Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotofilter på digitala kameror vid sv foto.

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är hur man ska kunna veta hur mycket respektive färgkanal egentligen är exponerad, när det man ser på kamerans histogram både beror på vitbalansen och på JPG-inställningarna. Det vore trevigt med någon slags "äkta" histogram där man ser hur mättad sensorn faktiskt är, oavsett vad man ställt in för vitbalans. För den appliceras ju bara digitalt antar jag, eller finns det kameror där vitbalansinställningen faktiskt påverkar A/D-omvandlingens förstärkning av respektive kanal?

Jag antar att det finns en viss vitbalanstemperatur som någorlunda visar kanalernas rätta exponering, men hur ska man ta reda på den?

Den vitbalanseringsinställningen är när alla kanaler förstärks lika mycket. Jag har en sådan inställd på min Custom-färgtemperatur, som jag aktiverar under svåra ljusförhållanden för att få ett någorlunda vettigt histogram. Jag har skrivit en hel del om det i min bok Digital bild. Mycket av det som jag tar upp där är från http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm, men söker du på UNI-WB hittar du en hel del sidor som tar upp detta ämne.
 
Den vitbalanseringsinställningen är när alla kanaler förstärks lika mycket. Jag har en sådan inställd på min Custom-färgtemperatur, som jag aktiverar under svåra ljusförhållanden för att få ett någorlunda vettigt histogram. Jag har skrivit en hel del om det i min bok Digital bild. Mycket av det som jag tar upp där är från http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm, men söker du på UNI-WB hittar du en hel del sidor som tar upp detta ämne.
Tack, ska kika på det! Jag brukar köra dagsljusvitbalans hela tiden, men det kanske inte ens ligger i närheten på min kamera.
 
Den vitbalanseringsinställningen är när alla kanaler förstärks lika mycket. Jag har en sådan inställd på min Custom-färgtemperatur, som jag aktiverar under svåra ljusförhållanden för att få ett någorlunda vettigt histogram. Jag har skrivit en hel del om det i min bok Digital bild. Mycket av det som jag tar upp där är från http://www.guillermoluijk.com/tutorial/uniwb/index_en.htm, men söker du på UNI-WB hittar du en hel del sidor som tar upp detta ämne.

Det där har jag försökt få till på min 5D utan att lyckas särskilt bra, ska testa råfilen som fanns att tanka på din länk. Tackar! :)
 
Tack, ska kika på det! Jag brukar köra dagsljusvitbalans hela tiden, men det kanske inte ens ligger i närheten på min kamera.

Dagsljusinställningen ger, på min 5D, följande multiplikatorer:
Rx1.988 Gx1.000 Bx1.457

Din D700 ligger antagligen på Rx2 och Bx1.5 den med.

Det är hopplöst att ställa med kelvingrader också tyvärr.
 
En vitbalans där alla färger RGB dras upp lika mycket blir kanske en bättre bild, men har för mig att det då inte är vitbalans längre utan då man drar upp alla färger lika är det samma som att ändra ljusstyrkan.
 
En vitbalans där alla färger RGB dras upp lika mycket blir kanske en bättre bild, men har för mig att det då inte är vitbalans längre utan då man drar upp alla färger lika är det samma som att ändra ljusstyrkan.
Poängen är att kunna exponera så högt som möjligt utan att någon av de tre kanalerna klipper, och det har man ingen aning om när det inträffar om man har en annan vitbalans än just den som sökes med denna metod. Det är alltså inget som ändras med själva bildfilen utan endast hur den presenteras på kamerans display, så att du får veta mer om vad kameran faktiskt "ser" och därför kan anpassa exponeringen efter motivet.

Sen antar jag att man bör ställa kontrast- och mättnadsinställningarna till ett minimum också för att få så mycket utrymme som möjligt att fylla i histogrammet när man exponerar.
 
Trots off topic så vill jag bara uppdatera med att jag nu provad UniWB på min Olympus OM-D vilket avsevärt förbättrade de bilder jag tog ikväll i gatubelysning. Jag tog helt sonika en referensbild med objektivlocket på och trots att kameran sa "no good" så verkar den ha sparat bilden och använt den vitbalansen, för i ACR står green tint på -94 (av 150) när man väljer "as shot". Precis samma vitbalans väljs också om man använder en 100% utbränd bild och båda dessa metoder ska tydligen vara mycket exakta om kameran tillåter det.

Jag ställde bildstilen till "muted" och drog ned såväl mättnad som kontrast till minimum, samt ljusmätte med +1 i exponeringskompensering. De bilder jag tagit där en av tre kanaler precis klipper på kamerans histogram, kan ledigt backas 1 steg i ACR och jag får då plötsligt sjukt mycket bättre bildkvalitet än jag trodde kameran var kapabel till, eftersom den förut hela tiden lurat mig att underexponera minst två hela steg.

I praktiken innebär detta att man också använder ett betydligt lägre ISO-värde än vad kameran säger och därutefter också måste använda längre slutartider och/eller större bländaröppningar. Men man vet åtminstone i betydligt högre grad vad sensorn faktiskt fångar och är kapabel till innan den bränner ut.

Tillägg: Och för att återgå till ämnet så lär detta vara särskilt intressant för den som får för sig att använda färgfilter för svartvit fotografering, då vitbalansen där annars lär kunna lura kameran till total katastrofexponering.
 
Trots off topic så vill jag bara uppdatera med att jag nu provad UniWB på min Olympus OM-D vilket avsevärt förbättrade de bilder jag tog ikväll i gatubelysning.

Det är just under sådana ljusförhållanden som UniWb gör någon nytta, under mer normala ljusförhållanden är det ofta lite för komplicerat. Men å andra sidan, har man bara skapat en bild som ger rätt inställning är det ju enkelt att ha den på ett custom white balance läge.

Kul att bildkvaliteten blev bättre.
 
Det är just under sådana ljusförhållanden som UniWb gör någon nytta, under mer normala ljusförhållanden är det ofta lite för komplicerat. Men å andra sidan, har man bara skapat en bild som ger rätt inställning är det ju enkelt att ha den på ett custom white balance läge.

Kul att bildkvaliteten blev bättre.
Precis, men jag tänkte kolla vad den kan ge i annat ljus också. Den jämrans Olympusen har en sensor som presterar eländigt om den inte exponeras så högt det går. Många påstår att den är sååååå bra vad gäller färg och brus, men jag vet inte vad de jämför med. Jag brukar bara tycka att det ser plastigt ut och det är först efter ganska mycket användande jag insett att det inte beror på objektiven.

Då jag nästan alltid tar väldigt få bilder per fototillfälle och efterarbetar allt någorlunda ordentligt så borde det inte vara några större problem att använda UniWB för de flesta motiv, om jag inte missar något.

Det tycks finnas ungefär 1,5 steg mer i råfilen än vad JPG-motorn säger och jag fattar inte varför en tillverkare väljer att göra så. Leica är väl de enda som gör tvärtom och har noll överexponeringsmån jämfört med vad ljusmätaren säger. Med en så liten sensor som MFT vill man verkligen ha varje foton som man kan fånga om det ska bli riktigt bra.

Tillägg: Sen tycker jag fortfarande att färgerna är helt genomkassa jämfört med till exempel Sony NEX-5N.
 
Testa så här. Ta upp din råfil i din råkonverterare och mätta den blå färgen kraftigt, kanske också gör den mörkare. Öppna sedan din bild i Photoshop och lägg på ett svartvitt justeringslager där du drar ner den blå färgen kraftigt. När jag gör det får jag en svart himmel med gnistrande vita bilder.

Går inte detta att göra i ett och samma flöde i LR? Det svartvita justeringslagret i PS är väl i grunden samma som LR stöd för svartvitt? Eller struntar lightrooom i de tidigare färgjusteringarna (dvs ökad blå mättnad i det här fallet) som är gjorda i färgläget när man sedan växlar över till svartvitt?
 
När man justerat färgerna för att simulera ett filter framför objektivet, kan det väl tänkas att man måste spara resultatet. Man öppnar det sparade resultatet och gör om den till svartvitt. Att spara är ju förstörande, men mellanresultatet kan ju sparas i ett mindre förstörande format. Många program verkar vara sådana att trots att man ändrat på färgerna och sedan gör bilden svartvit, så märks inte färgförändringarna, då man tydligen gör den senast öppnade bilden svartvit och de ändringar man gjort inte registrerats (sparats) utan bara förhandsvisats.
 
Går inte detta att göra i ett och samma flöde i LR? Det svartvita justeringslagret i PS är väl i grunden samma som LR stöd för svartvitt? Eller struntar lightrooom i de tidigare färgjusteringarna (dvs ökad blå mättnad i det här fallet) som är gjorda i färgläget när man sedan växlar över till svartvitt?

Man kan använda färgreglagen på (iallafall ungefär) samma sätt som vanligt!
 
Går inte detta att göra i ett och samma flöde i LR? Det svartvita justeringslagret i PS är väl i grunden samma som LR stöd för svartvitt? Eller struntar lightrooom i de tidigare färgjusteringarna (dvs ökad blå mättnad i det här fallet) som är gjorda i färgläget när man sedan växlar över till svartvitt?

Visst går det att göra direkt i LR. Jag brukar bara göra mina konverteringar i Photoshop istället, då kan jag ju göra olika konverteringar på olika delar av bilden och maska fram de partier som blir bäst. Men Lightroom blir snabbt och enkelt, och också bra.

Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar