Annons

Fotobok layout

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusRi

Aktiv medlem
Jag ska göra en fotobok av typen "familjealum" och där kommer lite av varje att hamna. Boken kommer att vara 25x20 cm stor. Nu undrar jag om jag ska ha en svart ram runt bilderna eller inte? Ramen i exemplet är 1.5 mm bred runt om. Till ett flertal av bilderna kommer det att vara text till.

Bilagor

• Svart2.jpg
    Svart2.jpg
    61.7 KB · Visningar: 990
  • Vit2.jpg
    Vit2.jpg
    59.9 KB · Visningar: 939
Jag ska göra en fotobok av typen "familjealum" och där kommer lite av varje att hamna. Boken kommer att vara 25x20 cm stor. Nu undrar jag om jag ska ha en svart ram runt bilderna eller inte? Ramen i exemplet är 1.5 mm bred runt om. Till ett flertal av bilderna kommer det att vara text till.

Personligen föredrar jag att bilder av det slag som du visar i ditt inlägg, trycks utan ram.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Tycker du ska köra med ram. För plötsligt har du en bild med som verkar rinna ut på sidan, då behövs ram till den bilden. Och är du inte konsekvent med ramar så ser det också lite udda ut.
Ramen behöver ju inte vara bred och svart, räcker med en punkts tjocklek och en dragning åt grått.

Tycker du ska köra med ram. För plötsligt har du en bild med som verkar rinna ut på sidan, då behövs ram till den bilden. Och är du inte konsekvent med ramar så ser det också lite udda ut.
Ramen behöver ju inte vara bred och svart, räcker med en punkts tjocklek och en dragning åt grått.

Ja, jag har funderat på det med att ha en väldigt tunn ram runt bilden. Dragning åt grått, typ 10,10,10 i RGB-kanalerna?

Du ska vara konsekvent. Om några bilder kräver ram, så bör alla ha det. Jag skulle rekommendera en tunn ram (2-4) pixlar. Svart eller mörkt grå.

/ Med vänlig hälsning, Fi
Ca1

ccac

Du har bestämt dig för vit bakgrund på arken? Annars kan man ju laborera med det också, i de "familjealbums-böcker" jag gjort tycker jag ofta att svart bakgrund, en tunn vit ram runt bilderna och vit text är det som bäst lyfter fram bilderna

här får du en länk till lite olika album design. Jag tycker oftast den kan vara snyggt med vit bakgrund o sedan en skuggad/dimmad ram i ljus färg, om du kör svart bakrund med tjockare vit ram så påminner det mycket om gammal bröllops passpartou.
http://www.blendedmotion.com/kids/

Du har bestämt dig för vit bakgrund på arken? Annars kan man ju laborera med det också, i de "familjealbums-böcker" jag gjort tycker jag ofta att svart bakgrund, en tunn vit ram runt bilderna och vit text är det som bäst lyfter fram bilderna

Nej, det är inte spikat att det måste vara vit bakgrund. I mina traditionella album så har jag svarta albumblad just för att det lyfter fram bilderna. Jag har iofs inte funderat på det du skrev att man kan ha en tunn vit linje runt bilderna på svart bakgrund. Ska testa detta!

Nej, det är inte spikat att det måste vara vit bakgrund. I mina traditionella album så har jag svarta albumblad just för att det lyfter fram bilderna. Jag har iofs inte funderat på det du skrev att man kan ha en tunn vit linje runt bilderna på svart bakgrund. Ska testa detta!

Så där ja! Den vita ramen är 11 pixlar bred, ska jag ha den bredare eller smalare? Eller är det lagom?

Bilagor

• Vit2-2.jpg
    Vit2-2.jpg
    61.8 KB · Visningar: 786
  • Svart2-2.jpg
    Svart2-2.jpg
    60.4 KB · Visningar: 769
Tycker det blev bra, åtminstone jag upplever ramen som tunn i den här versionen. Tjockare ska den i alla fall inte vara.

Så där ja! Den vita ramen är 11 pixlar bred, ska jag ha den bredare eller smalare? Eller är det lagom?

När man pratar tryck är det en bra grundregel att prata mått i mm/cm. Detta sagt för enkelhetens skull. Pixlar använder man på skärm. Risken är annars att det tryckta resultatet inte alls stämmer överens med vad man hade tänkt sig.

Ram eller inte är helt klart en smaksak. När bilder inte konkurrerar med text eller andra element på en sida tycker jag det fungerar lika bra utan ram som med ram. Samtidigt är det oerhört svårt att säga generellt hur helt olika bilder i en bok fungerar med och utan ram.

Jag tycker själv att ramen gör sig bäst när den är tunn, så 2 pixlar (ca 0,15 mm) gör sig bäst på skärmen.

Vissa bilder passar bättre med svart bakgrund, andra med vit, så jag vet inte om man kan ha en del sidor vita och en del svarta, eller det ger ett rörigt intryck.

Jag tycker själv att ramen gör sig bäst när den är tunn, så 2 pixlar (ca 0,15 mm) gör sig bäst på skärmen.

Vissa bilder passar bättre med svart bakgrund, andra med vit, så jag vet inte om man kan ha en del sidor vita och en del svarta, eller det ger ett rörigt intryck.

2 pixlar är kanske snygg på skärm, men definitivt inget jag rekommenderar för tryck! De skulle knappt synas i boken... 5 pixlar minimum om de handlar om digitalt tryck.

Som f.d. designer vill jag bara inflika att det inte ALLS behöver vara helt konsekvent rakt igenom hela boken.

Att ha en grundtanke som röd tråd men tänka uppslag istället är the way to go. Så länge typografi och layout-tänket är samma så är det HELT ok att byta mellan svart/vit/röd/grå/lila/mönstrad bakgrund eller ram/inte ram på olika uppslag, vad som helst för att lyfta just det uppslaget.

Om man ska nazi-hålla på att varje uppslag ska vara exakt likadant så kanske vissa kort tappar i känslan och det är ju ett enkelt sätt att dra ner helhetsintrycket av hela boken.

Att ha en grundtanke som röd tråd men tänka uppslag istället är the way to go. Så länge typografi och layout-tänket är samma så är det HELT ok att byta mellan svart/vit/röd/grå/lila/mönstrad bakgrund eller ram/inte ram på olika uppslag, vad som helst för att lyfta just det uppslaget.

Ja, det är väl ungefär så jag har funderat på att tänka uppslag i ställetför att vara helt strikt med att alla sidorna ska vara efter samma mall. Tror att det blir lite roligare att titta i boken om det är lite variation mellan uppslagen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto