Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoassistent

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag vill börja med att skriva att jag söker inte assistentplattser genom denna tråd.

Det jag vill veta är, kan man gå runt som fotoassistent? eller måste man ha annat jobb vid sidan?
Och har man någon som helst chans att ens få komma som assistent om man som jag inte har gått någon fotografisk utbildning, utan "bara" har ett stort fotointresse?

Jag frågar därför jag funderar på att börja ringa runt till fotografer och fråga om dom har något behov av assistent, men jag vill först höra om det är hoppölst eller ej.

Mvh

pengarna är inte det aldra viktigaste heller, jag skulle bli glad för det jag fick. Gratis känns surt också, men jag är ute efter kunskap och erfarenhet.

sagan skrev:
Det tror inte jag heller, de flesta startar nog eget.

jo det kan man ju hoppas...

men iaf, vill man ha ett betalt assjobb får man nog va ganska duktig så man kan få jobb hos en "större" fotograf, då är väll lönen som ett studielån, typ.

eller så kan man dra till USA där det är lite mer status på o assa o därmed bättre pröjs :)

Att dra till usa skulle ju vara något, men den kunnskapen och dom pengarna som krävs finns inte. tyvärr=)

Att hamna hoss en sk bättre fotograf skulle ju vara något, frågan är bara där me, har man kunnskapen när man inte gått någon fotoutbildning överhuvudtaget?!

Jimpawa skrev:
Att hamna hoss en sk bättre fotograf skulle ju vara något, frågan är bara där me, har man kunnskapen när man inte gått någon fotoutbildning överhuvudtaget?!
Nä och därför är det väl lämpligt att assistera en fotograf (gratis) tills man lärt sig ett och annat och fått erfarenhet, för att sedan kunna ta betalt för sina tjänster.

Det är jag medveten om, pengarna är inte det viktigaste, det är bara ett pluss om man får det tycker jag.

Men kan det räcka att vara intresserad och ha stor vilja att lära sig när man ringer runt?

inget betalt

när jag var assisten fick jag inte ett röttöre
men lärt sig ett o annat har man gjort
så man kan stå egna små ben

det är mer värt än pengar

freddy

Re: inget betalt

f.billqvist skrev:
när jag var assisten fick jag inte ett röttöre
men lärt sig ett o annat har man gjort
så man kan stå egna små ben

det är mer värt än pengar

freddy

Självklart är erfarenheten mer värt, skulle jag söka assistenplatts så skulle det i förstahand vara för erfarenhet, och för att jag älskar att fotografering.

Tyvärr så kom jag på det när jag redan hade gått 2,5 år på hotell och restaurang program.

hehe, det är ju sant;)
Men det är faktiskt mer hjälpsamt än man kan tro, man lär sig mycket färg och form, som även är nyttigt när man fotograferar:)

ANNONS