** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fotobakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Det vaknas till Juletider och morsan och släkten frågar vad ja önskar mig för julklappar!

Och vill ha lite till mitt fotande.

Som en clean bakgrund som ja kan fota saker och människor.. har en vit papp rulle nu, som farsan har när han målar å sånt...

Men den är lite för blank.. och typ bara 1 ½ meter bred.. Vill ha lite större. och kanske en annan färg.

Några tips? Vart man kan köpa, vit eller kanske brun.

Vart??nåt man ska tänka på??

bakgrund

I senaste numret av Foto finns,om jag minns rätt, en firma som annonserar om dessa.Sen finns ju Hama sortimentet, hos bl.a Scandinavian Photo.Även Photax säljer bakgrunder.Själv använder jag presenning...

Japp, presenning är kanon. Kalas om den dessutom är lite lätt skitig så får man lite snygga skiftningar i bakgrunden!

Någon som har exempelbilder med presenning? Skulle vara kul att se, jag är nyfiken;) Själv hade jag tanken en gång fast packade undan presenningen väldigt fort med en inbillning om att det skulle bli för mycket blänk i den.
/Lotta

Jag har funderat lite på tyg, typ sammet.. men det kanske är dyrt? Jag har faktiskt ingen aning :)

Det kostar, sammet blir förmodligen lika dyrt som att köpa en av hamas bakgrunder. Själv har jag kört med såna där madrasskydd i väldigt mjuk frotte, de finns i strl för dubbelsäng och går att töja lite till. Alla mina bilder här med svart bakgrund är tagna mot madrasskydd som hängts upp. Billigt och klart godkänt i mina ögon.
/Lotta

Jag har inte prövat, men jag tror att det skall vara den gamla matta tyg/canvas varianten... tyvärr är de ganska svåra att få tag på i bra skick.

Skulle tro att det handlar om en riktigt tung och otymplig lastbilspresenning i canvas. Gråbrun, smutsig och lite skrynklig. Nästan omöjlig att hantera men fantastisk när den är på plats. Men man måste nog hitta en gammal begagnad sak. Tror inte de tillverkas längre. De som finns hänger nog hos gamla uvar till fotografer.
En ny halvblank plastpresenning är inte att tänka på.

Jag har tagit bilder med en gammal linnepresenning som bakgrund. Se bilderna Maja, Niklas och Närhet i mitt album porträtt.

Presenningen lånade jag på ett båtvarv, och eftersom den ändå var gammal och trasig fick jag en lagom stor bit att ta med hem. Presenningen är dock vansinnigt tung, så det är inget man bara nålar upp på väggen, det behövs nåt stadigt att hänga den över.

Vill man ha en linnepresenning kan jag tänka mig att det finns mängder av halvtrasiga gamla presenningar av rätt kvaltitet hos bönder och hantverkare runt om i landet. En annons i lokaltidningen där man erbjuder att byta en gammal linnepresenning mot en ny fin av plast kanske kan ge resultat?

Hej!

Jag har en Lastolite bakgrund med släp. Själva bakgrunden fungerar på samma sätt som Lastolites reflexskärmar, men har även ett släp som modellen kan stå på. Fungerar kalasbra, är mycket lätt både att transportera och att använda, är dock ganska så dyr...

Se http://www.lastolite.com

-- Nicke

den bästa bakgrunden...

jag har snickrat ihop min egenstudio, eller ja, jag är inte klar än men på god väg.

och då har jag varit på en loppmarknad i göteborg och köpt svart och vitt tg som bakgrund, det kostade 350kr för en 3x6 m svart bakgrund och 320kr för en 4,5x7 meter vit bakgrund och det är perfekt, du kan tvätta det om du vill och du ser inte dom ihopsydda vecken om du kan behärska zon systemet...

biligt och bra... "jag ahr många mer tips för en superbilig altelje för profsbruk =)"

/Anton

Pressenning canvas

Japp, presenning är kanon. Kalas om den dessutom är lite lätt skitig så får man lite snygga skiftningar i bakgrunden!

Hej,
har en gammal pressenning 4x6 m som jag gärna säljer,
Hör av dig till Adam 0708-437575 om du är intresserad eller vet någon som kan vara.
Hälsn

fotobakgrund

Hej!

Ännu ett något sent (understatement) inlägg.

Har fått tips om att använda vaxduk som bakgrund. Har inte hunnit kolla i butikerna ännu.

Hur skulle det fungera med en bit papper (sådan som man köper på rulle hos bokhandlarn?

/A

nu har jag inte testat själv men funkar inte nån variant av rullgarding? finns ju en uppsjö med olika sorter, färg, kvalitet, material etc.. bara en tanke.. lätt att rulla ut och lätt att dra in.

nu har jag inte testat själv men funkar inte nån variant av rullgarding? finns ju en uppsjö med olika sorter, färg, kvalitet, material etc.. bara en tanke.. lätt att rulla ut och lätt att dra in.

Det kanske det gör. Rullgardiner är ju ofta gjorda av ganska rejält material.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar