Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotograf till 300D / 10D
- Trådstartare prinsen
- Start datum
Smirre
Aktiv medlem
SmurfMolly skrev:
Jag tror Marias tidigare ide´( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=14818#post145862 ) om ett bildforum skulle vara bra.. Men som Jim skrev i den tråden så är det ju lite det som kritikbilderna handlar om.
Tack för mig!! //Malin
Kanske ett upplägg som Usefilm har där endast bilder läggs upp för att kommenteras och betygssättas, det finns ju hur mycket olika teknikforum ute på nätet rörande sina specifika fabrikat.
/ Jerker
http://www.usefilm.com
Det är inte fel att diskutera teknik på fotosidan - det tror jag knappast var meningen med den här tråden. Men diskussionen handlar om huruvida det är "mycket snack och lite hockey".
Jag vill inte sätta mig över teknikintresse och teknikdiskussioner - jag älskar ju själv att snacka teknik. Men en del behöver få uppmuntran och kanske en lätt spark i baken för att börja plåta lite mer. Och en del blir faktiskt låsta i sitt tekniktänk och hämmade när de ska plåta.
Under mina femton år i fotoklubbsrörelsen har jag sett många exemplel på detta.
Någon kommer säkert att misstolka mig, men det får jag väl bjuda på.
Jag vill inte sätta mig över teknikintresse och teknikdiskussioner - jag älskar ju själv att snacka teknik. Men en del behöver få uppmuntran och kanske en lätt spark i baken för att börja plåta lite mer. Och en del blir faktiskt låsta i sitt tekniktänk och hämmade när de ska plåta.
Under mina femton år i fotoklubbsrörelsen har jag sett många exemplel på detta.
Någon kommer säkert att misstolka mig, men det får jag väl bjuda på.
haze
Aktiv medlem
Dela upp forumet i två delar...
Tack för mig!! //Malin [/B]
2? Nu är det ju redan över 30 olika forum.=).
Jag läser gärna teknikforum, däremot kan det vara svårt att hitta tillbaka om det var något intressant att läsa.
Något proffs kanske skulle fixa en sammanställd recention över de grejjor som debateras ofta så blir det lite lättare att hitta.
Jag åker Sony just nu och följer inga trådar på 300D, men antag att jag köper en sådan nästa vår. DÅ behöver jag tips om denna modell, och nya frågor uppstår i ämnet.
Recentioner tycker jag inte säger så mycket just nu, det saknas en hel del som aldrig blir ifyllt, bilder och pris etc.
eller??
sagan
Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:
Det är väl bara att läsa om det man VILL läsa och är intresserad av. Varför gnälla???
Den som är specialintresserad av telezoomar och inget annat får väl älta det då. So what!!?..
Exakt..och precis som flera skrev här så har man ju kritikbilderna för att snacka om bilder, vilket inte hindrar att man oxå drar igång forumtrådar om bilder...vilket trots allt görs en hel del.
För övrigt var det väldigt trist att Adam lämnade FS :-(
Efwa
Aktiv medlem
prinsen skrev:
Nu lämnar jag fotosidan, inte för att det intresserar er kanske. Men endå!
Tack för några trevliga år, och hoppas att sidan återfår det där det en gång var.
/Adam
Synd att du lämnar sidan tycker jag. Dessutom intresserar det mig. Jag tappar en finfin kompis.
Men det finns saker man får vänta sig. Ett inlägg får alltid synen från två (eller fler) håll och jag hoppas innerligt att du inte lämnar FS för dessa lika oskyldiga inlägg som ditt eget.
Sedan ser jag inte någon större skillnad på FS nu mot förr. Det har varit sedan jag började minst fem trådar som börjar "Det var bättre förr" och jag tror att dom kommer upp när man själv personligen blir attackerad eller startar en egen "undersökning".
När jag var ny visste jag INGET om sökfunktionen och kanske visste jag inte heller vad jag egentligen frågade efter. Det blev ett inlägg som kanske fanns förr.
Men sedan tycker jag också att tekniken är en stor del i fotograferandet. Jag vill nog säga att jag köpte kamera innan jag visste hur den fungerade helt och hållet.
Det är ju en utveckling mot att kunna utveckla fotot/bilden. Ingen bild utan teknik.
Kanske någon av dessa 300D blir en sjutusan till fotograf, och då har vi hjälpt den personen på vägen.
/Efwa
SmurfMolly
Aktiv medlem
haze skrev:
2? Nu är det ju redan över 30 olika forum.=).
Jag tror nog du förstod hur jag menade Haze! Två inriktningar, en mot teknik och en mot bilden...
En annan ide kan kanske vara att alla medlemmar som registrerar sig får ett mail där fotosidan förklarar hur sajten är uppbyggd och dess olika funktioner... men framförallt den vett och etikett som gäller på sidan.... Som helt ny är det svårt att känna till te.x sökfunktionen....
/Malin
PeterLj2
Aktiv medlem
Jag förstår inte de som verkar vilja begränsa fotosidan till en viss typ av fotografer. Varför finns det inte plats för alla sålänge de vill utvecklas? För mig spelar det ingen roll om det så är konstnärligt eller bara rent tekniskt.
De som vill ha hjälp med de tekniska aspekterna får som regel hjälp av andra som gillar det tekniska och är mycket kunniga och varför de som då inte är så intresserade av sådant ska hänga upp sig på det förstår jag inte.
Jag har beställt en 300d och det kommer att bli min första systemkamera. Det var för mig ett svårt beslut och för mig är det en större summa pengar, en investering.
Man vill då helst inte kasta pengarna i sjön och jag undersökte då först och främst på egen hand på typ dpreview och liknande men forumet är som jag ser det ett bra komplement till det för att säkra sin investering.
De som vill ha hjälp med de tekniska aspekterna får som regel hjälp av andra som gillar det tekniska och är mycket kunniga och varför de som då inte är så intresserade av sådant ska hänga upp sig på det förstår jag inte.
Jag har beställt en 300d och det kommer att bli min första systemkamera. Det var för mig ett svårt beslut och för mig är det en större summa pengar, en investering.
Man vill då helst inte kasta pengarna i sjön och jag undersökte då först och främst på egen hand på typ dpreview och liknande men forumet är som jag ser det ett bra komplement till det för att säkra sin investering.
haze
Aktiv medlem
SmurfMolly skrev:
Jag tror nog du förstod hur jag menade Haze! Två inriktningar, en mot teknik och en mot bilden...
/Malin
Skojjade bara . Jag förstod din replik.
Å andra sidan finns det ju redan en uppsjö med forum. Vill man bara "prata bild" kanske man kan göra det i ett och samma. Har man "åsikter" kanske det kan föras i ett annat.
Mer än 30 forum måste ju rymma samtliga dessa intressen.. eller?
Haze
PeterLj2
Aktiv medlem
Huvudgrupperna som forumet är indelat i:
Fotografera
Utrustning och teknik
Efter exponeringen
Foto som jobb (eller vägen dit)
Fråga experten
Annat
Intressegrupper (Teknik)
Intressegrupper och Klubbar
Jag ser inte riktigt det krångliga med den indelningen? Är det inte rätt tydligt vad som är rätt och slätt teknik där?
Vad är det du efterlyser Malin?
Fotografera
Utrustning och teknik
Efter exponeringen
Fråga experten
Annat
Intressegrupper (Teknik)
Jag ser inte riktigt det krångliga med den indelningen? Är det inte rätt tydligt vad som är rätt och slätt teknik där?
SmurfMolly
Aktiv medlem
PeterLj skrev:
Huvudgrupperna som forumet är indelat i:
Fotografera
Utrustning och teknik
Efter exponeringen
Fråga experten
Annat
Intressegrupper (Teknik)
Hmm... vet inte riktigt längre.. *ler* Man ska inte tänka djupa tankar när man jobbat natt...
Men nått som skulle vara trevligt är det som maria föreslog.. ett bildforum... diskussioner omkring en bild.. teknikmässigt eller rent estetiskt spelar ingen roll... Utan att det handlar om kritik... Mer att få igång en diskussion om en bild.. Kanske ett "svårt" motiv.. där man kan få tips på saker man ska tänka på redan innan man själv ger sig på motivet... en slags utbildning.... jag kanske yrar?
*somnar om*
//Malin
pixelbild
Avslutat medlemskap
prinsen skrev:
Vad ska man ha för fotograf till en 300D / 10D??
Nä, allvarligt. Tröttnar ni inte på att läsa alla dessa j'vla foruminlägg av folk som bara postar trådar om objektiv och sådant ?? Frågorna finns ju besvarade massor av ggr.
Man kan ju börja undra om folk verkligen kan något om kameran eller bara bryr sig om att visa att man har en sådan kamera??...
Något som slår mig också är att folk nästan inte postar några trådar om fotografiska fenomen längre. Med detta menar jag att folk inte verkar bry sig om bilden längre, utan mer om tekniken.
Vart tog fotograferingen vägen?
.......
Jag kan bara hålla med dig Adam.
PeterLj2
Aktiv medlem
prinsen skrev:
Vad ska man ha för fotograf till en 300D / 10D??
Nä, allvarligt. Tröttnar ni inte på att läsa alla dessa j'vla foruminlägg av folk som bara postar trådar om objektiv och sådant ?? Frågorna finns ju besvarade massor av ggr.
Man kan ju börja undra om folk verkligen kan något om kameran eller bara bryr sig om att visa att man har en sådan kamera??...
Något som slår mig också är att folk nästan inte postar några trådar om fotografiska fenomen längre. Med detta menar jag att folk inte verkar bry sig om bilden längre, utan mer om tekniken.
Vart tog fotograferingen vägen?
.......
Att värna om tekniken är väl att värna om bilden?
Ju mer man kan rent tekniskt ju mer är det fantasin och den egna kreativiteten som sätter gränserna? Eller är jag helt fel ute?
Jag är ju rätt ny till det här med att fotografera och så men kan de finnas något värre att ha en ide som man känner på sig är bra och inte veta hur man ska utföra den rent tekniskt?
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Fotograf till 300D / 10D
Absolut, teknisk kunskap är ju högst väsentligt om man vill kunna ta bilderna precis som man vill ha dem.
PeterLj skrev:
Ju mer man kan rent tekniskt ju mer är det fantasin och den egna kreativiteten som sätter gränserna?
Absolut, teknisk kunskap är ju högst väsentligt om man vill kunna ta bilderna precis som man vill ha dem.
haze
Aktiv medlem
PeterLj skrev:
Nu förstår jag inte vad du pratar om Haze?
Ok!
Du förstod tydligen skillnaden på teknik och prylar, samt givetvis.
Det är dock inte allt.
Det är en "viss skillnad" på teknik när man badar en filmremsa i mörkrummet eller utför motsvarande i arbete PH..Till detta användar man olika redskap (prylar).
Huruvida du vill kalla detta analogt och digitalt tänker jag inte lägga ner tid på.
Det var bara en notering.