Det enda tipset jag egentligen har är att ta kontakt på telefon och gå dit och visa upp dig istället för att skicka iväg ett mail. Talar av egen erfarenhet.
Lönen är oftast väldigt låg, förvänta dig inte att tjäna massa pengar. Det är väl förstås olika från vilken fotograf man kommer till, en del har väl bättre ekonomiska förutsättningar än andra. En del som går som assistet gratis, och tycker att det är ok med tanke på allt man lär sig. Men lite ersättning tycker jag allt att man ska ha.
Ett tips är att du via arbetsförmedlingen kan få till att börja med 2 månaders praktik och sen maximalt 4 månader om dom är på rätt humör. Då har du en låg lön på nånstans kring 3000kr i månaden tror jag. Men arbetsförmedlingen är riktigt struliga och det tar ett bra tag innan man kan komma igång med något. Beror väldigt mycket på vad man får för handledare.
Den inriktning inom foto som har störst behov av assistenter är nog reklamfotograferna, kan ha fel så klart. Men reklamfotografer är väl dom det finns flest utav? och dom har ju också en himla massa utrustning som dom kan behöva hjälp att hålla ordning på.
Ja, det var nog det jag hade att säga. Hoppas det kan vara till hjälp för dig.
Lycka till...