Annons

Fotograf sökes till bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Man får vad man betalar för

PerFogelberg skrev:
Vad har det med saken att göra. Det är ju knappast tråkigt att fotografera bröllop.

att man tycker det är kul gör kanske att man inte girigt stirrar sig blind på det ekonomiska.
 
Re: Re: Re: Re: Man får vad man betalar för

defiant skrev:
att man tycker det är kul gör kanske att man inte girigt stirrar sig blind på det ekonomiska.
Det beror på om man vill ha det som hobby resten av livet. Ska man se lite mer långsiktigt på saken behöver man ta betalt för att kunna leva på det man gör.
 
Jag ber Jenny om ursäkt

Jag får be Jenny om ursäkt. Läser nu i efterhand (efter kaffet och allt) att jag skällt lite mycket, men det är lätt att dras med "lynchmobben".

Det är INTE ditt fel att Bröllopsparet bara vill ge 2000 för en heldag.Naturligtvis inte.

Men lite fördjupning så du förstår min reaktion:

Som företagare blir jag så arg, över det faktum att ALLT får kosta fritt på Bröllopet, men när det kommer till fotona så skall de vara proffsiga, perfekta,och det får bara kosta LITE, (allra helst gratis).

För varje krona jag tar ut i vinst ur företaget betalar jag 4 kr i skatt och avgifter för.Men detta förstår oftast inte Bröllopspar, de tror att jag bara tar fram min digitalkamera och tar några bilder, lägger dem på en CD och säger: "tja 200 är väl okej".Men ändå kräver de att bilderna skall vara perfekta och kröver ofta att man klipper om dem och retucherar bort saker och det skall ingå i priset.Och vissa är så fräcka att de tar emot provbilderna, scannar in dem, skickar tillbaka dem och säger att de inte är nöjda och inte tänker betala . Därefter går de och skriver ut bilderna och använder dem och jag kan ingenting göra. Ja så jävla fula är vissa , för att inte tala om snåla. Vissa har oxå problem med att betala i tid, och där sitter jag med alla utgifterna.



Men jag LEVER på mitt fotograferande. Dvs jag måste försörja min familj och mitt liv för det jag tjänar. Dessutom skall min utrustning (blixtar,linser,filmer,studio mm) betalas och ny köpas in för att bibehålla den höga standard som kunder kräver. Oh jag vill inte jobba svart som fotograf, det är inte min stil, och om jag jobbar svart, så betalar jag iinte min del till samhället+ det syns i mitt bokslut att jag har dåligt med inkomster och jag kommer inte kunna få lån eller passera kreditansökningar.

Jag känner många fotografer i Malmö som slutat göra Bröllop pga allt strul. Själv har jag planer på att eventuellt sluta göra Bröllop oxå. Det är enklare att göra reklambilder och skolfoto än Bröllop.Dessutom betalar de i tid.

I mitt pris för 2000 kr för Bröllopet ingår en timmes plåtande, en rulle film + kopior och förstoringar.Det är så lågt jag kan gå.Jag måste kunna försörja mig som fotograf.

Än en gång, Jenny jag ber om ursäkt för min negativa attityd.

Med Vänlig Hälsning

Fotograf Niklas Wibom
www.niklaswibom.coom
 
Min syn: Brudparet har själva beslutat att de vill ha lite foto från sitt bröllop. De har också satt en limit på kostnaden. Jag TROR att de är medvetna om att en yrkesfotograf kostar betydligt mer och ger ett genomsnittligt högre bildresultat. De väljer själva att ta en "billigare" fotograf, kanske på bekostnad av resultatet. Alla bilder blir kanske inte 100% rent fotografiskt, men de kanske är nöjda ändå. Om de då har gjort SITT val inför SITT bröllop, varför skall vi då klanka ner på det med beska kommentarer? Jag kan förstå att många yrkesfotografer har det tufft och måste ta ut en rimlig ersättning för sitt jobb, självklart. Jag tror dock inte att denna förfrågan är riktad till dessa fotografer och tycker därför inte heller att de behöver ondgöra sig över erbjudandet. Det räcker med att säga nej tack, eller att svara med ett mail där man erbjuder en offert på jobbet. Gör man det med en vänlig och kundfokuserad inriktning kanske man kan få brudparet att höja sin limit och därmed få jobbet och lite inkomst. Som ju inte skall vara svart för den seriöse yrkesmannen. Eller?

Ett par jag känner anlitade en "amatör" inför sitt bröllop, detta som en back-up till det proffs de också hade på plats om något skulle gå snett. De var jätteglada för det, många av "amatörbilderna" höll klart högre kvalité och det blev också en av hans bilder som kom på tackkortet. Det är mao ingen garanti att det blir ett bra resultat bara för att priset är högt. Däremot kanske man i vissa fall kan reklamera en yrkesfotografs arbete, t.ex. bilder han/hon tar i studio, vilket jag tycker skulle kännas tryggt.

Arne S

Tillägg: Hade inte läst "skåningens" senaste inlägg när detta skrevs. Förstår dig Niklas, och instämmer i mycket av det du skriver. DS
 
Senast ändrad:
Ett dyrt pris är ingen garanti för bra bröllopsfoto

stoltz skrev:
Troligtvis samma svar som hon hade fått av en etablerad fotograf i "butik".

Personligen reagerade jag emot att fotografens investeringskostnader anförs som motiv för ett högt pris.
Tänk om en butik skulle säga "vi har så höga priser, eftersom vi har en högre hyra, dyrare personalkostnader och så har vi precis köpt den ny kassamaskin, och mjölken är förresten dyrare just nu, eftersom klockan har blivit 18.10".
Hur intressant är detta för en kund?
Och på köpet vill man väl inte ha sådana syrliga kommentarer som har anförts under denna tråd.
 
Detta är ett svar på Wolfgang´s inlägg:


Personligen reagerade jag emot att fotografens investeringskostnader anförs som motiv för ett högt pris

För att vara fotograf , till yrket så kräver det faktiskt utrustning, precis som en rörmockare behöver utrustning för att görsa ett bra jobb. Om du anlitar en rörmockare ex rörtjänst i Malmö så börjar de ta betalt from du ringt in till dem och de börjar köra. Dessutom tar de betalt extra för "servicebilen" dvs bilen med utrustning.

Jag , måste som fotograf ha blixtar,kameror,stativ,dator,lokal,bil,bakgrundstyger,acessoarer mm för att kunden skall anlita mig och bli nöjd. Har jag inte rätt utrustning, kan jag inte hålla den kvaliteten som krävs och kunden går någon annanstans.

Om du går ner till kvartersbutiken, så inser du att samma mjölk du får på Willys för 5.60 kostar nu 8 kr.Det beror på att de har större utgifter än Willys och inte kan hålla samma priser pga konkurans.

Bara för att du har en systemkamera så innebär inte det att du kan jobba som fotograf. Det kjrävs mycket mer utrustning än så.

Kontentan är att alla utgifter i ett företag måste betalas, och jag har ingen sympati för de som tycker att "foto är inget jobb ". För mig är det jobb, och alla mina fakturor skall betalas.Jag tar mitt jobb på fullt allvar.

Vad som är skrämmande är att du dessutom är Kassör i Fotografiska Föreningen (står i din profil) . Hur kan du då, gå emot oss yrkesfotografer och säga att vi inte skall ta betalt för alla våra investeringskostnder ?
Är inte jag värd lika mycket som alla andra ? Varför skall jag inte få leva på mitt yrke, och ta betalt precis så att jag klarar mig ?

Niklas, (som inte tänker inte bli medlem i fotografiska föreningen i Malmö.)
 
Re: Ett dyrt pris är ingen garanti för bra bröllopsfoto

Wolfgang skrev:
Personligen reagerade jag emot att fotografens investeringskostnader anförs som motiv för ett högt pris.
Tänk om en butik skulle säga "vi har så höga priser, eftersom vi har en högre hyra, dyrare personalkostnader och så har vi precis köpt den ny kassamaskin, och mjölken är förresten dyrare just nu, eftersom klockan har blivit 18.10".
Hur intressant är detta för en kund?
Och på köpet vill man väl inte ha sådana syrliga kommentarer som har anförts under denna tråd.

Medveten om att sådana här diskussioner brukar att spåra ur, vill jag ändå ge min åskikt.

Jag håller med Niklas Wibom i hans inlägg, men förstår om andra har avvikande åsikter.
I egenskap av profesionell fotograf väljer jag att prissätta mina bröllop så att det finns företagsekonomisk hållbarhet. Det känns bättre att göra 10 bröllop där kunden har samma respekt för mig, som den har för kocken, lokaluthyraren, frisören, sömmerskan, floristen osv.... än att göra 40 bröllop där jag själv står för största delen av kostnaden bara för skoj skull. Men detta är MIN åsikt, jag kräver inte att andra skall anamma den.

