Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotobakgrund
- Trådstartare Anni882
- Start datum
kunert
Aktiv medlem
Hej på er båda!
Jag fotar inte så mycket barn, katterna ibland.
Fotar mest stilleben i min lilla hemstudio, jag har gjort det enkelt för mig,
jag har helt enkelt köpt billiga mörkläggningsgardiner på Jysk, finns i olika färger och
längder, monteringssats för väggmontering ingår, fungerar alldeles utmärkt!
Kenneth
jag har helt enkelt köpt billiga mörkläggningsgardiner på Jysk, finns i olika färger och
Kenneth
Newnoise
Aktiv medlem
Är en glad amatör och fotar mest barnen och djur (hundar och katter) och skulle vilja få lite snyggare bakgrunder. Vad ska jag satsa på för bakgrund? Vinyl? Papper? Tyg? Och hur fungerar det rent tekniskt? Hänger man upp det på ngn upphängningsanordning eller hur gör man?
Här kanske du kan hitta nått:http://kaffebrus.com/bakgrundsupphangning-g56.html
Anni882
Ny medlem
Hej på er båda!
Kenneth
Smart ide!! Vill ju dock helst ha en bakgrund som är mobil och har nog inget utrymme i huset nu som jag kan ha en liten hemstudio i men absolut värt att ha i minnet för framtiden.
Anni882
Ny medlem
Tack! Verkar ju fungera för både papper och tyg. Undrar hur det fungerar för vinyl-bakgrund...?Här kanske du kan hitta nått:http://kaffebrus.com/bakgrundsupphangning-g56.html
Och ngn som vågar sig på att säga vilket som är bäst, tyg/papper/vinyl?
Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Tack! Verkar ju fungera för både papper och tyg. Undrar hur det fungerar för vinyl-bakgrund...?
Och ngn som vågar sig på att säga vilket som är bäst, tyg/papper/vinyl?
Jag tänker så klart genast på Svenska Ord och Aftonbladet eller Expressen med Gösta Ekman och Tage Danielsson. https://www.youtube.com/watch?v=qRme1X2O400
Vinyl har ju fördelen att det är ganska lätt att rengöra när det har blivit smutsigt.
Papper har man avsevärt större längd än man använder, och när det blir smutsigt, så river man av en bit och rullar ut lite nytt.
Tyg är ganska knepigt ibland, men kan köras i tvättmaskin och manglas eller strykas. Om man har svårt med veck som har blivit någon gång i forntiden, kan man knövla till det helt och hållet, så att det bara blir veck åt alla möjliga håll, så syns inte de tidigare raka vecken. Skrynkligt eller välstruket?
Alla tre har sina för- och nackdelar. När man använder vinyl, till exempel för att fotografera djur, kan det vara bra med ett mönster som effektivt döljer alla fläckar. Lätt att svabba av, och missfärgning syns inte på bilderna.
Jenny Jonsson
Aktiv medlem
Bästa tyget är fleece. Skrynklar inte, väger ingenting, finns förhållandevis billigt i massor av färger. Svart fleece "sväljer" ströljus effektivt. Jag nålar upp fleecen på väggen eller hänger den framför bokhyllan, man kan slänga den över en soffrygg, det har hänt att jag hängt den över en gardinstång. Det har blivit svårare allteftersom barnen växer dock. Nu är den stora ungen ganska lång så det går åt mycket tyg...
Fast det är klart, katthår fastnar ju som bara den i fleece.
kunert
Aktiv medlem
Smart ide!! Vill ju dock helst ha en bakgrund som är mobil och har nog inget utrymme i huset nu som jag kan ha en liten hemstudio i men absolut värt att ha i minnet för framtiden.
Hur mobil ska den vara, att flytta inomhus eller att ta med ut?
Inne kan man använda sig av t.ex ett projektorstativ som går att fälla ihop och ställa i någon skrubb
eller hörn, går ju också att hänga på tyg/ papper/ vinyl etc, ute kan du ju t.ex använda en gungställning
( om du har någon ) kvastskaft mellan ett par träd funkar säkert också bra, finns massor av kreativa lösningar.
Tråkigt med för lite plats, jag har tvärtom ett par rum extra att utnyttja!
( blev lite mer luft i huset när jag skilde mig )
Kenneth
kunert
Aktiv medlem
Bästa tyget är fleece. Skrynklar inte, väger ingenting, finns förhållandevis billigt i massor av färger. Svart fleece "sväljer" ströljus effektivt. Jag nålar upp fleecen på väggen eller hänger den framför bokhyllan, man kan slänga den över en soffrygg, det har hänt att jag hängt den över en gardinstång. Det har blivit svårare allteftersom barnen växer dock. Nu är den stora ungen ganska lång så det går åt mycket tyg...
Klädrulle med kladdpapper!
Kenneth
Fotofonder
Ny medlem
bakgrunder
Ni har pratat om bakgrunder. Jag målar ju sånna för hand. Det blir ett djup i bilden med en handmålad bakgrund, tycker jag.
Ni har pratat om bakgrunder. Jag målar ju sånna för hand. Det blir ett djup i bilden med en handmålad bakgrund, tycker jag.