Annons

Jag fick skäll två gånger idag...

Produkter
(logga in för att koppla)
En del som inte vill bli fotade kör med omvänd taktik, vilket dock inte fungerade på mig. Jidhe och skriptan blev lite irriterade när jag fotade dom under en inspelning för Idol. Och då vände fotografen kameran mot mig, vilket givetvis inte fick mig att sluta.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 

Bilagor

  • Stockholm 2010 05 08-09 - Jihde 2 forum.jpg
    Stockholm 2010 05 08-09 - Jihde 2 forum.jpg
    81.4 KB · Visningar: 419
Fast man har ändå ingen skyldighet att visa legitimation om de ber om det. Och lyckas de inte fastställa din identitet på stationen får de inte hålla dig där hur länge som helst heller.

Jag tror faktiskt att du har skyldighet att styrka din identitet om polisen begär det , däremot är Sverige lite unikt i Europa med att du inte behöver bära med dig legitimation hela tiden. I dom flesta andra Europeiska länder får du böter om du inte har med dig legitimation och polisen ber att få se den.

Säger du att du har ditt ID liggandes hemma och polisen vill se det skjutsar dom dig säkert hem så att du kan visa dom det.

/Karl
 
Jag tror faktiskt att du har skyldighet att styrka din identitet om polisen begär det , däremot är Sverige lite unikt i Europa med att du inte behöver bära med dig legitimation hela tiden. I dom flesta andra Europeiska länder får du böter om du inte har med dig legitimation och polisen ber att få se den.

Säger du att du har ditt ID liggandes hemma och polisen vill se det skjutsar dom dig säkert hem så att du kan visa dom det.

/Karl
Man behöver inte ens inneha legitimation i Sverige.
 
Man behöver inte ens inneha legitimation i Sverige.

Det finns andra sätt att styrka sin identitet t.ex. kan någon som polisen litar på säga att du är du eller så kan dina föräldrar eller deras föräldrar legitimera sig och säga att du är du. Min kusin blev bestulen på sina ID-handlingar och fick ta med sin mormor till polisen för att skaffa ny ID-handling. Samma sak hade fungerat om han på annan grund hade behövt legitimera sig hos polisen.

/Karl
 
Det finns andra sätt att styrka sin identitet t.ex. kan någon som polisen litar på säga att du är du eller så kan dina föräldrar eller deras föräldrar legitimera sig och säga att du är du. Min kusin blev bestulen på sina ID-handlingar och fick ta med sin mormor till polisen för att skaffa ny ID-handling. Samma sak hade fungerat om han på annan grund hade behövt legitimera sig hos polisen.

/Karl

Det finns människor som inte har en endaste anhörig eller annan person som kan styrka deras identitet, vilket är fullt tillåtet. Det finns inget krav på att kunna legitimera sig på något som helst sätt, det är upp till polisen att fastställa din identitet om de önskar ha reda på den.
 
Det finns människor som inte har en endaste anhörig eller annan person som kan styrka deras identitet, vilket är fullt tillåtet. Det finns inget krav på att kunna legitimera sig på något som helst sätt, det är upp till polisen att fastställa din identitet om de önskar ha reda på den.

Polisen har säkert fler sätt att styrka din identitet med kontrollfrågor etc, dom har tillgång till många register. Jag är helt säker på att du skulle få problem om du inte är behjälplig med att styrka din identitet om polisen frågar.

Allt annat skulle leda till kaos, vem som helst har t.ex. inte rätt att uppehålla sig i Sverige.

Annars finns det ju ingen anledning att betala för sig på ICA, du går dit utan legitimation och plockar det du vill och om polisen kommer vägrar du att berätta vem du är och så får polisen inte häkta dig för snatteri och så har du klarat dig.

/Karl
 
Polisen har säkert fler sätt att styrka din identitet med kontrollfrågor etc, dom har tillgång till många register. Jag är helt säker på att du skulle få problem om du inte är behjälplig med att styrka din identitet om polisen frågar.

Allt annat skulle leda till kaos, vem som helst har t.ex. inte rätt att uppehålla sig i Sverige.

/Karl
Ja, polisen har väl säkert sina sätt, men det förändrar inte det faktum att du inte är skyldig att kunna legitimera dig.
 
Ja, polisen har väl säkert sina sätt, men det förändrar inte det faktum att du inte är skyldig att kunna legitimera dig.

Det har jag aldrig skrivit heller, jag har skrivit att du är skyldig att styrka din identitet. Absolut enklaste sättet för dig själv är nog att visa ett ID, men det finns andra mer komplicerade sätt.

/Karl
 
Bara om man är misstänkt för nåt brott, annars inte.

Kanske, frågan är om du slipper undan att legitimera dig som t.ex. vittne? I vilket fall är det nog få problem för polisen att misstänka dig för något om du vägrar att berätta vem du är.

Själv tycker jag att den svenska lagen i detta fallet är lite för slapp för dom flestas bästa. Alla borde vara tvingade att ha en legitimation, så hade man kunnat göra dom nationella ID-korten gratis i samma veva. Att man sedan inte skall behöva ha det med för jämnan tycker jag är bra. Jag själv bryter relativt ofta mot lagen i Schweiz genom att bland annat ro, springa och bada utan ID, vilket iofs aldrig har varit ett problem.

/Karl
 
Kanske, frågan är om du slipper undan att legitimera dig som t.ex. vittne? I vilket fall är det nog få problem för polisen att misstänka dig för något om du vägrar att berätta vem du är.
Ja, självklart finns det särskilda tillfällen då man måste kunna legitimera sig. Som t ex när man ska vittna eller ta körkort. Men rent allmänt är man inte tvungen att kunna göra det.
 
Ja, självklart finns det särskilda tillfällen då man måste kunna legitimera sig. Som t ex när man ska vittna eller ta körkort. Men rent allmänt är man inte tvungen att kunna göra det.

Jo, men om du befinner dig på en plats där någon blir skjuten och någon annan som såg det hela pekar ut att du också såg det hela så tror jag polisen kan kräva att du styrker din identitet även om ingen säger att det var du och inget annat heller tyder på att du hade någon skuld i det hela.

/Karl
 
Jo, men om du befinner dig på en plats där någon blir skjuten och någon annan som såg det hela pekar ut att du också såg det hela så tror jag polisen kan kräva att du styrker din identitet även om ingen säger att det var du och inget annat heller tyder på att du hade någon skuld i det hela.

/Karl
Det enda de kan göra är att ta med dig till stationen och försöka fastställa din identitet. Är du inte misstänkt för nåt brott kan de inte hålla kvar dig mer än ett visst antal timmar (är du misstänkt kan de häkta dig tills din identitet är fastställd).
 
Bara om man är misstänkt för nåt brott, annars inte.

Inte alls. Det finns andra omständigheter som gör att polis har rätt enligt polislagen att göra id-kontroll. Som jag skrivit ett par gånger tidigare: det är omöjligt för den enskilde att vid det aktuella tillfället avgöra om en polis har laglig rätt att göra id-kontroll eller inte.
 
Suck...

... fem sidor med massa tjafs istället för den där bilden på det anonyma TV-bolaget med den intressanta intervjupersonen.

:(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.