Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf/Korvgubbe till yrke

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Microsaftcom

Aktiv medlem
När folk går in på affär så tar de i varan, utvärderar den...
...jämför priset och köper den om det passar dem.

När det gäller fotografi så går de till en fotograf och langar upp pengar på vinst och förlust i hopp om att det ska bli bra.
Alla har bra och dåliga dagar... nöjd kund, missnöjd kund, priserna är desamma.


Det tycks också som om det handlar om mycket pengar. 3000 kr för 10 kort var det någon som nämnde nu i veckan. Låter som 3000 kr för en halvtimmes jobb. Ganska fläskigt.


Fotografen tar betalt för sin arbetade tid, och för den tid han inte har arbete, (ekonomin måste ju gå ihop) och för att dela med sig av rättigheterna till bilderna.

Kan man inte tycka att om man har ateljé så får man acceptera att det är människor man har att göra med och att de ska ha fulla rättigheter till de bilder som de ger i uppdrag till fotografen att ta. Vad ska fotografen med bilder på en annan familj till? Varför ska han få mer betalt för att man vill lägga bilderna på familjehemsidan?

Drar man paralleller till andra yrken som inte är så "konstnärliga" så blir det ganska mysko.

---

Korvgubben säljer korven till dig för 600 kr styck för han har bara tid och lust att stå och koka korv 2 timmar per dag. Resten av tiden behöver han för att leta nya ställen att sälja korv på.

Dessutom måste han uppgradera sin korvkokare varannat år och sånt kostar stora pengar, betala hyra för korvvagnen och dessutom tjäna så pass mycket pengar att han har råd med skridskor till barnen, firmabil, mat, resor och avbetalningar.

Korven kanske smakar diesel, men korvgubben säger att det är meningen att den ska smaka diesel, eftersom att han använder teknik för att värma vattnet som är speciell. Dessutom säger han att smaken också beror på dina smaklökar och därmed dina korvätande förutsättningar.

Till råga på allt säger korvgubben att han bestämmer helt hur du ska avnjuta korven. Du måste vända på korven varannan tugga och får inte bryta mot den regeln. Trots att du köpt korven får du inte dela med dig av korven till andra. Om andra ska få smaka korv så måste du gå till korvgubben och köpa en ny korv till överpris för var och en av dessa personer.

---

Lite skruvat va? :)
 
Jag förstår inte det skruvade?

3000:- är ju inte bara för den halvtimme det tar att plåta. Du får lägga på bildbearbetning, printkostnader, hyra, telefon, utrustning, sociala avgifter osv. Sen var det inte mycket över av de 3000:- som fotografen får ut i lön.

Även en korvgubbe, eller vilket annat företag som hellst, måste uppgradera sin utrustning och lämna den på service när den är trasig, betala hyra och liknande.

Och som kund så får du dela med dig av korven, det är bara att någon annan tar en tugga. Som bildköpare får du dela med dig, det är bara att visa upp det fysiska exxet som hänger på väggen.


Greven
 
Ska du inte dra den motivieringen om att det bara tar 1/60 dels sekund att ta bilden som du gjorde på modellbilder när du drog argumentationen där?

/Maverick
 
Skulle jag kunna sälja samma bild 300 gånger varje dag, 5 dagar i veckan i ett helt år, så skulle jag lätt kunna stå ut med att bara få 20 kr varje gång jag säljer den.

Om korvgubben däremot komponerade ihop en alldeles speciell korv, helt efter mina önskemål och sannolikheten att någon annan skulle köpa den är minimal, då tror jag inte att det skulle kosta 20 kr. Särskillt inte om tiden bara skulle räcka till för att tillverka specialkorvar till 10 st olika kunder varje dag.
 
Så koncensus är att man som fotograf inte får tillräcklig beläggning för att klara av att ha det som heltidsjobb utan att kompensera genom att öka debiteringen av det faktiska arbetet till summor som gör det ekonomiskt möjligt att ta sovmorgon. :)

Det kanske är så att det inte ryms så många heltidsarbetande fotografer som det finns nu, utan att hälften av dessa skulle må bättre av att ha ett annat jobb som huvudsaklig försörjning och extraknäcka som fotograf?

Givetvis måste det finnas tillgängliga fotografer även dagtid för de projekt som kräver det... men det bästa tycks vara om man är 2 fotografer som jobbar skift i ateljé och en av dessa fotografer jobbar kvällstid och fotar de som har möjlighet att komma på kvällar till ett pris som är realistiskt motiverat till den faktiska arbetsinsatsen.

Så resonerar jag i alla fall och tänker inte ens försöka ge mig på heltidsjobb som fotograf utan skaffar ett jobb som drar in pengar till skridskor för barnen och extraknäcker som fotograf kvällar och helger när jag har lust till de priser jag tycker är rättvisa med tanke på arbetsinsatsen.

/Fredrik
 
Microsaftcom skrev:
Så koncensus är att man som fotograf inte får tillräcklig beläggning för att klara av att ha det som heltidsjobb utan att kompensera genom att öka debiteringen av det faktiska arbetet till summor som gör det ekonomiskt möjligt att ta sovmorgon. :)

Tror inte det är så många yrkesfotografer som håvar in löner som tillåter att de tar sovmorgon utan att arbeta in den tid de förlorar.
 
Det är väl en koncensus som gäller allt företagande och knappast unikt för fotografer. Elektriker, målare och snickare gör precis lika dant. Må hända är det vanligare med fastprisavtal i dessa brancher men det tycker jag det börjar bli inom fotografering oxå. Fasta dagspriser, fasta bröllopspriser där det från början redovisas vad som ingår.

Inom datakonsulting så tittar man stenhårt på detta och där pratar man dessutom om det som kallas overhead. Overhead är alla männsikor som inte debiterar kunder och som då alla konsulter måste ta betalt för oxå.

Oavsett vilket företag du driver så måste det bli mer plus än minus i bokslutet alldeles oavsett hur många timmar du debiterar. Normal sund företagsekonomi med andra ord. Men av nån anledning har folk börja få för sig att just fotografer ska springa runt och göra tjänster till folk till självkostnadspris och stå för alla kostnader själv. Men det är väl oftast folk som inte fattat att det lilla trycket på knappen knappast är det som gör bilden.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Men av nån anledning har folk börja få för sig att just fotografer ska springa runt och göra tjänster till folk till självkostnadspris och stå för alla kostnader själv. Men det är väl oftast folk som inte fattat att det lilla trycket på knappen knappast är det som gör bilden.

/Maverick

Killen som tog mitt körkortsfoto tog 300 kr för max 2 minuters jobb.
En frisör tar 300 kr för 20 minuters jobb.

Båda är konstnärliga ateljéjobb. Vad är det som motiverar 10 gånger mer pengar för att trycka på knappen?

Det är minsann inte självkostnadspris. :)
I fotoautomat som 18 åring fick jag samma kort för 20 kr.

En fotograf jobbar inte hårdare än en lärare på en grundskola som tjänar 125 kr i timmen. Ändå vill fotografen kompenseras för sitt arbete med 600-12.000 per timme.


"Overhead" lät riktigt ruskigt. Tack för att du lärde mig något nytt. :)

Om nu efterarbetet av filerna är det jobbiga så varför inte låta några indier sitta och pula med bilderna. Finns ingen anledning att man själv ska behöva sitta och slita om det finns folk som jobbar för 30 kr i timmen och är glada för det.

/F
 
Senast ändrad:
En fotoautomat och du hade kommit undan med typ 30kr...

Eftersom jag har jobbat i labb så vet jag hur lång tid det tar och jag har aldrig gjort ett körkortsfoto på två minuter. För det mesta tar kunden minst fem minuter på sig för att lägga alla hårstråna på rätt ställe. Fem minuter då jag kunde ha gjort nått annat istället.

Förutom arbetstiden som går betalar du för det driftsstopp du orsakar i labbet för att du vill ha dina bilder på direkten. Det är väl de omedelbara kostnaderna. Sedan ska din beställning hjälpa till att få butiken att gå runt...

Med den inställning du har så blir rådet att starta inte eget... vette fan om du ens ska köra svart för det verkar inte ens givet att du skulle få det att gå runt.

Det är bara att svälja att vi går från produktionssamhälle till tjänstesamhälle där alla former av tjänster kommer att prissättas. En del cykelhandlare lär ha satt myntautomater på tryckluften numera.

Vad tror du det skulle kosta att upparbeta rutiner och kontaktvägar för att få till stånd ett samarbete med indier? Dessutom om man har gjort någorlunda rätt när man plåtade så kommer man ägna lika mycket tid åt att kommunicera med indien som det skulle ha tagit att efterbehandla bilderna själv. De vet ju inte hur jag vill ha bilderna...

/Maverick
 
Tror inte det var tillåtet med fotoautomater när jag skulle förnya eftersom det var viktigt med örat och ögonavstånd.

Jag fotade mig i Västerås på Kodaks kameraaffär i parkeringshuset. Han servade mig som vilken kund som helst. Inget driftsstopp. Bilden var någon slags polaroid som framkallade sig själv.

Jag startar firma nästa år, extraknäcker på ledig tid och kommer nog klara mig bra om jag debiterar som en frisörska.

Går man ihop några fotografer så kan man säkert se till att försörja några Indier. Finns alltid nån som är bättre på att retouchera modeller.... vore ju bra om alla de fanns i Indien. :)

/F

Maverick skrev:
En fotoautomat och du hade kommit undan med typ 30kr...

Eftersom jag har jobbat i labb så vet jag hur lång tid det tar och jag har aldrig gjort ett körkortsfoto på två minuter.

/Maverick
 
Har du hört talas om moms o arbetsgivaravgifter vi har i sverige?
Om du plockar in 100 000 får du behålla ungefär 45000 kr resten åker in i statskassan.
Så om du drar in 500 000 på ett år får du ut ungefär 18750 kr i månaden.
För dom pengarna måste du dels lägga ner pengar på marknadsföring en helsida i en bröllopstidning kostar ca 20000kr.
Sedan tillkommer kameror o kör du proffskameror typ Canon 1dsm2 + objektiv så får du räkna med 180000 + kanske en 5D som backup drygt 200000 kr.

Efter det tillkommer datorer, skärmar, minneskort,kalibreringsutrustning,fonder,blixtar,program,externa hårddiskar.
Det trillar iväg utan problem runt 500000 tusen om du ska ha lite bra inventarier.
Då är frågan ska du låna pengar för att kunna dra igång verksamheten?Räntor på en 500000 kostar en slant.
Efter det tillkommer telefon,hyror etc
Har du reflekterat över tandläkarnas priser?
Jag satte in två tänder med titanskruvar fick betala 38000 kr för det.
Var hos tandläkarn totalt 3gånger o en sammanlagd tid på max 1.5 timmar.Rätt just timpenning.

Men jag klagar inte för jag vet hur dyrt det är att dra igång ett företag o utveckla det för kunder växer inte på träd som bananer utan du få jobba hårt för att lyckas.
Så lycka till med din firma o välkommen till verkligheten.
 
snap skrev:

Så lycka till med din firma o välkommen till verkligheten. [/B]

Tror man kan skriva av inventarier och redskap så att man inte skattar för just de utgifterna.
Du kan kolla upp det.


Min firma behöver inte tjäna pengar eftersom att jag har ett riktigt jobb som betalar räkningarna.

Det räcker om jag får möjlighet att köpa lite nya saker till kameran, dra av för resor till och från fotojobb och kanske tjänar nån extra tusenlapp i månaden medan jag kan välja bort alla uppdrag som inte intresserar mig.

/F
 
Microsaftcom skrev:

Det räcker om jag får möjlighet att köpa lite nya saker till kameran, dra av för resor till och från fotojobb och kanske tjänar nån extra tusenlapp i månaden medan jag kan välja bort alla uppdrag som inte intresserar mig.

Det lär skattemyndigheten gilla...not!
 
StaffanH skrev:
Det lär skattemyndigheten gilla...not!

Förklara gärna varför.

Jobbar jag 100 % på ett jobb och dessutom har egen firma på fritiden och redovisar inkomster till dem ser jag inga problem med att sköta den som andra gör som har egen firma.

Har jag missat något?

/F
 
Citerat från skatteverkets hemsida:

När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är självständighet, vinstsyfte och varaktighet. Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby. När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla tre villkoren tillsammans.

Du kan läsa mer här:
http://www.skatteverket.se/infotext/artiklar/04/fskattinfo.4.18e1b10334ebe8bc8000148.html
 
vilka speciella talanger måste man ha för att sälja korv?
vilka fina utbildningar måste man bekosta för att lära sig sälja korv?
hur dyra, fina lokaler samt hur dyr utrustning behöver man införskaffa för att sälja korv?
hur mycket reklam måste man bekosta för att få korvätande kunder?
hur noga måste man vara att ketchupen läggs på snyggt på varje korv och hur mycket tid lägger korvgubben ner på det?
hur snyggt matchande måste korvarna vara för att få dom sålda i grupp?
hur mycket tid lägger en korvgubbe ner på att få varje korv unik och speciellt anpassad för kunden?

nej, det går inte att vara fotograf i detta konstföraktande land.
eller ops.. sa jag konst? foto är ju inte konst i det här landet, kom jag just på.
alla tycker ju att det inte är nån idé att anlita en talangfull fotograf eftersom moster stina har en kamera som tar fina bilder.
det vet ju alla att det är kameran som tar bilderna, inte fotografen....
det är alltså ingen konst att ta fina bilder.
så varför betala en fotograf för att få fina bilder?

och sen när det visar sig att moster stina glömde ändra iso och körde 1600 utomhus mitt på dagen, råkade överexponera, stå för långt bort och sätta skärpan tre meter framför huvudmotivet....
ja då tycker folk att det där kan ju en duktig retuschör fixa. helst gratis förstås, eftersom det är så syyyynd om kunden som inga fina bilder fick.

och så har vi detta lands underbara skatter (poff, där försvann typ hälften av pengarna), utrustning såsom kameror (en yrkesarbetande fotograf riskerar inte förlorade bilder och måste därför ha flera kameror), minneskort, bildskärm (en riktigt bra skärm är ju helt uppenbart ett måste), datorer (helst snabba eftersom tid är pengar), objektiv (och eftersom bilden alltid måste passera igenom gluggen så måste dessa vara av ypperlig kvalité, särskilt om man kör digitalt vilket avslöjar varenda skavank i gluggen), blixtar (bra och starka naturligtvis), försäkringar (dyr utrustning utan försäkringar... ja ni fattar ju själva hur läskigt det är eftersom saker _alltid_ går sönder nångång) lokaler (snygga som går att ta emot kunder i och som man trivs att jobba i förstås), plus bil/bensin (tex. så gifter sig sällan folk i min studio), tid (tid ÄR faktiskt pengar) och sist men inte minst kopiorna och albumen (kopiorna är tackolov inte så dyra, men album.. ojoj, ska man förpacka sitt slutresultat snyggt - och det ska man ju, man konkurrerar ju med alla andra fotografer om att presentera snyggast slutresultat - så kostar det)... allt detta gör att av 10000 begärda pengar för ett jobb som totalt tar en vecka att färdigställa, blir till 500 i handen.
det gör 2000 i månaden.
hur många här skulle acceptera en lön på 2000 i månaden för ett heltidsjobb?

alltså måste man höja priset eller helt enkelt skaffa sig en mobilkamera, skippa studion och datorerna och lifta till kunden och sedan mms'a bilderna till kundens mobiltelefon.
man får det man betalar för.
för höjer man istället priset så undrar folk varför i allsin dar man är så dyr och skriver trådar och undrar varför just fotografer tycker sig märkvärdigare än korvgubbar.

låter jag bitter?
det är kanske för att jag hela tiden måste kämpa i motvind i detta skattetyngda, kvalitéts-oförstående land med ett yrke som helt uppenbart har lägre status än vård- och skolyrken (vilket helt sjukt nog är lågstatusjobb!).
man går på knäna för mindre.
det är snart lika bra jag börjar på stjärnfoto eller något och tar riktigt trista skolfotobilder på löpande band istället.
ett rejält kreativitetsdödande skitjobb, men det är iaf lite mer i korvgubbenivå och då är det väl mer accepterat i samhället?
asch, just ja. jag glömde att man tjänar riktigt dåligt på det oxå plus att det är hur många föräldrar som helst som klagar på det "höga" priset för bilderna.
jag får väl börja sälja korv istället.
snacka om att kasta en fantastisk talang i sjön, men va fan ska man göra?
 
Senast ändrad:
- har du tråkigt nu igen Fredrik? du borde bli politiker så mycket som du gillar att diskutera

och efter att ha läst flera trådar och inlägg du har skrivit har jag fått en känsla av att en hel del du skriver bara är för att reta folk o skapa debatt

har jag fel?

Microsaftcom skrev:
Till råga på allt säger korvgubben att han bestämmer helt hur du ska avnjuta korven

nej, för jag är vegetarian och äter inte korv!

dvs. jag väljer själv om jag vill köpa varan eller inte - det kallas fri vilja precis som fotograferna har den fria viljan att idka sin affärsverksamhet precis hur de vill

jag betalar gladerligen en halv månadslön till en duktig fotograf/konstnär som kan skapa något som jag har glädje av för resten av mitt liv

- skruvat? nej inte alls!
 
och sluta vara så fruktansvärt avundsjuk bara för att du själv inte har lyckats som fotograf utan måste ha ett annat jobb för att klara dig
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.