Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
foto / evenemang
- Trådstartare Ronnie_W
- Start datum
Kijana
Aktiv medlem
Ingen kan hindra dig från att ta nyhetsbilder vid ett evenemang. Och då vill du förmodligen ha en bra plats, vilket du får om du ackrediterar dig hos arrangören.
Dock kan ju arrangören vidareförmedla till exempel musikartisters krav på begränsning av fotografering till bara de två första låtarna. Frågan är väl då om man vill jobba under sådana villkor.
Dock kan ju arrangören vidareförmedla till exempel musikartisters krav på begränsning av fotografering till bara de två första låtarna. Frågan är väl då om man vill jobba under sådana villkor.
Kijana
Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att turneringsarrangören ser det som ett praktiskt och logistiskt problem, om denne ska lämna bilder till exempelvis medierna. Han anlitar någon han vet kan leverera, och även står för hygglig kvalitet. Men om fotografen vid idrottsturneringen ber lagen ställa upp i grupper lite enkelt före match kan väl ingen heller hindra dig från att ta bilder vid samma tillfälle. Tänk om du bara vill ha bilder för egen del, minne av egen son/dotter i laget eller så, och det skulle den anlitade fotografen förbjuda? Nä, det låter orimligt i mina öron.
Annorlunda vore det kanske om fotografen ordnat hela fototillfället med ordentlig ljussättning, medverkat i att bestämma tid för denna, sett till att alla i laget är vattenkammade och rätt klädda, och så vidare. Då kan det nog bli fråga om ensamrätt, men samtidigt en fråga om moral.
Annorlunda vore det kanske om fotografen ordnat hela fototillfället med ordentlig ljussättning, medverkat i att bestämma tid för denna, sett till att alla i laget är vattenkammade och rätt klädda, och så vidare. Då kan det nog bli fråga om ensamrätt, men samtidigt en fråga om moral.