Annons

fotofynd.se & "cameras etc."

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Ok så är 90% säker på att detta är ett bedrägeri men ville ta upp det här ändå för att bolla åsikter. fotofynd.se är fullt med annonser med löjligt låga priser, 5000kr för en D4s t.ex och liknande. Hade inget bättre för mig så kontaktade en säljare via Skype angående Nikons 70-200 f2.8 VR2 som de tydligen säljer för 350€, lol. Självklart så accepterar de bara betalning via Western union, är baserade i USA. Inte via paypal för att "bara över 10000kr beställningar", och inte via bank till bank överföring för att tro det eller ej;

"i just talk to my boss now for that and he said the account as reached the limit of receiving ant transaction for Now, so my friend you have to pay through western union or money gram okay."

Ännu roligare än det där är detta som sades efter jag ifrågasatte det övre ^ : "listen to me my friend there is another option for you and that is for you to increase your order up to 500 euro with that the bank transfer can be avaliable for you."

Vad som är sjukt är att ifall denna personen / företaget har en bedrägeri verksamhet så har dom ansträngt så enormt för att få det att se bra ut, med mallar för return policys och hemsidor, adresser till butiken, genomtänkta fraktprocedurer osv osv...

Vad som ger mig ett frågetecken är dock detta; gick in på hemsidan personen länkade, denna:
http://www.camerasetc.net/

vilket jag får säga ser hyffsat riktig ut, om än riktigt dålig. Adressen som anges på sidan till butiken kollade jag upp, och hittade det här på google street view;
http://puu.sh/st6xG/5f03c02ad1.jpg

Så ifall detta är ett riktigt företag med en butik, ser jag bara 2 möjligheter, antingen är allt dom säger sant, och jag oroar mig i onödan, eller så använder dem sig utav ett annat företag och hävdar att dom är det.

Så vad tycker ni?
 
Jag har också varit in på den sidan ett par gånger. Men det verkar vara osannolika priser, så jag har tänkt tanken att då är det inte "sant". Fick adresser på orter runt om i dalarna osv. där kameror skulle finnas men sedan verkade det som att de skulle skickas från???, jag hade tänkt att man skulle kunna åka dit för att köpa men ????
 
Haha.

"Black Friday" låter det som. :)

Fullt på kontot...
Jo tjenare.

Ok så är 90% säker på att detta är ett bedrägeri men ville ta upp det här ändå för att bolla åsikter. fotofynd.se är fullt med annonser med löjligt låga priser, 5000kr för en D4s t.ex och liknande. Hade inget bättre för mig så kontaktade en säljare via Skype angående Nikons 70-200 f2.8 VR2 som de tydligen säljer för 350€, lol. Självklart så accepterar de bara betalning via Western union, är baserade i USA. Inte via paypal för att "bara över 10000kr beställningar", och inte via bank till bank överföring för att tro det eller ej;

"i just talk to my boss now for that and he said the account as reached the limit of receiving ant transaction for Now, so my friend you have to pay through western union or money gram okay."

Ännu roligare än det där är detta som sades efter jag ifrågasatte det övre ^ : "listen to me my friend there is another option for you and that is for you to increase your order up to 500 euro with that the bank transfer can be avaliable for you."

Vad som är sjukt är att ifall denna personen / företaget har en bedrägeri verksamhet så har dom ansträngt så enormt för att få det att se bra ut, med mallar för return policys och hemsidor, adresser till butiken, genomtänkta fraktprocedurer osv osv...

Vad som ger mig ett frågetecken är dock detta; gick in på hemsidan personen länkade, denna:
http://www.camerasetc.net/

vilket jag får säga ser hyffsat riktig ut, om än riktigt dålig. Adressen som anges på sidan till butiken kollade jag upp, och hittade det här på google street view;
http://puu.sh/st6xG/5f03c02ad1.jpg

Så ifall detta är ett riktigt företag med en butik, ser jag bara 2 möjligheter, antingen är allt dom säger sant, och jag oroar mig i onödan, eller så använder dem sig utav ett annat företag och hävdar att dom är det.

Så vad tycker ni?
 
haha, detta är humor, personen tog sig tid att skicka ~15 bilder på 3 olika gluggar till mig men när jag frågade ifall hon kunde gå o ta en bild i butiken eller utifrån så sa hon att hon inte hade tid för "rubbish" och "nonsens" och sa hejdå.
 
Bedrägeri?

Jag har oxo tittat på fotoynd och dessa fantastiska annonser..Jag skrev till en Antonio Psalm , som sa sig ha sitt äkta företag i london. med kameradeals.. och samma här vad det gäller betalning. Money gram eller western union.. när jag påpekade att det var ett dyrt sätt att betala sa han dra av 100 dollar på summan!!! eeehh.. låter skumt.. och shady.. En ny d5 mark iii + 24-70 2.8 för 600 dollar.. njae... låter för bra för att vara sant.
 
Kan göra en uppdatering på den här tråden, kanske egentligen är uppsåt till en egen tråd angående detta men oh well.. Har kommit fram till att Fotofynd.se är rena skitsidan. Kanske är gammal nyhet för vissa men sidan finns ju kvar och då är det befogat att ta upp det igen...

Märkt att det finns endast 2 sorters annonser på den sidan, antingen är det Legit privat säljannonser, men då är dom nästintill eller alltid flera år gamla.

Resten av annonserna, som är majoriteten, är ALLA fake, på alla står det "finns i Uppsala, finns i Malmö", etc andra svenska orter, men alla är dom egentligen baserade i USA eller Storbrittaninen, alla har dom kontaktperson på Skype, eller Email som är samma email på flertalet annonser, typ "unbeatable.sales1", alla är dom riktigt kassa säljare som drar ner priset till 50% ifall man tycker det är dyrt även om det är ett fantasipris från början, de gör patetiska ursäkter för att komma undan med faktumet att de endast använder money gram / western union för att ta betalt, alla länkar dom någon hemsida på företag som ser legit ut, kanske är de riktiga företag som de låtsas vara eller så är det påhitt, vem vet. Frågar man någonting som kan röja deras bluff eller leda till det blir dom genast sura eller säger tack o hej, väldigt lite professionalitet och de pressar hela tiden för att sälja och kallar en för "sir" eller "friend" i varje mening.

Long story short... bojkotta fotofynd.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.