Annons

Foto på kapaskiva

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ahaa, ja det lät intressant. Skall söka upp den på deras sida..

Det borde vara den här:
Artnr: 29-300
Har alltid handlat i varuhus och har därför ingen koll på nummret, men längd och bredd stämmer

Edit: Niclas - den första bilden!
 
Tack.

(Behöver man vara orolig över hur tejpen påverkar printen/kopian över tid? Jag gillar ju det som är syrafritt,,)
 
Grimmer skrev:
Tja, jag får väl återuppta den här tråden om några år... :O)

Hehe, ja det får vi göra:)!

Föresten, är den där tejpen Tuuuuuuunn eller känner man tydligt tejpen när man stryker över en normalkraftigt fotopapper?

Mvh Niclas,
 
Tejpen är inte tillräckligt tunn så att det inte känns så därför lägger jag tejpremsorna tätt så att ytan blir jämn. Köp en rulle och prova på en masonitskiva med nåt överblivet foto.
 
Grimmer skrev:
Tejpen är inte tillräckligt tunn så att det inte känns så därför lägger jag tejpremsorna tätt så att ytan blir jämn. Köp en rulle och prova på en masonitskiva med nåt överblivet foto.

Yes, exakt vad jag hade tänkt göra!
 
jag spinner vidare på det här och frågar mig vad man ofta kan se bilder på som verkar vara liknande dessa kapaplattor, men är betydligt tjockare och verkar ha en betydligt högre densitet. färgen är företrädelsevis åt det svartare hållet och hela konceptet känns väldigt galleri.

någon som förstår vad jag menar?
 
Ofta ser jag målade mdf-skivor, blir väldigt snyggt men väldigt otympligt om du har många bilder.. kanske icke så relevant för en del, men jag gillar att kunna ta bort bilden och använda den i portfolion eller dyl. efter att jag är klar med att visa den.

Mina bilder blir oftast bara undanlagda efter att ha hängt upp o fått kritik för dem, så jag försöker att klara mig med att fästa i hörnen på kapaskiva så att jag kan skära bort dem och spara dem som vanliga papperskopior efteråt.
 
Thomas Ekström skrev:
Mina bilder blir oftast bara undanlagda efter att ha hängt upp o fått kritik för dem, så jag försöker att klara mig med att fästa i hörnen på kapaskiva så att jag kan skära bort dem och spara dem som vanliga papperskopior efteråt.
Det finns två sorters spraylim. Ett permanent och ett icke-permanent. Det sistnämnda gör att man kan demontera bilden.
 
PerFogelberg skrev:
Det finns två sorters spraylim. Ett permanent och ett icke-permanent. Det sistnämnda gör att man kan demontera bilden.

Fast i ärlighetens nams så fäster det sistnämda inte ens i närheten av det första. I min mening.
 
Sååå....vad skall man använda egentligen? :)
Kapaskiva kan bukta sig och masonit innehåller syra som förstör korten..... Vid försäljning av glaslösa tavlor måste man ju använda något som håller.
 
Att kapaskivor skulle bukta sej har jag inte sett ofta, i varje fall inte er än andra skivor. Det gäller förmodligen att se till att fotot är torrt och att skiva och foto förvarats något dygn i samma fukttighet och temperatur.

Hilding Mickelsson, natur- och bygdefotograf här i Hälsingland, klustrade upp många bilder på träfiberskivor av olika slag. Jag har tittat noga på dem vid flera tillfällen och trots att de gjordes för 30-40 år sedan så ser jag ingen negativ förändring.

En lösning skulle kunna vara att först limma fast en syrafri papp på ena sidan (ev båda sidor om man är rädd för att det ska slå sej) och sedan limma dit bilden på den syrafria pappen med något beständigt och bildvänligt lim om det nu finns något sådant.
 
Kapa är ett levande material och ändrar sig efter luftfuktigheten. Vädrar du en regnig dag så har du böjda bilder. Men det är ingen panik, mäter man inte så ser man det sällan. Men jag skulle aldrig leverera kapamonterat till en kund.

PVC är ett annat alternativ men det är samma sak där, det lever men håller bättre och är mer tyngd i.

Dibond (tunn aluminiumskiva) är stendött och håller toppklass.

Lycka till!
//
Nina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.