldrig förstå användarnas behov?

Jag blev faktiskt helt stum - trodde helt ärligt att fotoutbildning/erfarenheter skulle räknas som en tillgång för en bildbyrå?

Jag förstår att den branschkunskap personen syftar på är klart annorlunda än fotobranschen... men i alla fall...

Stämmer det verkligen att annat folk inom bildbranschen inte håller allför höga tankar om fotograferna?

Skulle gärna vilja höra lite kommentarer och åsikter.
 
Jag vet nästan inget om bildbyråer, inte heller relationer med dom.

Men jag tycker endå att du va värd ett bättre svar.

Visst är det konstigt att man ska vara max 20år, ha minst 10års erfarenhet och har jobbat tidigare minst 10år med det man söker. :)

mvh. Adam
 
Min tanke när jag läste din korrespondens med dem är att de har dåligt samvete. De verkar, med tanke på reaktionen, inte ha riktigt torrt på fötterna när de ratade dig osedd. Varför skulle han annars först svara nåt fullständigt snömos och sedan ha alla taggar utåt. Verkar helt oseriöst hursom helst

Det kan ju vara så att de har någon de känner som är tillräckligt bra som de vet vad han går för.
 
Om antalet stjärnor stämmer överrens med antalet bokstäver i namnet så kan jag komma med en gissning, förrutsatt att det är en svensk bildbyrå vi pratar om.
 
Antalet stjärnor stämmer inte :) men det är en svensk bildbyrå.

Jag alltid har värderat mig och min utbildning högt - det flera personer på flera bildbyråer nu har gjort är att nervärdera mig pga mitt fotografiska utbildning - det är främst det som stör mig.

De verkar ha en ganska negativ inställning till fotografer överhuvudtaget...

Jag har dessutom konspirationsteorier om att just fotohögskolan fungerar som en nagel i ögat på en del personer. (?)
 
Jag känner bara till två stora bildbyråer i Sverige. Den ena börjar på S och den andra på P, men eftersom antalet stjärnor inte stämmer så kan det inte vara den på S. Är det en känd bildbyrå förresten?
 
Två högar

Det är väl inte omöjligt att de kört den klassiska;

- Vi delar ansökningarna i två högar o slänger den ena! Varför? För att de som kastades hade otur och vi vill inte ha folk med otur på vårt företag!

;)

/Linus
 
Jag tycker du ska vara glad att du fick motiveringen till avslagen ändå.
Arbetsgivaren behöver inte förklara sitt val för dig.
Han kanske inte gillade ditt brevpapper eller så var det redan klart vem som skulle få jobbet eller något annat skäl.
Det är bara att söka vidare, du verkar ju driftig så det löser sig nog.
 
Utan att ha någon egen yrkeserfarenhet inom området ställer jag mig frågan om de arbetsuppgifter dom sökte någon till handlade mer om kundrelationer, förhandlingsvana o.s.v än kunskap om bild och att det kan vara därför ?

Men det är bara en gissning...
 
Jag är inte helt oförstående till att de inte anser fotograferfarenhet som det viktigaste för dem.

De kanske känner att du tänker ”aj, svårt att få fotografjobb nu, jag kan ju alltid jobba på bildbyrå”.
Eller så tycker de att sådant som administration, vana vid försäljning eller liknande är viktigare än att vara fotograf.

De skall ju sälja bilder till bildköpare och jag tycker själv att fotografer inte automatiskt har några särskilda meriter i sin roll som fotograf för ett jobb på bildbyrå.

Och du har nog rätt i din känsla av att fotohögskolan kan vara en black om foten för en del jobb.
 
Du kan ha sökt ett jobb som inte finns. Jag har nämligen hört att företag ibland sätter ut jobbannonser fast det inte finns något jobb. Det är 'bara' ett annat sätt att göra reklam för sig. Det har dessutom det positiva (ur företagets synvinkel) att de får feedback från kunderna (i det här fallet) i form av ansökningar. Då vet de hur många som sett annonsen och vill arbeta hos just det företaget.

Personligen tycker jag att sådana annonser är skamliga, men det är nog en företeelse som är svår att bli av med. Om det sedan är exakt så här i just ditt fall kan bara det berörda företaget svara på.
 
