stefohl
Aktiv medlem
Frågan är hur man ska kunna veta hur mycket respektive färgkanal egentligen är exponerad, när det man ser på kamerans histogram både beror på vitbalansen och på JPG-inställningarna. Det vore trevigt med någon slags "äkta" histogram där man ser hur mättad sensorn faktiskt är, oavsett vad man ställt in för vitbalans. För den appliceras ju bara digitalt antar jag, eller finns det kameror där vitbalansinställningen faktiskt påverkar A/D-omvandlingens förstärkning av respektive kanal?
Jag antar att det finns en viss vitbalanstemperatur som någorlunda visar kanalernas rätta exponering, men hur ska man ta reda på den?
Den vitbalanseringsinställningen är när alla kanaler förstärks lika mycket. Jag har en sådan inställd på min Custom-färgtemperatur, som jag aktiverar under svåra ljusförhållanden för att få ett någorlunda vettigt histogram. Jag har skrivit en hel del om det i min bok Digital bild. Mycket av det som jag tar upp där är från http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm, men söker du på UNI-WB hittar du en hel del sidor som tar upp detta ämne.