Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoassistentlön

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag ska söka jobb som fotoassistent, och undrar om det finns någon slags riktlinje att gå efter vad gäller lönen? Antar att det är helt upp till fotografen, men det kanske finns något slags "snittlön"?

jag har kollat på scb, och där står det att en fotoass får 25.000 i mån- o det har jag Aldrig hört talas om! en utopi.

Ptja, en sjuksköterska tjänar ju 20-23.000 och de är ju kraftigt underbetalda (enligt mig), så det är väl inte så mycket fantasi.

Jobbar du heltid så är det väl ~150kr/timmen. Min fru är undersköterska (också väldigt underbetald) men tror hon ligger på runt hundralappen i timmen.

Sen ska du tänka på att SCB troligen avser snittlön, inte instegslön som troligen är lägre.

vad jag menar är att det är en utopi att en assistent skulle få 25.000 i mån- det har jag aldrig hört talas om. det brukar väl snarare ligga på studiebidragsnivån... därför ville jag höra mer konkret från någon som vet hur det funkar i verkligheten.

Jag menar att SCB troligen har rätt, men att de räknar på 160h/månaden. Tvivlar på att du hittar ett assistentjobb med så många timmar i månaden dock.

SCB har väl förhoppningsvis statistik från verkligheten? De gör väl sin statisitik utifrån faktiska löner? Facket kan ju säga hur det borde vara men inte är, men SCB har väl ingen anledning att göra det?

Beror väl lite på vad som menas med assistent. Finns ju proffsassistenter som kan sina saker, efterbehandlar bilder, sätter ljus, sköter bokningar och även hjälper till med att ta kompletterande bilder av synnerligen hög kvalité.
Sedan finns det assistentjobb i form av fotostuderande som mest vill lära sig en massa och inte har så mycket att tillföra förutom att koka kaffe och bära prylar. Det är ju en milsvid skillnad på innehållet i arbetsuppgifterna.
Den förstnämnda kategorin skulle jag gissa tjänar ca 18-26tkr, medan mindre kvalificerade kanske snittar på 8tkr heltid. Att tala om snitt är dock förmodligen inte så smart eftersom det skiljer sig väldigt mycket inom denna kategorin. Vissa är glada att få gratis "utbildning" och möjlighet att låna studio och proffsutrustning som skulle kosta 6tkr hyra om dan på yfo. Andra hoppar in vid behov, kanske 10h/vecka och får ca 100kr/h före skatt.
Bara en liten tanke.
Ha det gott!

Ja, jag har då pratat om Niclas första kategori hela tiden. De andra ser jag som praktiker eller lärlingsplatser.

Det andra kanske ska jäföras med springpojkelöner (finns det arbetet fortfarande?) ;).

Kruxet är väl lite att antalet tjänster för kvalificerade assistenter är extremt liten med stenhård konkurrens som följd. De allra flesta är dessutom smått lyckliga om de hittar en plats med närmast obefintlig betalning.
Angående lönestatistik i utopiklass är det knappast något ovanligt. Verkligheten är alltid tuffare än teorin. Finns väl inte eller någon rimlig anledning till att alla ska tjäna 30tkr i månaden. 15tkr går att leva på för vissa. Tyvärr lider dock fotosvängen av lite samma syndrom som övriga mediasverie. D v s många omoraliska arbetsgivare utnyttjar unga och erbjuder praktikplatser med grov underbetalning. Bjuder arbetsgivaren på fantastisk utbildning och värdefull kunskap är det en sak. Men tyvärr ser man nog praktikanter allt som oftast som gratis arbetskraft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar