ANNONS
Annons

Fotobutiker i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Undvik expert-avenyn!

Jag har tidigare handlat på expert avenyn (götaplatsen) men det gör jag aldrig om. De verkar trevliga och hjälpsamma till en början men så fort man får problem med en produkt ser man en ny sida - de ger löften de sedan inte håller, kräver betalning i efterhand för sådant de sagt skall vara gratis, man får ringa gång på gång o tjata då de inte gör vad de lovar, de ringer aldrig upp dig även om så är sagt mm, mm...
Gör som jag, gå någon annan stans.
MVH
Filip
 
Oj...vad som helst utom Scandinavianphoto.
Jag har varit där flerfaldiga gånger och mött
oengagerad nonchalant personal, ovilliga att hjälpa.
 
Jag har varit inne hos JapanPhoto och jag ser absolut inget fel med dem, ska nog köpa mitt kolfiberstativ hos dem.

Som alla andra skulle jag också vilja veta vad som är så dåligt hos dem, måste hålla med om att det är lite fegt att inte säga vad som nu skulle vara dåligt hos dem. Det kanske skulle göra att jag valde att köpa mitt stativ någon annanstans.

Jag hänvisar till tråden om expert och prishöjningar så får ni läsa mitt inlägg där istället för att säga att det är fegt att inte säga vad som är dåligt med dem.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1310128#post1310128

läs även gärna några inlägg framåt.

Varsågod.
Kom sedan ihåg att det är den som säljer varan som är ansvarig gentemot kund.
 
Senast ändrad:
Även MediaMarkt är värt ett besök, även om det inte ligger i centrum.
Ett grymt sortiment, och ibland kan du göra riktiga fynd där. Beror lite vad du är ute efter. Och vissa av personalen är dessutom riktigt kunniga och hjälpsamma.
 
Oj...vad som helst utom Scandinavianphoto.
Jag har varit där flerfaldiga gånger och mött
oengagerad nonchalant personal, ovilliga att hjälpa.

Håller med, har köpt en hel del på SP, men personalen verkar alltid totalt ointresserad av dina behov som kund.

Skulle väl säga att det är i princip samma sak överallt i Göteborg, har besökt de flesta från SP, Japan och Expert götaplatsen etc. Numera samlar jag information på forum inför ett köp, besöker mest utländska forum där det finns riktigt bra kunskap. Köper sen där jag får ett bra pris från en etablerad säljare. Dyrare saker från B&H oftast annars från Sverige, oftast cyber men Japan har ofta bra priser och har köpt därifrån 3 ggr senaste halvåret, de har skickat paketet senast nästa vardag och inga problem hitills, är CPS kund så om det är problem så lämnar jag prylarna direkt på RCC i göteborg.
 
Verkar va väldigt individuellt hur man blir behandlad..Jag kan bara tala varmt om både Scandinavian Photo och Japanphoto har inte haft några problem där.

Expert kanske man skulle kika in till för övrigt så är både Mediamarkt bäckebol och högsbo oxå okej även om kunskapsnivån varierar mycket kraftigt. Allt ifrån dammsugarförsäljare (bokstavligt, som bara vill pracka på dig) till fotografer som vet va dom snickesnackar om..
 
Suck... Skulle köpt ett objektiv, Canon 70-200 2.8 IS idag på Expert Götaplatsens Foto.

Hade väl väntat en tio minuter och 30 sekunder innan den andra säljaren kommer tillbaka från lunch (?)så kommer en tant in och ställer sig vid disken och tränger sig före.

Självklart påpekar jag detta för både tanten och säljaren men otroligt nog så väljer säljaren att ändå hjälpa tanten utan att ta hänsyn till kölappssystemet eller mitt påpekande!

Tantens problem med batterilucka kostade dom ett objektiv på över 20', vilket jag så klart påpekade :)
 
Håller med, har köpt en hel del på SP, men personalen verkar alltid totalt ointresserad av dina behov som kund. [...]

Det där beror helt på vem du pratar med. Jag väntar gärna fem-tio minuter extra på en speciell säljare om det är något jag vill fråga, den gubben litar jag fullständigt på. Däremot finns det andra som bara är intresserade av att sälja digitalkompakter, de får gärna ta nästa kund medan jag väntar på "min" säljare.

Sist jag var där satt vi och snackade i kaffehörnan i över 20 minuter, trevligt som bara den! =)
 
Suck... Skulle köpt ett objektiv, Canon 70-200 2.8 IS idag på Expert Götaplatsens Foto.

Hade väl väntat en tio minuter och 30 sekunder innan den andra säljaren kommer tillbaka från lunch (?)så kommer en tant in och ställer sig vid disken och tränger sig före.

Självklart påpekar jag detta för både tanten och säljaren men otroligt nog så väljer säljaren att ändå hjälpa tanten utan att ta hänsyn till kölappssystemet eller mitt påpekande!

Tantens problem med batterilucka kostade dom ett objektiv på över 20', vilket jag så klart påpekade :)

jädra irriterande men så verkar det fungera generellt i många butiker.. som om tanterna har förtur eller att det är OK att tränga sig före.
 
Summa kardemumma

Har skummat igenom denna tråd, kan man dra den slutsatsen att det är personalens engagemang eller bristen på denna som är den stora stötestenen?

Att dra en hel butik/firma över en kam pga en säljare bör man akta sig för, ta till exempel Scandinavian Photo's stora sortiment - att tjejen i kassan inte kan alla specar på Canons vidvinkel sortiment i huvudet betyder inte automatiskt att hon saknar kunskap om resterande sortiment.

Har personligen handlat på Japan Photo, Expert Göteplatsen och . De två sistnämnda i synnerhet har löst alla problem jag stött på med min utrustning.
 
Gav ett negativt omdöme om Expert Götaplatsen på Eniro.se, fick omdömet godkänt men nu har alla omdömen om företaget tagits bort och det går inte heller att lämna omdöme på dom längre.

Gissar på att Expert Götaplatsen fått fler negativa omdömen så dom blev tvungna att plocka bort omdömesmöjligheten helt, undrar hur folk generellt reagerar då man kan lämna omdöme på vissa företag men inte andra!
 
Gav ett negativt omdöme om Expert Götaplatsen på Eniro.se, fick omdömet godkänt men nu har alla omdömen om företaget tagits bort och det går inte heller att lämna omdöme på dom längre.

Gissar på att Expert Götaplatsen fått fler negativa omdömen så dom blev tvungna att plocka bort omdömesmöjligheten helt, undrar hur folk generellt reagerar då man kan lämna omdöme på vissa företag men inte andra!


Det är väl inte helt oförståeligt att de gör så. Själv så uppfattar jag det som att fler bryr sig om att ge omdöme om de har negativa upplevelser av butiken, och om det är så blir det ju inget pålitligt helhetsintryck av butiken. Själv skulle jag nog bli hetare på att berätta om en affär om jag har blivit illa behandlad där än om jag smärtfritt gått och handlat en produkt och blivit nöjd efteråt.
 
Det är väl inte helt oförståeligt att de gör så. Själv så uppfattar jag det som att fler bryr sig om att ge omdöme om de har negativa upplevelser av butiken, och om det är så blir det ju inget pålitligt helhetsintryck av butiken. Själv skulle jag nog bli hetare på att berätta om en affär om jag har blivit illa behandlad där än om jag smärtfritt gått och handlat en produkt och blivit nöjd efteråt.
Håller helt med dig i denna iakttagelse.

Som bekant: Hälsan tiger still!
 
Har skummat igenom denna tråd, kan man dra den slutsatsen att det är personalens engagemang eller bristen på denna som är den stora stötestenen?
...
Det kan man. Tillsammans med att kompetensen varierar från "40 år i branschen" och till "sopa". Tyvärr går det även att stöta på kombinationen "40 år i branschen" som direkt tappar intresset och blir totalt oengagerad så fort vederbörande får klart för sig att man inte ska köpa något dyrt.


...
Att dra en hel butik/firma över en kam pga en säljare bör man akta sig för,
...
Håller helt med! Men det är nog så vi gör hela tiden...

Får väl se om/hur jag ska beskriva mina erfarenheter av de olika Göteborgsbutikerna. De är åtskilliga, i alla riktningar...
 
Har skummat igenom denna tråd, kan man dra den slutsatsen att det är personalens engagemang eller bristen på denna som är den stora stötestenen?

Expert på Götaplatsen borde väl ändå få VG när det gäller engagerad personal! Att i denna lilla pyttebutik på säkert rätt dyr adress hålla så bra priser, service och sortiment tycker jag är underbart. Jag har ställt frågor på mail och alltid fått snabbt svar. Har handlat en del på Scandinavian också och det har varit ok men sämre öppettider och långt från stan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.