Advertisement

Annons

Fotograf sökes till bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: men shiiit!!??

Sara skrev:
...Jag tycker också att 2000 är alldeles för lågt, men det är vad kunden är villig att betala, finns det nån (vilket det uppenbarligen fanns) som tycker det är ok-kanske beroende på sin erfarenhet eller annat, så är ju det toppen!

...Inte heller är det så att vi fotografer förlorar en massa kunder på "alla billiga amatörer" som snor våra jobb, visserligen bor jag i sveriges jerusalem (jönköping) men här finns det bröllop så det räcker o blir över!

...Nej, alla måste vi börja nånstans... man får vad man betalar för som sagt... betalar man lite, är det antagligen nån som har liten erfarenhet av just bröllop som plåtar... Inte mer än rätt isåfall... jag tog också ungefär 2000:- för mina första bröllop...kände mig aplycklig att nån ville betala mig att fotografera dem då:) o såvitt jag vet blev kunderna nöjda ändå:)

Se där, du tycker ju själv att 2000:- är för lågt. ;-)

Skänt åsido - Visst är det en bra chans för en oetablerad fotograf, inget snack om den saken. Men är det på något sätt fel att tala om vad nackdelarna är? Om man inte anger för- och nackdelar med att ta jobbet, så kan jag tycka att det till viss del är ett sorts utnyttjande. Att ge upp bildrättigheterna är en sådan sak t ex. Min bröllopsfotograf skulle aldig gått med på detta. Jag betalade dessutom 7.500 för min fotograf (15 bilder i ett album) UTAN festbilder. En väletablerad fotograf visserligen men det ger ändå en fingervisning om förhållandet mellan pris och arbetsbörda och det var det som jag kritiserade. Vårt bröllop hade dessutom inte en superfet budget.

Om det försvinner fotojobb eller inte pga för låg prissättning går ju alltid att diskutera till leda - Men en prissättning måste ju vara seriöst grundad på vanlig företagsekonomi om det skall gå att få något över i börsen. Med 15 timmars jobb och skatt så blir det nog 500 kr i börsen. Så visst är det rimligt att diskutera skatt i sammanhanget. Skatt är tråkigt att prata om, men en faktor som påverkar vad man tjänar på jobbet.

Var och en får själva välja om man åtar sig jobbet eller inte - Varje människa har en egen fri vilja. Samtidigt har man ju även rätt att uttrycka sitt ogillande om man tycker att villkoren suger. Rätten att utöva sin fria vilja gäller ju alla läger i en sådan här diskussion.

Alla kan ju säga både ja eller nej till ett sådant här erbjudande, samtidigt så råder det en viss osäkerhet bland nya fotografer när det gäller prissättningen. Det är min tolkning utifrån en hel del andra trådar här inne. Jag ser inte det som "taskigt" på något sätt att man talar om att det eventuellt är ett orimligt erbjudande i förhållande till det arbete som krävs.

Jag tycker också att det är bra att sådana här erbjudande syns på fotosidan - Det ger alla en chans att få in en fot i branschen. Men introduktionen kan ju ske med en viss värdighet, även för den som inte är en etablerad fotograf.

Jag hade nog också lagt mig på runt 2000:- + moms för den typen av fotografering som niklas beskrev - Men jobbade du själv 10 timmar on location + efterarbete när du tog bröllopsbilder i Jönköping för 2000:-?

Ett annat förslag om man vill etablera/öva sig på bröllop kan ju vara att fejka en sådan händelse med vänner, ta många bilder (som även blir en övning). Detta ger mer kontroll över en situation som man är grön på och man slipper eventuellt ha ett missnöjt brudpar som ser sitt bröllop som ett fotografiskt misslyckande - En sådan händelse leder knappast till betalning eller fler jobb. För att ge sig på ett "skarpt" bröllop utan erfarenhet eller kunskap måste man var dumdristig eller ha en god portion is i magen. Men visst, det finns som dom som klarar av en sådan "risk".

Fejkade bröllopsbilder ger övning och kan visas för potentiella kunder och kan ge lika mycket jobb som det erbjudande som tråden startades med.

Min åsikt till slut är att det är bilderna som skall sälja fotografen - Inte enbart ett billigt pris. Är det bilderna bra så kommer det oftast ett bra betalningserbjudande också. Därför bör också en första etablering i branschen ske genom bilderna och inte genom det låga priset.
 
Senast ändrad:
stoltz: Vet inte om jag missförstod vad du skrev på något vis, men skulle det inte kännas väldigt löjligt att be sina kompisar leka att de är på bröllop för att du skall träna på att fota?
Vet inte om det var så du menade? Men det alternativet skulle iaf gå bort för min del.
 
starnut skrev:
stoltz: Vet inte om jag missförstod vad du skrev på något vis, men skulle det inte kännas väldigt löjligt att be sina kompisar leka att de är på bröllop för att du skall träna på att fota?
Vet inte om det var så du menade? Men det alternativet skulle iaf gå bort för min del.

Nej, du missförstod inte vad jag menade. Jag kan personligen tycka att om man inte har någon vana så är det bättre att vännerna leker bröllop än att man leker fotograf på ett riktigt bröllop.

Övning ger färdighet och det är rätt många här inne som någon gång lekt med ljussättning på nära och kära. Att fejka bröllopsbilder är i princip samma sak.

Ofta vill det blivande paret se vad man har tagit för bröllopsbilder tidigare så att dom vet vad dom får för pengarna. Det blir lite svårt att visa några sådana om man inte fotograferat några och då blir det även svårt att få ett bröllopsjobb. Med andra ord Moment 22.
 
Ett bra sätt att börja är att blygsamt be om lov att få plåta för egen räkning på bekantas bröllop där man inte är den ordinarie fotografen. Förklara för brudparet att de absolut inte kan förlita sig på dig som fotograf och att du inte på något sätt kan ersätta en erfaren bröllopsfotograf.

För att inte störa den arbetande kollegan söker man tillfälle att diskutera med honom först och förklarar syftet och att tanken inte är att leverera några bilder i konkurrens med honom/henne. En del blir naturligtvis ändå irriterade, och då är det bara att hålla sig i bakgrunden så mycket som möjligt, men de flesta tycker nog att det är roligt att man tar sin "karriär" på så stort allvar och delar säkerligen med sig av egna kunskaper och erfarenheter.

På detta sätt kan man bygga upp ett bra bibliotek med referensbilder och skaffa sig en någorlunda god grunderfarenhet innan man gör något eget jobb mot betalning.

/G
 
Re: Re: men shiiit!!??

stoltz skrev:
Fejkade bröllopsbilder ger övning och kan visas för potentiella kunder och kan ge lika mycket jobb som det erbjudande som tråden startades med.
I början av min bröllopsfotokarriär tillämpade jag många idéer på mina kompisar. Jag fick låna några gamla bröllopsklänningar och plåtade mina kompisar. Jag har faktiskt en av bilderna här på FS. På så sätt kunde jag testa idéer utan att vara rädd för att misslyckas.
 
Men...

Kan man inte anlita modeller som har som yrke att vara just modeller? (f-låt, kunde bara inte låta bli...) ;)
 
Herregud vilken ork folk har. Det här ser ju ut som när man lägger ut nåt för försäljning på blocket.se. Man får 20 mejl om felstavning, orimligt pris, etc från folks om inte är intresserade av det man försöker sälja ens.


Ut och fota istället!
 
Jag skulle göra det för 2000:- utan tvekan. Jag har gjort liknande sådana saker innan, vem bryr sig igentligen, om de inte vill antlita en dyrare fotograf så gör de inte det.

Flamethrow på mig nu :) CMON alla skrik ur oärlig och oetisk jag är!
 
Hehehe.. För att avsluta? denna tråd kan jag säga att JAG gjorde det där bröllopet för 2500:-

Sen att jag fick ytterligare ett bröllop som gav betydligt mer pengar (och förmodligen flera i framtiden) kanske inte spelar så stor roll... eller ;)

Ja, det var jobbigt och ja det var skitdåligt betalt, men eftersom det ledde till fler jobb där jag kunde ta mer betalt så får jag väl säga att jag är nöjd.

Ibland kan det löna sig att göra ett skitjobb ;)
 
Själv har jag gått över till att uteslutande plåta skilsmässor nu. Dom ger hellre pengarna till mig än till advokaten.
 
Även om det var en gammal tråd så var den ganska intressant, speciellt med den lilla knorren på slutet.

Har dock funderat på en sak, var i Jennys förfrågan står det att bröllopsparet har spenderat si och så mycket pengar på klänningen och så vidare ?

Det kan ju vara så att paret helt enkelt inte har samma finanser som en del andra och inte kan spendera 50-100.000:- på ett bröllop.

Dom kanske köpte klänning på H&M för 1000:-, och då lär ju knappast en fotograf för 15.000:- vara aktuell.

Ska också bli intressant och se alla berörda "skälla" ut Jeppe för att han har sänkt den fotografiska marknaden.

Inte för att jag tycker att han förtjänar det på något sätt, utan mer för att han har den positionen han har.
 
Brejdol skrev:
Själv har jag gått över till att uteslutande plåta skilsmässor nu. Dom ger hellre pengarna till mig än till advokaten.

det där får du utveckla lite, vad för bilder tar du till en skillsmässa??

//Jan (nyfiken som bara attan)
 
"Skåningen" skrev:
............. I så fall får de hyra en finnig student med en Nikon Coolpix. ..............
Niklas Wibom
www.niklaswibom.com
Intressant! är det a) Förhållandet att det är en student
b) Förhållandet att denna person har acne
eller c) Förhållandet att personen har just en Nikon Coolpix
som gör att det är möjligt att pressa priset?
Om b): kan någon med conglobat acne göra det ytterligare billigare?
Hur mycket dyrare blir det om man i stället anlitar en arbetslös friskvårdskonsulent med fin hy och som innehar en Canon S40?? (Näe, jag känner ingen sådan men det är taxan för olika konstellationer jag skulle vilja veta mera om).
Us
 
Bra Jesper! jag hade resonerat precis som dig!!!
Vad tog du betalt för efterarbete? Eller gav du de alla bilderna rakt av på CD så att de själva fick ordna med efterarbete och kopiering til papper?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.