Att vara en duktig, kunnig och erfaren fotograf innebär långt ifrån att man än lämplig som bildredaktör. Bildredaktörens jobb liknar mycket en säljares. Jobbet går ju ut på att hitta rätt i ett stort myller av bilder och kunna sälja dem. Man ska ha ett mycket bra ordningssinne, stor allmänbildning för att veta vilka kategorier en viss bild kan passa i, gärna en rejäl dos arbetslivserfarenhet från reklambranschen eller tidningsbranaschen eftersom de representerar en övervägande del av kunderna, kunna stå ut med att sitta mycket och katalogisera bilder i en dator (och manuellt i ett dia- och pappersarkiv) o.s.v. En mängd egenskaper och erfarenheter som det faktiskt är få fotografer som har. Jag förstår alldeles utmärkt att du känner dig besviken över att ha fått ett avslag men jag förstår samtidigt mycket väl varför bildbyrån gav dig det svar du fick. De gjorde ju till och med ett undantag för dig när de redogorde för sina urvalskriterier. Jag
tvivlar dessutom uppriktigt sagt på att du hade tyckt jobbet var särskilkt kul. Det är en sak att sitta och jobba med sina egna bilder men en helt annan att sitta och bläddra igenom tusentals bilder från andra fotografer.
 
Jag är fullt medveten om att andra personer är mer lämpade att arbeta som bildredaktörer än de med fotoutbildning.

Jag tycker ändå att det är trist när jag verkar bli ratad pga att jag har en fotografisk bakgrund.

Eftersom jag dessutom har lagt fotograferandet på hyllan (av anledningar som det skulle bli för långdraget att dra upp här) känns det extra jobbigt att min utbildning verkar vara mer av en last än en fördel.

Tipsa gärna om andra branscher dit man kan söka sig med min bakgrund.
 
Det var intressant att läsa om vad som hände dig. Det är ju inte alltid så att det jobbet man tror att man passar till handlar alls om det man tror.

Går själv på universitet i Australien just nu andra året. Tycker att jag lärt mig otroligt mycket och börjar bli säkrare i min roll som fotograf. Frågan är vilket jobb man har chansen att få när man kommer hem sedan, och om inte mitt "degree" är mer i vägen än till nytta? Det verkade ju så med fotohögskolan och bildbyrån iaf.

Jag vet nämligen inte om det är värt att stanna kvar det tredje året eller inte, eftersom det nästan bara är självständiga projekt och praktik hela året. Kostar ju en del att gå här, och jag tycker att det viktigaste är att lära mig fota. Att få ett degree i foto kanske inte är så viktigt tänkte jag?

Är det någon som vet om företagen som anställer fotografer, tex pressfotografer och reklam/porträtt studioer, tycker det är viktigt med diplom, eller vill dom bara att man ska kunna det man håller på med?
 
Förstår inte...

Hej,

Jag förstår inte varför inte bildbyråns namn skyddas... De har så vitt jag förstår betett sig illa mot Daniel och jag finner ingen anledning att hålla dem bakom ryggen.

Likadant var det för ett tag sedan med ett s.k. proffslab i Stockholm som hade klantat till sig med en fotorulle.

Min filosofi är att vara öppen med det som inte fungerar, så att "marknaden" - dvs vi - kan välja om vi vill stödja sådana företag.

I det nämnda fallet vill jag gärna veta namnet på bildbyrån så att jag själv kan undvika den och avrekommendera den i den mån jag skulle komma i kontakt med bildbyråer...
 
Loj,
på vilket sätt har dom uppfört sig illa?
För att dom inte anställde honom?
Då blir listan lång över alla företag man sökt jobb hos som inte ens svarar på ansökan.
 
gundj skrev:
Loj,
på vilket sätt har dom uppfört sig illa?
För att dom inte anställde honom?
Då blir listan lång över alla företag man sökt jobb hos som inte ens svarar på ansökan.

Jag anser att de betett sig illa i det svar de gav Daniel - förutsatt att han återgivit kommunikationen korrekt, men det har jag ingen anledning att betvivla... Språket som används är plumpt och onyanserat...

mvh Janne
 
Jag förstår inte heller på vad sätt de skulle betett sig illa. Jag tycker de har kommunicerat på ett rakt och över förväntan ärligt sätt. Det finns ingen skyldighet att redogöra för varför man valt någon annan, vilket de ändå var snälla och gjorde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.