Annons

Foto på kapaskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Har sett att det finns kapaskivor som är färdigklistrade.
Är det bara att klistra fotot direkt på en sådan skiva? Är det svårt, kan man göra det själv eller behövs det något speciellt? Så att det inte blir luftbubblor.
Hur är klistret, om man väl råkar lägga ner fotot så sitter det där eller?

Mvh
Andreas
 
Kapa funkar jättebra.. men det gäller att vara noggrann... Ta bara bort lite skyddspapper åt gången, kolla att den sitter rätt, sätt fast hörnen och stryk sedan på bilden allt eftersom du tar bort skyddspappret med en torr trasa (t.ex. en optikduk). Kommer bilden snett kan du glömma att göra om det.. limmet är av typen: suck-your-stuck.
 
Okej! tack för svaret.
Är det endast kapaskiva som gäller, eller finns det några alternativ?

(skall rama upp bilder men ej använda glasskiva över)
 
Kapa är ett kartongliknande material som finns från ca 4-5 mm tjocklek och uppåt.
Billigt o relaivt snyggt sätt att montera bilder på.
En platta på 70x100cm kostar ungefär en 150 spänn.

Vet inte vad de självhäftande deluxe varianterna kostar men jag rekommenderar spraylim.
 
Senast ändrad:
Kapaskivor har jag slutat använda därför att de böjer sig. Leverantören vet inte vad det beror på. Kör istället med inramning med eller utan passepartout för format upp till 50 x 70 cm. Större format får inramningsexperter utföra. Har även kört med spraylim på t ex massonite eller byggskivor och det funkar ganska bra fast man får gå ut och andas ibland…
/Harald
 
Andreas74 skrev:
Varför rekommenderar du spraylim?
Är det lättare att limma med sådant?
Blir det lika bra?

Spray lim sätter sig inte lika snabbt som självhäftande kapa, och skulle du göra ett litet misstag vid monteringen så har du en kort stund på dig att korrigera det.
Stämmer att kapa kan böja sig, mina har dock inte gjort det.
Vid en utställning jag var med på så böjde sig ett stort antal kapor en del, kan ha berott på att det var aningen fuktigt i lokalen.
Spraylim köper du hos en välsorterd pappershandlare.
Jag använder mig av 3M photo mount, korten buktar inte av spraylimsfukten. Du ska alltså spraya ett tunt lager på kapan och baksidan av fotot - eller så gör jag i alla fall.
När det väl torkat så siter det som berget.
En annan anledning till att de kapor jag såg böjde sig lite, kan bero på att de var laminerade mina var ej laminerade.
 
Andvänder självhäftande Kapa skivor. Om skivan är lite större an bilden är det inte så noga med passningen. Med bilden på plats skär jag rent med en skalpell och linjal = perfekt resultat.

Andreas
 
Alternativ till kapaskiva om man vill rama in utan glas kan ju vara canvastryck. Har själv testat det med mycket fint resultat. Har en 200*100cm inramad i sovrummet här hemma.
 
Martin F skrev:
Alternativ till kapaskiva om man vill rama in utan glas kan ju vara canvastryck. Har själv testat det med mycket fint resultat. Har en 200*100cm inramad i sovrummet här hemma.

Låter spännande, hur är det med priset ?

Andreas
 
När jag kollade priser här i Göteborg var det lika dyrt för mig att få det printat och satt på Kapaskiva, som det blev med canvas. Det beror dock lite på storlek.

Kolla med Max på http://www.anjou.se.
De enda priser han har på hemsidan är för försäljning av sina egna bilder, men kontakta honom så kan han nog lämna pris åt dig.
 
Jag har en fundering om en inramning jag skall göra.. Det är tänkt som en julklapp till min mor. Bilden är en poster på ca 90x80cm och jag skall köra en passande ljus träram träram runt.

Frågan är vad jag skall montera fotopattret/postern på.. Först så tänkte jag att limma fast kanske var det bästa men jag gillar inte tanken på att limma överh!

Min senaste tanke är att helt enkelt fästa bilden lätt i hörnen på en platta, kanske plexiglas för att så sedan montera detta in i ramen....

Finns ju miljoner möjligheter... och roligast är ju när man hittar en egen fungerande metod.

Mvh Niclas,
 
Jag använder inte spraylim utan dubbelhäftande tejp från Biltema, som jag lägger tätt över hela ytan. Varför, jo för att det är precis som självhäftande kapa torrt och böjer sig därför inte oavsett underliggande material. Däremot så har det fastnat så har det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.