Vad beträffar liknelsen med livsmedelsbutiken ovan, så haltar den betänkligt.....då jag knappast kan ringa min dagligvarubutik och be dom hålla öppet till 24.00 och sälja till mig för en bråkdel av priset.

Som arbetande fotograf drabbas man ofta av oförståelse för prissättningen, vilket sannolikt beror på att de flesta har en kamera, men saknar insikt om vilka kostnader man har som fotograf.

Att jag reagerade tidigt på denna tråd var att en till synes professionell fotograf gick ut och sökte en ersättare till ett rejält underbetalt jobb......vilket jag själv aldrig skulle komma på tanken att göra.

/tc
 
Som företagare måste man ju ta betalt för såväl sina tjänster som för sina utgifter. Annars skulle det nog bli svårt att få det att gå runt. Har man då valt en väldigt dyr utrustning, lokal, etc kommer ju detta att påverka priset. Detta kan ju i sin tur påverka hur många jobb man får osv, naturligtvis beror det ju oxå på vilken lön man valt att ta ut.
Om vi då tar ett exempel med två fiktiva fotografer där den ena valt en något lägre investeringskostnad än den andra men ändå i kundens ögon (vilket är den styrande faktorn...)tar lika bra bilder till ett lägre pris, vem får då jobbet? Sen kvittar det hur många hundratusen den andra lagt ut på sin utrustning, kunden bryr sig inte.

Men att båda måste ta betalt för sin investering ser jag inget konstigt i, tvärtom.
 
Re: Jag ber Jenny om ursäkt

"Skåningen" skrev:

För varje krona jag tar ut i vinst ur företaget betalar jag 4 kr i skatt och avgifter för.


kunde inte låta bli:
får inte ihop matematiken här riktigt, du betalar mer än vad du får in, :eek:)
 
kunde inte låta bli:

Förenklat: 80% av det jag tjänar går bort i skatt,moms,sociala avgifter och annat kul ;)


Men att båda måste ta betalt för sin investering ser jag inget konstigt i, tvärtom.

Svar: ja exakt. Oavsett investeringskostnad, så MÅSTE den betala sig, annars är det förlust.
 
Haha

Haha Shit vad ni har mycket tid på er att sitta härinne och diktera. Hahha visste att många fotografer har lite att göra ... Men så här lite hade jag aldrig kunnat gissa!!! haha


Det var just sådana här jobb som i början av min karriär gav mig både självförtroende och kontakter. Kontakter som i sin tur gav fler och bättre jobb.

Och eftersom jag befinner mig i en situation då jag inte behöver detta längre så tänkte jag att någon annan kanske är intresserad av det, och mycket riktigt var det många som svarade på "annonsen"

Ha det bra. Och framför allt Tack för visat intresse!!
 
Re: Haha

Jeviola skrev:
Haha Shit vad ni har mycket tid på er att sitta härinne och diktera. Hahha visste att många fotografer har lite att göra ... Men så här lite hade jag aldrig kunnat gissa!!! haha

En del fotografer har råd att ta semester........
 
Svar till Niklas och Thomas

Min åsikt är självklart att fotografyrket är ett "riktigt jobb". Har aldrig påstått något annat.
Jag tycker också att det är viktigt att man skall ta ut sina kostnader plus en vinst som man kan leva på.
Har inte heller påstått nå't annat.
Men samtidigt måste man dock förstå brudparen som vill ha ett billigare alternativ.
Jag reagerade helt enkelt mot de syrliga kommenterarna under hänvisning till sina kostnader.
En kund är ju helt ointresserad av ens kostnader, utan vill istället ha det bästmöjliga priset. Detta gäller ju i alla branscher.
 
gerhardp skrev:
Antar att var och en här kan räkna ut vad det kostar att ha 2 bättre kameror med en uppsättning objektiv och blixtar, vilket är det minsta (en) fotograf kan ha med sig vid ett sådant viktigt tillfälle. Vi talar om 100.000-250.000,-.
Man kan ta jättefina spontana bröllopsbilder utomhus med en Nikon F100, upplättningsblixt och Kodak Portia 160NC.
Utan assistent.
Självklart! Men skall du seriöst ge dig på att fotografera bröllop får du nog se till att ha med dig minst en backup-kamera, objektiv och lite annan självklar utrustning.

För brudparet är det frågan om en av de största dagarna i livet och de nöjer sig förmodligen inte med ett: "Njaae, det blev visst inga bilder för jag tappade blixten i kyrkans stengolv och kameran hade en dålig dag... Eh... kan vi samla hela gänget nästa helg igen..?".

Eller: "Jaså, du vill ha ett par bilder utan blixt inne i den mörka kyrkan innan ni går ut på kyrktrappan? Nej, det går nog inte för jag har bara ISO160-film i just nu och detta objektivets största bländare är 5,6. Stativ har jag tyvärr inte råd med förrän nästa säsong."

Eller: "Nej, du får välja... Överexponerad klänning eller frack utan detaljer. Jag har bara en blixt och inga reflexskärmar. Vi kanske kan träffas en dag när det inte är så mycket sol ute..?"

Eller: "Käre herr kyrkvaktmästare, att jag har trasiga kläder och ser ut som om jag just stigit upp ur en rännsten betyder inte att jag inte har på det här bröllopet att göra. Har alla andra mörk kostym? Jaha, men det ryms inte i min budget. Jag skall höra med pappa om han kan finansiera lite mer representabla kläder till nästa gång."

Eller: "Nej, det blev tyvärr ingen bild på kyssen för jag var tvungen att byta film i min enda kamera. Inga problem, vi kan väl träffas imorgon på lunchen så tar jag några snabba bilder när ni kysser varandra..?"

Eller: "Ja, tyvärr blir mina bilder sådär suddiga vissa dagar. Det får du nog räkna med när du anlitar en fotograf till det priset. Jag brukar avstå min mat till barnen och jag blir så darrig när jag inte fått i mig tillräckligt på några dagar.

Eller: "Jo, jag förstår att du hade velat ha helfigursbilder på de vackra klänningarna. Tyvärr har jag bara ett 85mm objektiv och det var lite trångt i den lokalen. Åsså räcker blixten inte så långt".

Eller: "Ja, det hade verkligen varit kul med en bild när din mamma bröt ut i glädjetrårar kring kantorns hals medan han spelade utgångsmarschen. Tyvärr hann jag inte byta objektiv. Hade jag bara haft min assistent med mig så..."

Eller: "Vadå irriterande att gästerna inte såg er inne i kyrkan? Jag har ett 35mm objektiv och då får man vara ordentligt nära om det skall bli något."

Eller: "Va? Nej det hann jag inte fotografera. Jag var fullt upptagen med att torka bort den goda såsen från hovmästaren. Han ville inte förstå mina högljudda ursäkter och påstod att jag raglade när jag stående försökte få i mig mitt gratismål som jag tiggde till mig i köket. Ni sade ju att jag fick dricka och äta så mycket jag ville istället för att få betalt."

Eller: "Shit, börjar bröllopet redan klockan 13:00..? Är det okay om jag kommer tjugo över för mitt taxipass slutar preciiis innan?"

Kram

/G (som har tid att sitta framför datorn på söndagmorgnar och slåss för att fotograf-kollegor skall kunna leva på sitt arbete och samtidigt åtnjuta respekt från vanliga dödliga)
 
Re: Svar till Niklas och Thomas

Wolfgang skrev:
Min åsikt är självklart att fotografyrket är ett "riktigt jobb". Har aldrig påstått något annat.
Jag tycker också att det är viktigt att man skall ta ut sina kostnader plus en vinst som man kan leva på.
Har inte heller påstått nå't annat.
Men samtidigt måste man dock förstå brudparen som vill ha ett billigare alternativ.
Jag reagerade helt enkelt mot de syrliga kommenterarna under hänvisning till sina kostnader.
En kund är ju helt ointresserad av ens kostnader, utan vill istället ha det bästmöjliga priset. Detta gäller ju i alla branscher.
Visst är kunden intresserad av att få det så billigt som möjligt - Samtidigt som fotografen tjänar på det inget konstigt med det. Men en orealistisk prisnivå,med tanke på jobbet och dess insats, tyder på att man eventuellt skall ta jobbet svart.

Jag lämnar aldrig som motivering till mina kunder vad jag har för utrustning - MEN mitt svar riktade sig till fotografen som ställde frågan och INTE till slutkund. Dessutom fanns det ett inlägg sedan där det angavs att det i slutändan är billigare ju att fotografera digitalt. Detta argument vände jag mig emot eftersom jag ansåg det vara orealistiskt pga andra typer av omkostnader.

Jag har svårt att se det "syrliga" i detta. Jag anser att jag gav ett realistiskt svar till en orealistisk deal. Vad är det som gör det "syrligt" att man påpekar att erbjudandet inte känns riktigt ok pga angivna anledningar?

Samtidigt är förstår man brudparen som vill ha en bra deal - Men man får ju också ha fötterna på jorden. De flesta som svarat i denna tråd verka ha ett gott fotfäste i den skånska myllan - Det ser inte jag som syrligt på något sätt. Många fotografer som jag känner, som får orealistiska förhandlingsbud från kund, bemöter detta med att tala om för kunden vad man kan få för pengarna som erbjuds och det är ofta som kunden reagerar väldigt negativt på detta. Samtidigt en realitet - Man får vad man betalar för.

Jag upplevde och upplever fortfarande erbjudandet som ett slavkontrakt och som ett försök att fiska upp en ung och grön fotograf som jobbar häcken av sig och får betala själv för det i slutändan, dessutom med friskrivning av bildrättigheterna. Inget snyggt erbjudande i mina ögon och jag tycker nog att erbjudandet är lite "syrligt" i sig själv.
 
Senast ändrad:
stoltz skrev:
Jag lämnar aldrig som motivering till mina kunder vad jag har för utrustning - MEN mitt svar riktade sig till fotografen som ställde frågan och INTE till slutkund.

....och så "glad" hon blev!
Hon ställde en fråga och fick svar av hel annan karaktär.
 
men shiiit!!??

Hallå? vad är det med er??!
Märker ni inte hur ni själva låter?
Jenny försöker vara shysst och lägger ut ett jobberbjudande här, för den det kan passa...
Jag har väldigt svårt att tänka mig att ni tog 10000 för era första bröllop? såvitt jag kan se skriver hon nada om att du måste vara yrkesfotograf osv...Hon skriver vad kunden kan betala- för den som tycker det är alldeles för billigt- skit i att svara helt enkelt... då är det inte dig de söker...

Detta är ju en toppenchans för den som vill börja fota bröllop, eller bara plåtat endel...
Varför alla sura miner och ält om skatter?
Denna kund hade garanterat inte anlitat dig som tar 10 papp och uppåt ändå till detta bröllop...
Visst får man det man betalar för, men det är väl ändå upp till kunden?

Jag tycker också att 2000 är alldeles för lågt, men det är vad kunden är villig att betala, finns det nån (vilket det uppenbarligen fanns) som tycker det är ok-kanske beroende på sin erfarenhet eller annat, så är ju det toppen!

Tycker inte alls det handlar om att utnyttja folk, vi är väl inga bebisar som inte kan säga nej eller? Och inte är det väl så att alla bröllop har en budget på över 100 000?? Inte heller är det så att vi fotografer förlorar en massa kunder på "alla billiga amatörer" som snor våra jobb, visserligen bor jag i sveriges jerusalem (jönköping) men här finns det bröllop så det räcker o blir över!

Nej, alla måste vi börja nånstans... man får vad man betalar för som sagt... betalar man lite, är det antagligen nån som har liten erfarenhet av just bröllop som plåtar... Inte mer än rätt isåfall... jag tog också ungefär 2000:- för mina första bröllop...kände mig aplycklig att nån ville betala mig att fotografera dem då:) o såvitt jag vet blev kunderna nöjda ändå:)

Kom igen nu, solen skiner ju!!! Var glada!:)
 
Wolfgang skrev:
....och så "glad" hon blev!
Hon ställde en fråga och fick svar av hel annan karaktär.

Tja, så är det när man ställer en fråga i ett forum. Jag visste inte att man bara fick skriva svar som trådskaparen gillade - Det borde stått i trådens inledning isf. Livet är väl fullt av svar som man inte alltid gillar, samtidigt kan man ju få svar som man också gillar. Allt är möjligt i en öppen fråga. Jag får ju t ex finna mig i att jag får "svar" på mina åsikter och inlägg.

Om hon blev glad eller inte har jag ingen uppfattning om. Det var en arbetsförfrågan som bemötes av mig och andra, inget annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.