Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
När kan man kalla sig fotograf?

Är man fotograf bara man håller i en kamera?

Måste man försörja sig genom sitt fotograferande?

Tja det är bara att börja fundera:)
 
Ett kriterium som skall uppfyllas:

Fotograferingen skall vara ändamålet med fotograferingen.
Om fotograferingen är en ursäkt för att; vara i naturen, snacka med tjejer, gå gratis på fotboll eller liknande är man inte fotograf.
 
Mikael, strålande inlägg!!! Den tanken har jag aldrig tänkt förut...

Fotograf är man väl när har kamera och har för avsikt att använda den...?
 
Det här är en roligt fråga!

Jag har ofta jobb med kameran där jag rör mig bland folk. De frågar ofta: Är du fotograf?
Vad ska man svara?
När jag är ute och cyklar är det ingen som frågar om jag är cyklist!
Det händer att jag fotograferar personer som kan uppfattas som vackrare än genomsnittet.
Är du modell? Ja, för mig - just nu - är hon modell.
Jag brukar säga att jag jobbar med BILDER, stillbild och rörlig. (video)
De har de frågvisa inte hört förut och brukar tystna...
 
Jag har också fått den frågan... Eftersom jag hitills bara fotograferat för mitt eget höga nöjes skull så har jag ofta svarat nej. Vilket måste låta lite absurt när man står med en stor kamera i näven. Men underförstått så tolkar man ju frågan som "jobbar du för en tidning?"

En gång var det två små barn som frågade om jag var en sån där cooling... :D
Det var på den tiden när jag omkring i trashjeans...

Mvh
Maverick
 
Fotograf må jo väre en av de mest missbrukte yrkestitler.En trenger jo ikke väre fotograf for om en tar bilder.
I går kjöpte jeg meg et par sko, men jeg titlerer meg ikke som skomaker.
 
Det är inte så vanligt att folk springer ikring med kamera i näven och en stor fotoväska om axeln. Det är inte så vanligt att folk har systemkamera överhuvudtaget därav frågan.
I frågan ligger snarare en undran om man är yrkesfotograf, dvs man lever på det.

-----------------------------------------
Fotograferingen skall vara ändamålet med fotograferingen.
Om fotograferingen är en ursäkt för att; vara i naturen, snacka med tjejer, gå gratis på fotboll eller liknande är man inte fotograf.
-----------------------------------------

Jag förstår vad du menar men håller inte riktigt med. Jag är ofta ute i skogen både med och utan kamera. ibland går jag ut för att fota, ibland släpar jag med kameran för att det kan dyka upp något och ibland orkar jag inte släpa då går jag bara ut och njuter. Jag kan hävda att jag är fotograf även om huvudsyftet med turen är rekriation.
 
gbjerne skrev:
När kan man kalla sig fotograf?

Är man fotograf bara man håller i en kamera?

Måste man försörja sig genom sitt fotograferande?

Tja det är bara att börja fundera:)

Fotograf är man när man har det som yrke ;)

Fotograferar man seriöst utan att ha det som yrke, så kan man kalla sig för amatörfotograf eller hobbyfotograf eller motsvarande :)

tar man bilder bara genom att sikta på motivet och klicka (standard turist/familjebilder), så skulle inte jag kalla det för en (amatör/hobby)fotograf iaf :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Håller med Kim! Fotograf för mig är ett yrke.. Jag kallar mig själv amatörfotograf ute...

Sen kan man iofs kalla sig fotograf om nån frågar för att det är smidigare och för för att man kanske inte skall få någon motfråga.


Att jag skulle kalla mig datatekniker för att jag ibland skruvar i min egna dator låter absurt men är en bra liknelse..
 
Lönsam hobby?

Jag har tagit en del foton som används av företaget jag jobbar på. Någon som har en aning om vad jag skäligen skulle kunna ta betalt för bilder som hamnar i publika trycksaker?

Jag fotograferar bara på hobbynivå i dagsläget, men då jag har ett "källar"-företag skulle jag enkelt kunna koppla betalningar till det.

/Anders
 
Det finns trådar om vad man bör ta betalt (sök i forumet), men annars handlar det ju om storlek, hur länge bilden ska användas, hur stor upplaga det är o.s.v för att bestämma ett pris ;)
 
Föreslår att du startar en ny tråd, så att inte detta intressanta filosofiska ämne spårar ur. Kolla gärna först i arkivet, det finns flera trådar om hur mycket man bör ta betalt för bilder. Sök t.ex. på BLF.:)
 
Fotoograferar man är man fotograf, rent sråkligt i alla fall. Sedan kan man vara amatörfotograf, yrkesfotograf osv...

Frågar någon dig om du är fotograf så blir svaret: - "Ja, jag är amatörfotograf eller kanske hobbyfotograf" eller "Ja, men jag lever inte på det" eller ...
 
Rätt man är fotograf om man fotograferar likväl som man är cyklist om man cyklar.

Felet är väl att betydelsen har blivit:
fotograf = yrkes/proffsfotograf det tycker jag är fel.

Fotografer är alla som fotograferar sen kan tillägget framför fotograf variera. Turist/familje/amatör/hobby/semiprofs/proffs/yrkes.
 
Walkerboh skrev:
Rätt man är fotograf om man fotograferar likväl som man är cyklist om man cyklar.

Felet är väl att betydelsen har blivit:
fotograf = yrkes/proffsfotograf det tycker jag är fel.

Fotografer är alla som fotograferar sen kan tillägget framför fotograf variera. Turist/familje/amatör/hobby/semiprofs/proffs/yrkes.

fel eller inte, Fotograf är en yrkestitel och inget annat ;)
och det är inget som betydelsen blivit, utan så har det varit hela tiden :rolleyes:

precis som målare, murare, betongare, städare o.s.v

och jag skulle inte kalla någon som tar typiska familje-turistbilder för fotograf överhuvudtaget :rolleyes: enligt min mening så krävs det mer kunskaper än så för att kalla sig amatörfotograf :p
 
Senast ändrad:
Eftersom naturfoto ligger närmast intressemässigt så kallar jag mig naturfotograf och mig veteligen finns det ingen skola som "utbildar" naturfotografer....men Fotograf är ett yrke och det är en annan sak..
mvh/gunte..
 
Om man möter en främmande människa så inte presenterar man sig som fotograf om man inte har det som yrke.
Om man å andra sidan har fått till sin uppgift att fotografera ett evenemang t.ex. och anländer till platsen så är det väl helt i sin ordning att presentera sig som fotograf för det är den rollen man för tillfället har. Eller?

/ Hasse
 
Om någon frågar om man är fotograf menar de väl om man jobbar med det. Som sagt.

I den ena fotokluben jag är med i tror jag att man har tappat verklighetsuppfattningen fullständigt. När människor på 70+ som tror att man ska vara med i en fotoklubb för att man äger en kamera, de flesta fotograferar nog inte oftare än en gång /månad och då är det barnbarnen som är motivet. Eller så fotograferar dom lite oftare men tänker inte alls på sådant som komposition eller skärpa eller något annat.
Jag kan vidare utvecl hur jag tänker om jag låter knäpp.

Andreas.
 
Hassan skrev:
Om man möter en främmande människa så inte presenterar man sig som fotograf om man inte har det som yrke.
Om man å andra sidan har fått till sin uppgift att fotografera ett evenemang t.ex. och anländer till platsen så är det väl helt i sin ordning att presentera sig som fotograf för det är den rollen man för tillfället har. Eller?

/ Hasse

Helt överens med dig där! är man på uppdrag att fotografera är det helt oki att kalla sig fotograf, även om man inte har det som yrke!:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.