Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoallergiskt sjukhus!

Produkter
(logga in för att koppla)

r0bban

Aktiv medlem
För någon månad sedan var jag anställd på Universitetssjukhuset i Linköping där jag jobbade i en månad som sommarvikarie. Det var första gången jag befann mig på ett sjukhus sedan födseln och jag tyckte miljön var exotisk och spännande. Jag ville därför ta med mig min kamera för att fotografera några av miljöerna. Jag visste att det är lite känsligt med sjukhus så därför tänkte jag bara fotografera lokalerna korriderer, skötrum och liknande. Men för att vara på den säkra sidan började jag fråga runt personalen, men jag fick bara negativ respons, de frågade varför man vill fotografera ett sjukhus. De tyckte att det var konstigt osv.

Jag beslutade mig för att ringa till säkerhetspersonalen för att få lite tips om hur jag skall agera för att få en positiv respons. Men ack, säkerhetschefen var likadan. Säkerhetschefen började också ställa frågor som började med varför. Hon frågade om jag gjorde det för någon tidning eller liknande. Men jag sa att fotografering var min hobby och att jag aldrig fotograferat ett sjukhus inifrån tidigare. Hon fortsatte med sina frågor och tyckte det lät väldigt suspekt(i ett terroristsamhälle som Sverige). Tillslut efter ca 5 minuters svarande på frågor blev hon tyst och svarade med att hela sjukhuset är sekretesskyddat. Hon sa att det var fotoförbud över hela sjukhuset. Eftersom jag var anställd på sjukhuset under den tiden ville jag inte skapa några reaktioner på min förfrågning så jag tackade snällt för upplysningen och lade på. Jag hade ju trots allt skrivit på ett sekretesskontrakt innan anställningen.

Nu började frågorna komma upp och än idag har jag inte svar på några av dem. Så därför ber jag fotofolket här om hjälp.


Varför finns det inte så många bilder på sjukhus, är det moraliskt fel att fotografera ett sjukhus?

Vad innebär sekretesslagen, är inte det bara en lag som skyddar personuppgifter som kan kränka eller på annat sätt skada en person?

Måste inte fotoförbud vara skyltat tydligt såvida inte området är ett skyddsobjekt? Det fanns inga skyltar som jag kunde se och jag har inte hört talas om att sjukhuset är ett skyddsobjekt.

Har säkerhetschefen rätt till att förbjuda min fotografering?

Är det bara jag som har missuppfattat situationen eller är det allmänt vedertaget att inte fotografera på sjukhus. Är det något man måste veta som fotograf?

Mitt långa inlägg är alltså en reaktion på ett förbud mot mig som fotograf. Får man inte fotografera vad man vill i Sverige?
 
Nu svarar jag bara på rak arm, men mig veterligen borde du bara kunna plåta på sålänge du inte bryter mot PUL och visst, sekretesslagen kanske kan tas i akt den med. Mao - undvik att få med folk på bilderna utan samtycke.
 
Du kan fotografera fritt på allmänn plats. Problemet är att sjukhus nog inte är allmän plats. Även om det i regel är kommun / landsting som äger sjukhuset så kan det nog tolkas som privat plats och då bestämmer ägaren ifall du får fotografera där. Men om man inte tillåter fotografering så bör man ha skyltar som informerar om fotoförbud. Kan dock tycka att säkerhetschefen verkade väl hård. Du borde kunnat få ett fototillstånd mot att du skrev ett avtal om att "agera etiskt". Men då behöver du nog kunna motivera vaför du vill fotografera.

Jag fotograferade nyligen på intensivvårdsavdelningen på Drottnings Silvias barnsjukhus i Göteborg. Detta skedde på uppdrag av en tidning. Sjukhuset var välvilliga men det var en hel del regler att följa. Jag fick inte använda blixt, stativ eller skrymmande utrustning. Dessutom fick jag lova att bara använda bilderna till den avsedda artiklen. Dessa villkor är naturligvis av säkerhetsskäl samt hänsyn till patienter.

Det finns lite info om fototillstånd på BLF:s webbplats: http://www.blf.se/468.php
 
Det är som så att det går aldrig att kontrollera vad du fotograferar. Orsaken till att du inte får gå omkring fritt och fotografera är att patienterna till varje pris skall skyddas. Det är alltså inte bara journaluppgifterna som är skyddade utan även kunskapen om patientens vistelse där.
Och så tycker jag att det skall vara. Sedan må man yla hur mycket som helst om fotoförbud och allmän plats. Patienten är alltid i ett underläge vid vistelse på sjukhus och skall alltså få hjälp att vara inkognito.
Jag arbetar på ett sjukhus och det är ett ställe dit jag ytterst sällan tar med en kamera - trots att jag dagligen ser motiv där som är fantastiska.
Vid några tillfällen har jag fotograferat men då efter klar tillåtelse från såväl patient som arbetskamrater. Men aldrig någonsin så att patienten varit identifierbar!!!
Us
 

Bilagor

  • op1-ss.jpg
    op1-ss.jpg
    34.6 KB · Visningar: 1,975
r0bban skrev:
...Måste inte fotoförbud vara skyltat tydligt såvida inte området är ett skyddsobjekt?...

Sjukhuset har regler för de anställda (och för praktikanter etc), där kan det finnas med information om tex fotograferingsförbud.
 
Re: Re: Fotoallergiskt sjukhus!

FILM) (ulltand skrev:
Sjukhuset har regler för de anställda (och för praktikanter etc), där kan det finnas med information om tex fotograferingsförbud.

Jag hittade inga sånna regler i mitt kontrakt, men det kanske står med liten text någonstans på deras hemsida eller liknande.

Men det blir genast svårare om du är besökare och har med dig kameran. Du går in tar några kort och sedan träffar du en anställd som säger att det är fotoförbud. Måste man då ta bort alla bilder och snällt gå därifrån?
 
Re: Re: Re: Fotoallergiskt sjukhus!

r0bban skrev:
Men det blir genast svårare om du är besökare och har med dig kameran. Du går in tar några kort och sedan träffar du en anställd som säger att det är fotoförbud. Måste man då ta bort alla bilder och snällt gå därifrån?

Fotoförbud gäller inte förräns du blivit upplyst om det, antingen genom väl synliga skyltar eller att någon talat om det. Du får alltså inte ta fler bilder efter det, men de kan inte göra något åt bilderna du redan tagit.
 
Bara en fråga nu; skolor betraktas väl normalt sett som allmän plats? Borde då inte sjukhus vara det också? (Och snälla bespara oss gissningarna och presentera juridisk fakta, tack).
 
marcus_karlberg skrev:
Bara en fråga nu; skolor betraktas väl normalt sett som allmän plats? Borde då inte sjukhus vara det också? (Och snälla bespara oss gissningarna och presentera juridisk fakta, tack).
Juridiska fakta är att personalen på den del av sjukhuset där du är och leker med din kamera har rätten (och skyldigheten) att avkräva dig namn och vilket ärende du har på sjukhuset. Dina uppgifter kollas upp och kan du inte presentera fullgoda skäl till varför du är där tillkallas vakt. Sjukhuset är frånsett kafé och väntrum inga offentliga rum där man utan vidare har rätt att uppehålla sig överallt. Så enkelt är det med det. Och det har blivit bra mycket värre på senaste tiden efter våld och hot mot personalen och dessutom inbrott och stölder. Det kan vara en riktigt otrevlig lekplats om det vill sig!
Tror ni verkligen att det bara är att stövla in på röngenlab, kemlab, operationsrum, mottagningsrum, undersökningsrum vårdavdelningar, obduktionsrum o.s.v. o.s.v.???
I så fall visar ni upp en påtagligt deprimerande dumhet!
Us
 
Men snälla rara Ulf, det där var väl inte konstruktivt? Nu gav du förmodligen din personliga tolkning av begreppet allmän plats skulle jag gissa.
 
marcus_karlberg skrev:
Nu gav du förmodligen din personliga tolkning av begreppet allmän plats skulle jag gissa.
Någon juridikkunnig får gärna förtydliga, allt jag vet är vad jag kan läsa mig till och detta kan vara både gammalt och inaktuellt: Wikipedia och Notisum.

Men bara för att något drivs med skattepengar och i den offentliga sektorns regi så betyder det väl inte att var man kan gå dit och klampa? Det restes en fråga om skolor betraktas som allmän plats. Så vitt jag vet är så inte fallet.

Även om Ulf kanske var lite hård i tonen i sitt inlägg så tycker jag han gör en viktig poäng.
 
Jag borde ju faktiskt veta, men kan inte riktigt svara på vilka lagar som gäller.

Som jag ser det säger Ulf många bra saker, men viktigast av allt är väl ändå patienten. När man är svårt sjuk tror jag att det skulle vara obehagligt och otrevligt om det gick omkring människor med kameror och tog kort här och där.

Avdelningarna kan jag inte tänka mig att man har rätt att ta kort på utan tillåtelse. Oavsett om man inte tar kort på någon patient så kan det ju som sagt känns obehagligt och integritetskränkande när man ser någon med kamera.

Jag tror inte att någon del av sjukhuset kan betraktas som allmän plats. Sjukhuset ägs(?) och förvaltas av Locum och oavsett om vi betalar skatt eller inte så ger det inte oss någon automatisk rätt att nyttja sjukhuset hur vi vill.

Kanske det inte bara handlar om vad som är lagligt utan även moraliskt och etiskt riktigt.
 
Oki, att föda barn är ju ingen sjukdom precis men jag fotograferade när min son föddes för 19 år sedan på Ängelholms sjukhus! Kanske tiderna har förändrats. Ordet internet fanns knappast ens i folks medvetande på den tiden. Fotografera på sjukhus behöver ju inte betyda extremer så som fotografering av journaler och patienter under operation.
 
Jag tycker det är en ganska stor gradskillnad mellan att vilja föreviga sitt barns tillkomst till världen och att ha ett allmänt fotointresse och leta nya miljöer. Tiderna har förändrats och jag tror man är mycket skeptiskt till det senare för att slippa eventuellt trubbel och merarbete men väl kan tänka sig låta det första förekomma då det är den egna familjen det handlar om.

Jag tror att man hade lyckats bättre om man uppsöker rätt instans på sjukhuset och presenterar att det är något speciellt projekt (utställning, bok, etc) man sysslar med. Då är det lättare att konkret ta ställning till det hela.
 
Inte särskilt konstigt att man inte får plåta människor på sjukhus. De kan ju vara patienter och grundtanken är att Ditt samröre med sjukvården skyddas av sekretess.

Men...

Jag tror att en klok säkerhetschef även tänker på hur det är för de patienter som ser en person gå runt med en kamera på sjukhuset, i synnerhet om det är ngn med en fet systemkamera...
Dessa patienter har ju ingen aning om vem Du är, vad Du ska göra etc. De å sin sida är kanske där för ngt de inte vill att andra ska känna till.

En person Du möter i korridoren utanför röntgen kanske vårdas på en psykiatrisk avdelning, etc.

Jag gjorde såhär då jag jobbade på en beroendeklinik i STHLM. Jag talade med klinikchefen och berättade att bildern var för min hobby och min portfolio och att jag fra var intresserad av interiörer. Jag sade direkt att jagf inte skulle fota några patienter och inte heller ngn personal utan att fråga först.Inga problem. De fick kopior på bilderna sedan.
 
r0bban skrev:
För någon månad sedan var jag anställd på Universitetssjukhuset i Linköping där jag jobbade i en månad som sommarvikarie. Det var första gången jag befann mig på ett sjukhus sedan födseln och jag tyckte miljön var exotisk och spännande. Jag ville därför ta med mig min kamera för att fotografera några av miljöerna. Jag visste att det är lite känsligt med sjukhus så därför tänkte jag bara fotografera lokalerna korriderer, skötrum och liknande. Men för att vara på den säkra sidan började jag fråga runt personalen, men jag fick bara negativ respons, de frågade varför man vill fotografera ett sjukhus. De tyckte att det var konstigt osv.

Jag beslutade mig för att ringa till säkerhetspersonalen för att få lite tips om hur jag skall agera för att få en positiv respons. Men ack, säkerhetschefen var likadan. Säkerhetschefen började också ställa frågor som började med varför. Hon frågade om jag gjorde det för någon tidning eller liknande. Men jag sa att fotografering var min hobby och att jag aldrig fotograferat ett sjukhus inifrån tidigare. Hon fortsatte med sina frågor och tyckte det lät väldigt suspekt(i ett terroristsamhälle som Sverige). Tillslut efter ca 5 minuters svarande på frågor blev hon tyst och svarade med att hela sjukhuset är sekretesskyddat. Hon sa att det var fotoförbud över hela sjukhuset. Eftersom jag var anställd på sjukhuset under den tiden ville jag inte skapa några reaktioner på min förfrågning så jag tackade snällt för upplysningen och lade på. Jag hade ju trots allt skrivit på ett sekretesskontrakt innan anställningen.

Nu började frågorna komma upp och än idag har jag inte svar på några av dem. Så därför ber jag fotofolket här om hjälp.


Varför finns det inte så många bilder på sjukhus, är det moraliskt fel att fotografera ett sjukhus?

Vad innebär sekretesslagen, är inte det bara en lag som skyddar personuppgifter som kan kränka eller på annat sätt skada en person?

Måste inte fotoförbud vara skyltat tydligt såvida inte området är ett skyddsobjekt? Det fanns inga skyltar som jag kunde se och jag har inte hört talas om att sjukhuset är ett skyddsobjekt.

Har säkerhetschefen rätt till att förbjuda min fotografering?

Är det bara jag som har missuppfattat situationen eller är det allmänt vedertaget att inte fotografera på sjukhus. Är det något man måste veta som fotograf?

Mitt långa inlägg är alltså en reaktion på ett förbud mot mig som fotograf. Får man inte fotografera vad man vill i Sverige?

You're a terrorist! ;)
 
Re: Re: Fotoallergiskt sjukhus!

Ades skrev:
You're a terrorist! ;)
Det känns ju så i dagens samhälle allt som kan användas mot någon betraktas som en terroristisk handling. Det jag försöker säga är väl att vi lever i ett samhälle som blivit mer strängt och alla tänker på säkerheten. Vem som helst kan vara en potentiell terrorist. Det är ju inte precis för samhällets bästa.

Men jag hade egentligen inte tänkt gå tillbaka till sjukhuset och fota, känns ju väldigt dumt att fota även fast man fått en tillsägelse. Det verkar helt enkelt som så att man måste känna säkerhetschefen personligen eller om säkerhetschefen själv är fotograf för att man skall få ett riktigt fototillstånd.

Jag förstår att det kan vara kränkande och till och med fel att fota människor på sjukhus. Men det var aldrig tanken, tanken var att fota nya miljöer(utan människor). Men det verkar som att även det kan användas i fel syfte, kanske för att planera ett bombattentat mot stadens sjukhus. Ja särskilt dagens tonåringar är alla potentiella terrorister.




Hoppas alla förstår min ironi i delar av inlägget så att ingen hetsar upp sig i onödan och blir upprörd.
 
Jag hävdar fortfande att det är patienten som kan komma känna sig utsatt oavsett vad du fotar på sjukhuset.Även om du inte tar på människor så vet inte patienten eller personen ifråga vad du har tagit för kort innan.
Tror inte att du skall göra dig till offer och att sjukhuspersonalen ser dig som terrorist mm utan att se det från patienten perspektiv istället.

Viktig diskussion som inte bara gäller sjukhus. Bara för man har rätt att fotografera så är det inte alltid säkert att man ska göra det ändå. Tycker i alla fall jag.
 
Vad menas med allmän plats?
Begreppet allmän plats omfattar gator, vägar, torg och parker. Kännetecknande för allmänna platser är att de är allmänt tillgängliga och avsedda för ett gemensamt behov.
Att någon plats eller lokal är skattefinansierad innebär inte att man som skattebetalare (eller potentiell sådan) har "rätt" att komma och gå och fotografera hur som helst där.
Ni som tror det kan ju börja med att kila in på en militär flygplats och övertyga hangarhundarna om att så är fallet.
Eller gå in på ett fängelse och prova. Eller i riksdagshuset, passa på att hälsa på på Rosenbad när ni ändå är nära.
Jasså.....är mina exempel annorlunda??? Varför då??
Beträffande foto på sjukhus har man givetvis rätt att fotografera sitt nyfödda barn. Eller döende barn. Eller döda barn. Eller nyopererade/döende/nydiagnosticerade leukemiska hustru. Men du ge fullständigt fan i att fotografera andras anhöriga under dessa omständigheter. De bilder som behövs för medicinsk dokumentation tar sjukhusfotografen/annan sjukhuspersonal. De bilder du tar som nyfiken sjukhushyena fyller ingen som helst funktion utom möjligen för att tillfredsställa någon besynnerlig drift.
Us
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.