Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotning av tjej kompis

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hejsan,
Har nu fotat en tjej kompis,men inte gjort upp något "kontrakt" och har nu hört på omvägar att hon kanske skall skicka bilderna till någon modellwebsida som tar pengar för att lägga ut sin portfolio på webben.

Måste hon fråga om lov till detta eller måste modellsidan fråga om dom får lov att publicera bilderna innan ?

Sen skall man lägga in copyright på varenda bild man tar eller hur skall man gå tillväga?

Bara lite nyfiken ?

/Niklas

Det har varit massvis med diskussioner om detta här på sidan nyligen.. Vill du ha djupare kunskap i ämnet rekommenderar jag att söka lite i forumen.

Men, lite kort:
Du är fotografen, och enligt svensk lag, så håller du copyright på bilderna.

Detta betyder att:
1. Tjejen får inte skicka in bilderna till en modellbyrå för "personlig PR", eftersom detta egentligen är samma sak som att dom används i en reklam.

2. Modellbyrån får inte publicera bilderna utan tillstånd från dig.

Enda problemet du kan få (som vissa på fotosidan tyvärr fått) är att bevisa att det är du som tagit bilderna. I vissa fall så har modellen helt enkelt "stulit" bilderna genom att hävda att hon har tagit dem själv..

Hoppas att detta hjälper lite iafl.

/James

omvänd frågeställning

det är så att jag har fotat en tjej. det var ett fotojobb där 12 bilder blev till en kalender. men, jag skulle nu vilja lägga upp bilderna för kritik. vad får jag göra. kan jag lägga upp bilderna utan att fråga någon. eller bör jag fråga om lov hos inblandade innan- nicke

Re: omvänd frågeställning

ekwall skrev:
det är så att jag har fotat en tjej. det var ett fotojobb där 12 bilder blev till en kalender. men, jag skulle nu vilja lägga upp bilderna för kritik. vad får jag göra. kan jag lägga upp bilderna utan att fråga någon. eller bör jag fråga om lov hos inblandade innan- nicke

Du måste fråga modellen om lov för publisering på nätet utan tillstånd från modellen kan leda till åtal och skadestånd.

Därför är det bra att skriva en modell release där ni gör upp om hur bilden får användas.

Sedan är det bra att på de bilder som ges till modellen att det finns ett copyright märke då dom bilderna inte stannar kvar på saiter som tex snyggast.nu m.m.

konstnärligt syfte?

121an skrev:
Du måste fråga modellen om lov för publisering på nätet utan tillstånd från modellen kan leda till åtal och skadestånd.

Är det verkligen så? Att man som amatörfotograf lägger upp sin portfolio på nätet måste väl endå klassas som konstnärligt syfte, och då undantas ju bilden från PUL.

Peter

Re: konstnärligt syfte?

Petny skrev:
Är det verkligen så? Att man som amatörfotograf lägger upp sin portfolio på nätet måste väl endå klassas som konstnärligt syfte, och då undantas ju bilden från PUL.

Peter

så vitt jag har förstått det så kan väl i stort sett alla bilder räknas som konstnärliga, så lagen är väl ganska luddig i den bemärkelsen

Re: Re: konstnärligt syfte?

jesperf skrev:
så vitt jag har förstått det så kan väl i stort sett alla bilder räknas som konstnärliga, så lagen är väl ganska luddig i den bemärkelsen

Det är inte bilderna som skall vara konstnärliga, det är syftet med att visa dem.

Du måste nog också ha tillåtelse från din uppdragsgivare om det är okej att du använder bilderna i eget syfte. Så har jag tolkat reglerna i alla fall.
Sen när det gäller PUL så tolkar jag det att man ha tillstånd från dem som kan identifiera sig på en bild innan publicering. Dem ända som är undantagna detta är media.
Men som vanligt är detta mina tolkningar av lagen.

Håkan
(Som har varit misstänkt för brott mot fotolagen)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar