Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto / evenemang

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie_W

Aktiv medlem
Är man skyldig som fotgraf (avser sälja bilder) att ta kontakt med arrangören vid olika evenemang för att veta om någon har köpt ensamrätt till fotografering, eller ligger det hos arrangören att skylta med det.

Ingen kan hindra dig från att ta nyhetsbilder vid ett evenemang. Och då vill du förmodligen ha en bra plats, vilket du får om du ackrediterar dig hos arrangören.
Dock kan ju arrangören vidareförmedla till exempel musikartisters krav på begränsning av fotografering till bara de två första låtarna. Frågan är väl då om man vill jobba under sådana villkor.

Vid större ungdomsturneringar brukar arrangören göra upp med en fotograf om lagbilder. Är det samma sak då. Kan vem som helst kliva in och fota lagblider, lagligt. Vad som är moraliskt rätt/fel, är en annan femma.

Jag kan tänka mig att turneringsarrangören ser det som ett praktiskt och logistiskt problem, om denne ska lämna bilder till exempelvis medierna. Han anlitar någon han vet kan leverera, och även står för hygglig kvalitet. Men om fotografen vid idrottsturneringen ber lagen ställa upp i grupper lite enkelt före match kan väl ingen heller hindra dig från att ta bilder vid samma tillfälle. Tänk om du bara vill ha bilder för egen del, minne av egen son/dotter i laget eller så, och det skulle den anlitade fotografen förbjuda? Nä, det låter orimligt i mina öron.

Annorlunda vore det kanske om fotografen ordnat hela fototillfället med ordentlig ljussättning, medverkat i att bestämma tid för denna, sett till att alla i laget är vattenkammade och rätt klädda, och så vidare. Då kan det nog bli fråga om ensamrätt, men samtidigt en fråga om moral.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar