gerhardp skrev:
Antar att var och en här kan räkna ut vad det kostar att ha 2 bättre kameror med en uppsättning objektiv och blixtar, vilket är det minsta (en) fotograf kan ha med sig vid ett sådant viktigt tillfälle. Vi talar om 100.000-250.000,-.
Man kan ta jättefina spontana bröllopsbilder utomhus med en Nikon F100, upplättningsblixt och Kodak Portia 160NC.
Utan assistent.
Självklart! Men skall du seriöst ge dig på att fotografera bröllop får du nog se till att ha med dig minst en backup-kamera, objektiv och lite annan självklar utrustning.
För brudparet är det frågan om en av de största dagarna i livet och de nöjer sig förmodligen inte med ett: "Njaae, det blev visst inga bilder för jag tappade blixten i kyrkans stengolv och kameran hade en dålig dag... Eh... kan vi samla hela gänget nästa helg igen..?".
Eller: "Jaså, du vill ha ett par bilder utan blixt inne i den mörka kyrkan innan ni går ut på kyrktrappan? Nej, det går nog inte för jag har bara ISO160-film i just nu och detta objektivets största bländare är 5,6. Stativ har jag tyvärr inte råd med förrän nästa säsong."
Eller: "Nej, du får välja... Överexponerad klänning eller frack utan detaljer. Jag har bara en blixt och inga reflexskärmar. Vi kanske kan träffas en dag när det inte är så mycket sol ute..?"
Eller: "Käre herr kyrkvaktmästare, att jag har trasiga kläder och ser ut som om jag just stigit upp ur en rännsten betyder inte att jag inte har på det här bröllopet att göra. Har alla andra mörk kostym? Jaha, men det ryms inte i min budget. Jag skall höra med pappa om han kan finansiera lite mer representabla kläder till nästa gång."
Eller: "Nej, det blev tyvärr ingen bild på kyssen för jag var tvungen att byta film i min enda kamera. Inga problem, vi kan väl träffas imorgon på lunchen så tar jag några snabba bilder när ni kysser varandra..?"
Eller: "Ja, tyvärr blir mina bilder sådär suddiga vissa dagar. Det får du nog räkna med när du anlitar en fotograf till det priset. Jag brukar avstå min mat till barnen och jag blir så darrig när jag inte fått i mig tillräckligt på några dagar.
Eller: "Jo, jag förstår att du hade velat ha helfigursbilder på de vackra klänningarna. Tyvärr har jag bara ett 85mm objektiv och det var lite trångt i den lokalen. Åsså räcker blixten inte så långt".
Eller: "Ja, det hade verkligen varit kul med en bild när din mamma bröt ut i glädjetrårar kring kantorns hals medan han spelade utgångsmarschen. Tyvärr hann jag inte byta objektiv. Hade jag bara haft min assistent med mig så..."
Eller: "Vadå irriterande att gästerna inte såg er inne i kyrkan? Jag har ett 35mm objektiv och då får man vara ordentligt nära om det skall bli något."
Eller: "Va? Nej det hann jag inte fotografera. Jag var fullt upptagen med att torka bort den goda såsen från hovmästaren. Han ville inte förstå mina högljudda ursäkter och påstod att jag raglade när jag stående försökte få i mig mitt gratismål som jag tiggde till mig i köket. Ni sade ju att jag fick dricka och äta så mycket jag ville istället för att få betalt."
Eller: "Shit, börjar bröllopet redan klockan 13:00..? Är det okay om jag kommer tjugo över för mitt taxipass slutar preciiis innan?"
Kram
/G (som har tid att sitta framför datorn på söndagmorgnar och slåss för att fotograf-kollegor skall kunna leva på sitt arbete och samtidigt åtnjuta respekt från vanliga dödliga)