ANNONS
Annons

Fotoförbud?

Produkter
(logga in för att koppla)
det liknar mer en förbudskylt som vilken markägare som helst kan sätta upp och att fotografering är förbjuden inom det privata området

Senast ändrad:
Då är byggnaden klassad som skyddsobjekt av en eller annan anledning , Stockholmslänstyrelse jurist informerade mig att Haga slott kommer att skyddsklassas men vanlig turistfotografering kommer att tillåtas från stängsel, gata etc , skulle någon resa en stege och stå med ett 400/2,8 kommer de att avvisas eftersom en sådan fotografering kan kränka familjens privatliv på slottet..

De enda ställen i Sverige som svensk lag inte är tillämplig är inne på andra länders ambassadområden.

så kan man utrycka det pga statsimmunitet
läs tidigare svar och
http://lawline.se/answers/show?question_id=6370

samt:
Främmande stats beskickningar och dess personal intar en särställning i folkrätten. Av 2 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall följer att främmande stats beskickning och beskickningsmedlemmar jämte deras familjer och betjäning samt diplomatiska kurirer åtnjuter immunitet enligt den i Wien den 18 april 1961 undertecknade konventionen om diplomatiska förbindelser (Wienkonventionen). Enligt Wienkonventionen åtnjuter även servicepersonal anställd vid diplomatiska beskickningar, t.ex. chaufförer, immunitet.

Senast ändrad:
Som sagt Nettovägen är ett skyddsobjekt inom försvarsindustrin.
Historiskt har det varit Philips Elektronikindustrier, Bofors Electronics, Nobel Tech, Celsius Tech och nu Saab Technologies i princip samma inriktning fast med olika ägare.

Som sagt Nettovägen är ett skyddsobjekt inom försvarsindustrin.
Historiskt har det varit Philips Elektronikindustrier, Bofors Electronics, Nobel Tech, Celsius Tech och nu Saab Technologies i princip samma inriktning fast med olika ägare.

Helt rätt, kan dock saknas några bolagsnamn :)
Själv jobbar jag på Avitronics föredetta Avionics på den adressen

Var i Stockholm och plåtade lite igår kväll. Står och fotar ett nybyggt hus vid t-centralen då en vakt kommer springandes inifrån huset och frågar "Vad har du för rättigheter att fota det här huset?" Han var mycket upprörd...Jag svarade att jag får väl ta kort på vad jag vill, jag stod ju ändå på trottoaren. Han kontrade med "vet du inte att det här är ett skyddsobjekt...eller föresten, det är en våning som är en skyddsvåning, så du får inte ta kort på den våningen". Jag frågar vilken våning jag ska försöka undvika, men det fick han inte berätta.

Är det mitt ansvar som "turist/fotograf" att veta vilka hus som är skyddsobjekt?

Här är huset:

http://picasaweb.google.com/Mr.Gunnarsson/Sommar2010#5477698909097131138

kan vi avsluta denna tråd med att vakten bör gå en kurs och du kan be honom dra åt helevete, "vakter" som tror sig ha laglig rätt att förbjuda något som så självklar sak som står instiftad i vår grundlag att fotografering kan ske på allmän plats skall också informeras om detta.
Erland en gammal Aftonbladare med lång erfarenhet , jag med snart 30 år som yrkesfotograf mfl må ha en mer luttrad syn än vad somliga småpellar här på fotosidan har vad som är rimligt att acceptera från en vakt vad det gäller en självklar rätt, dvs att fotografera på allmän plats dvs gator , torg

Huset är inte skyddat, ej heller skyltat som skyddsobjekt
Be vakthelvetet fara åt helvete då han inskränker på vår rätt att fotografera, upplys fanskapet om att han lever i Sverige och inte i någon totalitär stat.
Vad är det som är så svårt att förstå?

Vad är det så svårt att förstå är inte riktat till dig som trådskapare utan till alla "pellar" som av en annan anledning tror att man måste åtlyda en vakt i sitt utövande och dessutom att vissa tror att vi som möjligen har mer erfarenhet av fotografering i olika sammanhang skulle vara några slags rätthaverister bara för att vi ifrågasätter denna vakts omdömme. Se svar tidigare i tråden Jag kommer vara i Stockholm över midsommar, var kan jag hitta byggnaden?

Senast ändrad:
Jag kommer vara i Stockholm över midsommar, var kan jag hitta byggnaden?

Klarabergsviadukten 69.

Om du kommer med flygbussarna så ser du den direkt du kliver av. Kommer du med tåg så går du ut genom övre entrén på Centralen och går vänster så är det nästa byggnad. Klara Postterminal stod på tomten tidigare.

Fotoförbud

Jag är ingen lagvetande person, men som yrkesfotograf fått följande erfarenhet:
Järnvägsstationer och T-banor räknas som militärt område och där gäller fotoförbud.
För att fotografera inne på ett företag eller inne i en affär krävs ägarens tillstånd.
För att fotografera inne på sjukhus eller andra institutioner krävs det landstings eller styrelsebeslut.
För privat bruk får man fotografera på allmän plats, men inte lägga bilderna på nätet eller publicera dem på annat vis, utan att personerna som kan identifieras på bilden, ger sitt medgivande.
Trevlig Midsommar!

ja du verkar ha missuppfattat vissa saker rejält

OM en byggnad klassas som skyddsområde så skall den också skyltas som sådan med fotografering förbjuden

Järnvägsstationer och T-banor räknas som militärt område och där gäller fotoförbud.

Det verkar mera som du missat en hel del erfarenhet...

/Jan L

Med cirka 60.000 järnvägs-, spårvägs- och t-banebilder i arkivet.

Skyltarna är inte stora

Skyltara finns men behöver inte vara stora. Lagar gäller dessutom utan skyltar. Vissa saker är självklara.
Har du sett någon skylt om förbjuden backning på motorväg?

För att fotografera inne på ett företag eller inne i en affär krävs ägarens tillstånd.
För att fotografera inne på sjukhus eller andra institutioner krävs det landstings eller styrelsebeslut.
För privat bruk får man fotografera på allmän plats, men inte lägga bilderna på nätet eller publicera dem på annat vis, utan att personerna som kan identifieras på bilden, ger sitt medgivande.
Trevlig Midsommar!

Suck! Om erfarna yrkesfotografer har den uppfattningen är det inte att undra på att allmänhet och diverse väktare också har missförstått väldigt mycket....

Skyltara finns men behöver inte vara stora. Lagar gäller dessutom utan skyltar. Vissa saker är självklara.
Har du sett någon skylt om förbjuden backning på motorväg?

men snälla läs igenom tråden några sidor bakåt, lagen är entydig om hur ett skyddsobjekt skall hanteras och där fotografering ej är tillåten dvs med skyltning
du har sedan grovt missuppfattat vad du får publicera från gator och torg dvs bilder där människor avbildas och återges i exv redaktionellt syfte.
För att inte tala om fotografering på sjukhus som har varit min specialitet sedan 1978

Vad för slags fotograferingar utför du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar