Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf sökes till bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeviola

Avslutat medlemskap
Hej

Detta riktar sig främst till unga fotografer verksamma i södra skåne.
Jag jobbar som fotograf i Malmö och har blivit tillfrågad om jag vill fotografera ett bröllop den 21 augusti.
Jag kan inte den dagen och undrar om det finns någon duktigt fotograf på Fotosidan som kanske är intresserad av att ta på sig uppdraget.

Dagen ser ut som följande:

Vigsel-bilder skall tas i kyrkan klockan 17,00
Efter det följer porträttbilder på brudparet vid stranden, (nära kyrkan)
Här har bruden bett om något "snabbt" och med det menar hon: småbildskamera och befintligt ljus.

Efter det dokumentära bilder på festen. Gäster, dans och middag.
Erfarenhet av fest dokumentation är ett plus.
2000kr är budet.

Maila mig om ni är intresserade.
[email protected]
 
Vem kan göra ett sådant jobb för dom pengarna?.......inte ens en svartjobbare misstänker jag!

Nej 2000 är för lågt.Rent ärligt.

Jag tar 2000 kr för Vigselfotona och Bröllopsbilderna vid stranden. I det priset inkluderas 30 stycken tackkortsfoton och 4 förstoringar.Leverans inom 7 dagar.

Men det där med festfoto är inget som inkluderas för 2000 kr. Det finns ingen ekonomisk möjlighet till det. I så fall får de hyra en finnig student med en Nikon Coolpix. Att dokumentera medfestfoto är det som tar MEST tid, och det håller inte ekonomiskt.

Den 21/8 e jag ledig.Ett tag till i alla fall.

Mvh /

Niklas Wibom
www.niklaswibom.com
 
Hej igen.

Ville bara tillägga att såklart kräver detta digitalfotografering så man kommer undan materialkostnaden.
Samt att bilderna ska lämnas till brudparet på cd så att de själva gör kopior.

På så vis ingår bara tiden i priset.
Inget annat.
 
Jag är nog benägen att hålla med om att det är alldeles för låg ersättningsnivå.

Med festfotografering så rör det sig garanterat om ett 7-8 timmars jobb on-location. Sen får man nog ta och räkna in efterarbetet med bilderna, kundkontakten för val av bilder osv - Säkert 10-15 timmar till. En god fotograf lämnar ju inte ifrån sig vad som helst. Så 2000 kr täcker inte mycket i slutändan, inte ens om man tar det svart.

Ibland kan man bli lite förundrad över folk som beställer bröllopsfotografering - Man knorrar över priser runt 4.000 kr osv. Man tycker att detta är ju dyrt, det är ju bara att trycka av ett skott med kameran. Samtidigt kan man lägga (tio)tusentals kronor på mat, serveringspersonal osv. Inget av dessa saker kommer att bestå och kommer till slut att vara bleknande minnen. Foto som är bra och genomtänkta, ett bra album osv kan bestå under flera generationer och är något man kan ta på - Då "hagglar" man och knorrar över den höga prissättningen.

Givetvis talar jag i egen sak - Men någon borde korrigera brudparen och tala om vad som är viktigast. ;-)

Jag hade i alla fall inte accepterat ett pris på 2000 kr för den arbetsinsats som krävs.
 
Senast ändrad:
Jeviola skrev:


Ville bara tillägga att såklart kräver detta digitalfotografering så man kommer undan materialkostnaden.
Samt att bilderna ska lämnas till brudparet på cd så att de själva gör kopior.

På så vis ingår bara tiden i priset.
Inget annat.

8 timmar jobb + efterarbete = ca 20 timmar. 2000/20 = 100 kr timmen? Min firma skulle gjort konkurs vilken sekund som helst om jag skulle accepterat den timpenningen. 400 - 450kr timmen är en mer rimlig ersättning. Dessutom sker ju festfotograferingen på obekväm arbetstid, eller? Lite beska piller får man svälja om man skall få ett fotojobb - Men inte ett helt apotek!

Det där låter väl ganska oseriöst - Ingen materialkostnad? Jag har fortfarande slitage och avskrivningar på utrustningen och precis lika mycket jobb med bilderna. Photoshop osv kostar ju också. Är inte det där en dålig myt att "digitalfotografering" innebär ingen materialkostnad? Man slipper göra kopior i den här dealen - Men det är ju den lilla kostnaden i sammanhanget. Arbetsinsatsen är den samma oavsett om jag arbetar digitalt eller inte. Bara att bränna en CD motiverar ett pris på runt 300-400kr om jag minns min sff-prislista rätt. Digitalfotografering snabbar eventuellt processen och arbetsflödet, men kostnaderna är nog dom samma i slutändan.

Sen att släppa kopieringsrätten fritt till brudparet - Det hade jag ALDRIG gått med på och det är det garanterat få (inga) porträttfotografer som gör.

I den här dealen låter det som att fotografen har allt att förlora och att brudparet har allt att vinna. Ingen bra affär i mina öron.

Förslag: Ge bröllopsgästerna engångskameror och låt dom sköta fotograferingen. :)
 
Senast ändrad:
Jeviola skrev:
Hej

Detta riktar sig främst till unga fotografer verksamma i södra skåne.
Jag jobbar som fotograf i Malmö och har blivit tillfrågad om jag vill fotografera ett bröllop den 21 augusti.
Jag kan inte den dagen och undrar om det finns någon duktigt fotograf på Fotosidan som kanske är intresserad av att ta på sig uppdraget.

Dagen ser ut som följande:

Vigsel-bilder skall tas i kyrkan klockan 17,00
Efter det följer porträttbilder på brudparet vid stranden, (nära kyrkan)
Här har bruden bett om något "snabbt" och med det menar hon: småbildskamera och befintligt ljus.

Efter det dokumentära bilder på festen. Gäster, dans och middag.
Erfarenhet av fest dokumentation är ett plus.
2000kr är budet.

Maila mig om ni är intresserade.
[email protected]




Har två fotopolare som plåtat bröllop, och dom tog 6000 kr,
 
Vad jag kan förstå så handlar det hela om att antingen ta jobbet eller låta bli.

Upp till var och en, som jag ser det.
 
Det finns väl goda vänner med digitalkompakt som kan göra ett sådant jobb gratis? Vad är det för en figur som tror att en fotograf kan arbeta 20 timmar för det priset ens om denne är "ung och verksam i södra Skåne"? Dessutom under en helg vid sena timmar? Jag gissar att de har rysk städerska, är fackligt förtroendevalda och att deras hantverkare i villan endast kommer på kvällar och helger...

Själv gör jag inte ett sådant jobb under 13.000,- (plus moms). Då har jag visserligen assistent med mig som också plåtar mellan varven. Bara assistenten kostar förresten 400,-/h.

Antar att var och en här kan räkna ut vad det kostar att ha 2 bättre kameror med en uppsättning objektiv och blixtar, vilket är det minsta (en) fotograf kan ha med sig vid ett sådant viktigt tillfälle. Vi talar om 100.000-250.000,-. Sedan har fotografen kostnader för transporter (bil), dator, kontor, försäkringar, bokföring, regelbunden service på utrustning, litteratur, Internet, utbyte av försliten utrustning, 5 veckors semester, arbetsgivaravgifter, telefon, programvarulicenser, egen fortbildning mm mm.

För 2.000,- kan man förstås göra jobbet om man själv är i en sådan situation att man har något att vinna i form av arkivbilder, erfarenhet eller referensbilder. Detta då mot att man i gengäld får fullständig modellrelease av brudparet, marskalkar, tärnor och brudnäbbar. Då får de dessutom ha ett utseende som fungerar på säljbara bilder.

I annat fall brukar jag rekommendera att brudparet nöjer sig med att min 14-åriga dotter kommer ensam eller att de ber en eller flera fotointresserade kompisar att göra jobbet för vänskaps skull.

Ja, jag noterade att det står "ung fotograf" och det är klart, jag brukar ge äldsta dottern 50,-/h när hon hjälper till (dagtid), vilket ger en rörelsekostnad på ca 100,-/h. Hon är dessutom väldigt talangfull.

/G
 
Senast ändrad:
Ville bara tillägga att såklart kräver detta digitalfotografering så man kommer undan materialkostnaden.


En digitalkamera kostar pengar att köpa in så även om materielkostnaden för film blir Noll, kostar varje "kort" pengar. Vad gör jag när kameran är ur funktion då slutaren är slutkörd och behöver bytas för ett par tusenlappar?

Folk tror att det är GRATIS att plåta med en digitalkamera, men det är det inte.Jag debiterar lika mycket för plåtning med digital som med analog och tar 3 kr /bild i materielkostnad.Även en digitalkamera slits och jag MÅSTE få in kostnaden för mina utgifter , för all min utrustning.

Brudparet bör ställa sig följande fråga:

Bröllopsfotona får inte kosta mer än 2000 kr, men vad kostade brudens klänning, som hon aldrig mer kommer använda utan ha hängande i en gardrob ? Vad kostar Bröllopsbuketten med ett par blommor till tärnorna ? Vad kostar maten på Bröllopet? Vad kostar ringarna ? Vad kostar näbbarnas kläder? Vad kostar limmon som hämtar dem efter Bröllopet? Vad kostar festlokalen att hyra ?

Vill de komma undan riktigt billigt och har möjlighet att komma till Malmö Central så kan de plåta sig i passfoto-automaten utanför pressbyrån. Där får de 4 bröllopsfoton för 40 kr . . . . . ., . . .
 
känns som det är en negativ ton i diskussionen nu, alla här klagar på att det är för lite pengar som erbjuds, varför klaga, räcker det inte med att en person har skrivit att det är för låg ersättning?

Ni som vill ha stora summor för ett jobb som beskrivs här med assistenter mm, det kanske inte alls är detta som brudparet söker.

Personligen så tror jag inte det känns jättekul för Jenny att läsa att ni tycker att hon och hennes vänner är orealistiska i princip alla svar som lagts i denna tråd.

Så Skärpning, sluta med den negativa trenden som byggs upp här.

(kommer väl få en lynchmob på mig nu)
 
gerhardp skrev:

Antar att var och en här kan räkna ut vad det kostar att ha 2 bättre kameror med en uppsättning objektiv och blixtar, vilket är det minsta (en) fotograf kan ha med sig vid ett sådant viktigt tillfälle. Vi talar om 100.000-250.000,-.

Man kan ta jättefina spontana bröllopsbilder utomhus med en Nikon F100, upplättningsblixt och Kodak Portia 160NC.
Utan assistent.
 
defiant skrev:
Ni som vill ha stora summor för ett jobb som beskrivs här med assistenter mm, det kanske inte alls är detta som brudparet söker.

Personligen så tror jag inte det känns jättekul för Jenny att läsa att ni tycker att hon och hennes vänner är orealistiska i princip alla svar som lagts i denna tråd.

Så Skärpning, sluta med den negativa trenden som byggs upp här.

(kommer väl få en lynchmob på mig nu)

Jag håller nog inte med om att om att det är en negativ ton enbart för att man ger realistiska svar tillbaka. Jenny skrev en fråga och fick ett svar tillbaka - Troligtvis samma svar som hon hade fått av en etablerad fotograf i "butik". Om det är en orealistisk prisförfrågan eller slavkontrakt, så ser jag inget negativt i detta.

Å andra sidan kan man se det som lika negativt att ge en deal som är "orealistisk" till en ung grön och naiv fotograf - Vad folk har gjort här är höjt ett varningens finger för hugade intressenter. I slutändan är det upp till var och en att ta ett beslut om att gå med på dealen eller inte - Men det är väl inte på något sätt negativt att påpeka affärens många nackdelar?

Nej, du får ingen lynchmobb på dig - Jag tänder en fackla och vässar min högaffel istället ;-)
 
zappafan skrev:
Vad jag kan förstå så handlar det hela om att antingen ta jobbet eller låta bli.

Upp till var och en, som jag ser det.
Jag instämmer Mats! (snyggt namn förresten...:p)

Men folk har redan klartgjort att rent yrkesmässigt så håller inte prisbilden, ok, bra tack, det räcker!
Jag tror inte det var en yrkesarbetande människa Jenny avsåg!

Hon vill ju ge någon möjlighet här att ta chansen, alla kanske inte får möjlihet att plåta bröllop, alla kanske inte e lika lottade som "svenssons" med alla familjebröllop.

Själv gör jag sånt åt vänner och vänners vänner, på kul, för att jag tycker det e roligt. För att jag älskar min hobby...

Jag hade ju klart övervägt att plåta om jag hade bott i närheten, men nu gör jag inte det.

Själv gjorde jag (senast) just en sådan motsvarande fotografering på min systers bröllop visserligen filmade jag kvällen ist för festfotade det vart en hit, att gå runt och fråga släkt och vänner vad dom önskade säga brudparet.. Det kan jag rekomendera någon att göra iaf.

Den som tackar ja till Jenny, Lycka till!

Mvh Mats (som ska grilla i kväll och njuta av trevligt sällskap vid stranden senare... :p )
 
Man får vad man betalar för

Alla är ju inte etablerade fotografer med gedigen erfarenhet och en tjock portfolio. Någonstans måste man börja fotografera bröllop. Genom att anlita en ung oerfaren fotograf kan man få billiga foton. Det viktiga att veta är att resultatet inte alltid blir 100%.

När man tittar På Jenny Brandts bilder kan man förundras varför hon nöjer sig med 2000 kr för en helkväll. Har man fotograferat i fyra år och hunnit med att vara assistent ska man inte ta "hobbypriser" för sitt jobb.
 
För den som vill få en fullständigare bild av klimatet inom "bröllopsfotografering" kan t ex gå till <http://www.brollopstorget.se/Forum-1-25/> och få sig en riktig skräckupplevelse..........

Sedan är det givetvis upp till varje enskild fotograf om man vill sponsra någon kunds bröllop. Att dumpa priser är ju ett sätt att ta sig in på marknaden.....
 
intressant...

jag tycker att det är bra att detta ämne luftas lite och gemene man som inte är så insatt i prissättningar och dylikt får en uppfattning om vad dylika tillställningar kan kosta - dvs skjortan men så får man ofta kvalitet på verken. En bekant till mig anlitade en god vän med en systemkamera till ett bröllop och hoppades att begreppet systemkamera var lika med fina bilder. Tji fick de...

Så smakar det så kostar det. Och i det här fallet när det gäller bröllopsbilder som generationer framöver komma att beskåda så tycker jag man ska öppna portmonnän lite.

Men å andra sidan, 2000 spänn, glad stämning, god mat, dans och groggbord efter avslutat jobb (om man blir inbjuden) är kanske inte helt fel. :) Dock anser jag mig inte tillräckligt duktig för att plåta bröllop. Kanske någon annan som blivit motiverad?

Lycka till i alla fall!

/glimmen
 
Re: Man får vad man betalar för

PerFogelberg skrev:
När man tittar På Jenny Brandts bilder kan man förundras varför hon nöjer sig med 2000 kr för en helkväll. Har man fotograferat i fyra år och hunnit med att vara assistent ska man inte ta "hobbypriser" för sitt jobb.

kan ju vara så att man gör jobbet för att man tycker det är kul.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.