snap01
Aktiv medlem
kan vi avsluta denna tråd med att vakten bör gå en kurs och du kan be honom dra åt helevete, "vakter" som tror sig ha laglig rätt att förbjuda något som så självklar sak som står instiftad i vår grundlag att fotografering kan ske på allmän plats skall också informeras om detta.
Erland en gammal Aftonbladare med lång erfarenhet , jag med snart 30 år som yrkesfotograf mfl må ha en mer luttrad syn än vad somliga småpellar här på fotosidan har vad som är rimligt att acceptera från en vakt vad det gäller en självklar rätt, dvs att fotografera på allmän plats dvs gator , torg
Huset är inte skyddat, ej heller skyltat som skyddsobjekt
Be vakthelvetet fara åt helvete då han inskränker på vår rätt att fotografera, upplys fanskapet om att han lever i Sverige och inte i någon totalitär stat.
Vad är det som är så svårt att förstå?
jag har provat med den attityden i New York när jag stod o fotade på gatan med rockefeller center i bakgrunden. Vakten sa att jag inte fick stå o fota med stativ för någon kunde snubbla på det. Jag ifrågasatte o ville se skylt etc på stativförbud o sa att jag inte brydde mig annars. Vad som hände sedan var att vakten stod o spottade fradga o sprang därifrån i nästa sekund kommer han springande med 3 kollegor. Det var tid att dra då så att säga.
En annan gång o det oxå i New york vid foten av brooklyn bridge så kom en vakt o sa att det var stativförbud jag frågade var det stod eftersom jag behöver stativet till 360 bilden. Jag sa ok jag använder inte stativet plockar ner kameran när han gått så upp med kameran igen. Behöver jag säga att han kom tillbaks? Om vi säger så här, han var helt galen skrek, spottade o fräste som värsta kungskobran ha sa nu ska du få se! han tog upp telefonen o började ringa. Jag började gå när jag kom runt hörnet så packade jag ner kameran o mötte upp tjejen o la stativet mellan oss så det inte skulle synas. Vi hinner gå 500 meter o så kommer det en polisbil sakta åkande o spanande troligen efter en (farlig fotograf med stativ).
Jag läste om en annan fotograf som hade stått kvar o menat på att står det inget o det är en allmän gata så använder han stativ för honnom så slutade det med ett besök på polis station o böter. Vad jag har lärt mig genom åren o alla länder jag fotat är att det kan kosta tid o pengar att tjafsa hur dom gör i sverige har jag ingen aning om men jag skulle inte tjafsa för mycket i tex New York.