Annons

Fotoassistent i Göteborg - lön inriktning osv, har du några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har ni några tips på hur man fixar sig ett fotoassistentjobb?

Är det bara att kontakta alla möjliga fotografer och fråga om de behöver assistent eller?

Vad ligger lönen kring (utan erfarenhet)?

I vilka fotoinriktningar behöver de ofta assistent? Modellfoto, sportfoto? Sjukhusfoto osv?

Det enda tipset jag egentligen har är att ta kontakt på telefon och gå dit och visa upp dig istället för att skicka iväg ett mail. Talar av egen erfarenhet.

Lönen är oftast väldigt låg, förvänta dig inte att tjäna massa pengar. Det är väl förstås olika från vilken fotograf man kommer till, en del har väl bättre ekonomiska förutsättningar än andra. En del som går som assistet gratis, och tycker att det är ok med tanke på allt man lär sig. Men lite ersättning tycker jag allt att man ska ha.

Ett tips är att du via arbetsförmedlingen kan få till att börja med 2 månaders praktik och sen maximalt 4 månader om dom är på rätt humör. Då har du en låg lön på nånstans kring 3000kr i månaden tror jag. Men arbetsförmedlingen är riktigt struliga och det tar ett bra tag innan man kan komma igång med något. Beror väldigt mycket på vad man får för handledare.

Den inriktning inom foto som har störst behov av assistenter är nog reklamfotograferna, kan ha fel så klart. Men reklamfotografer är väl dom det finns flest utav? och dom har ju också en himla massa utrustning som dom kan behöva hjälp att hålla ordning på.

Ja, det var nog det jag hade att säga. Hoppas det kan vara till hjälp för dig.

Lycka till...

Men säg nu att man går dit då. Vad skall man säga? :)
"Hej, jag tänkte höra om du behövde en fotoslav?"

Typ :)

Alltså om man tar kontakt via telefon eller träffas på riktigt skapar man direkt en personlig kontakt. Fotografen tänker kanske, den där killen verkar vara en riktig klippa, han skulle jag nog kunna ha användning för. Däremot om man skickar ett mail skapas inte någon kontakt överhuvudtaget, det blir ju så opersonligt det kan bli, och det är därför mycket lättare att säga nej.

Du har så rätt så rätt.

Men faktum är att jag faktiskt var på mitt första uppdrag som assistent idag. Och fotografen som jag assisterade hade jag faktiskt mailat. Men visst. Håller med om att det är mycket bättre att ringa eller träffas personligen.

ANNONS