Annons

Fota gravid kvinna i hemmamiljö, vill ha studioresultat. Tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

TDTMA

Ny medlem
Hej. Jag ska fota min vän som är gravid. Jag har inte tillgång till studio och inte heller blixt, om man bortser från den inbyggda i kameran. Jag fotar med en Nikon D3100 + Nikon 35mm AFS 1.8. Jag vill komma så nära ett "vanligt" resultat som möjligt som jag kan utan både blixt och studio. Jag kommer använda mig av vita och svarta bakgrunder i form av tapeter och målade väggar och sen får jag putsa lite i Photoshop efterråt. Tar gärna emot förslag om ni kan något tips hur man snyggast redigerar såna här bilder där också!

Men min fråga är främst vad man ska tänka på när jag ska fota? Har ni som brukar fota dessa typ av foton några tips? Jag vill ju ha ut de här effekterna ungefär:

http://www.magnusegger.se/en-bebismage - tredje bilden
http://www.ottingius.se/2009/09/09/gravid-och-vacker/ - andra och tredje bilden

Jag vet att blixt är en oerhört värdefull källa till dessa bilder och kanske ett måste men har ni tips så säg till! :)

Tackar på förhand!

det finns mängder med tips på nätet om fota utan blixt och det du behöver är fönsterljus o sedan leka med skuggorna. Du ser hur dom faller o kan använda tyg,papper som reflektorskärmar. Eftersom du fotar en vän så kan ni prova er fram och jag tror knappast att det är ett problem utan blixt för det är många fotografer som bara kör fönsterljus. Själv använder jag blandat ibland utan ibland 3-4 studioblixtar med allt från beaty dish,softboxar,paraplyer,raster osv men har man inte vana vid blixtljus så blir det sällan bättre än att köra utan. Finns en sida som heter strobox där kan du klicka i (din) belysning o se skillnader. sedan finns det mängder med tips på youtube.

Den här skulle du kunna klara med fönsterljus, genom att skärma av mängden ljus och bara behålla en smal strimma in.

Just dessa bilder blir svåra utan externa blixtar då du har ljus från två håll.

Har du möjligen någon i bekantskapskretsen som skulle kunna låna dig ett par blixtar?

stort fönster
bra reflektor, frigolit/uppstämd aluminiumfolie+assistent som håller
lugn bakgrund
en tålmodig modell

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto