Annons

Fotbollsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår vad du menar Viktor - men i lördags höll jag inte med dig. Fy fan vad kallt.
Jag hade paraply som skyddade mig (och kameran) mot det underkylda regnet.
Sydsvenskan fotograf hade en vädersäkrad kamera täckt med flera mm is.
Men på onsdag är det dags igen mot Öster.
 
Min första fotbollsmatch

Hasse Berggren dribblar sig fri i träningsmatchen mellan ÖIS och BK Häcken på Valhalla IP, 070310, som slutade 0 - 4. Jag var där och plåtade min första fotbollsmatch. Det var roligt men kallt.
 

Bilagor

  • hasseberggren.gif
    hasseberggren.gif
    69.2 KB · Visningar: 854
Re: Fotbollsfotografer??

Mikke Sandberg skrev:
Finns det fler här som är intresserade av att fotografera fotboll? Vi kanske skulle bilda en liten klubb och inspirera varandra och utbyta erfarenheter. Skicka ett meddelande till mig om intresse finnes.

Blev det något av?

Vi borde väl bli några stycken, hade varit kul att dra igång något. Klubb, Forum eller ??? Visa, kommentera, diskutera,tips, tricks och andra saker som kan hjälpa varandra.
Intresse, maila mej.

/Arne
 
Hade tänkt att köpa en KonicaMinolta Dimage Z1..
Är detta en ok nybörjarkamera för att fota fotboll med?
Tacksam för svar!
 
Hej Glenn !

Mitt svar är tyvärr att nybörjarkameror i allmänhet och fotboll generellt inte kommer så bra överens.

Detta beror på att autofokusen på dessa kameror oftast inte är så snabb som på dyrare kameror och inte lika säker.

Märkte själv en stooor skillnad när jag bytte från Canon 300D till 30D. Trots att jag fotar med samma objektiv.
Från att kassera 25% av bilderna för att fokus låg fel ligger det på kanske 5% nu.

Fotar man sedan när det inte är fullt dagsljus så är de också sämre på detta.

Å andra sidan så är det bättre att köpa en kamera och komma igång än att inte fota alls.

Dock bör man vara förberedd på begränsningarna och koncentreara sig på sekvenser i spelet som sker närmare och inte går så fort för att ge autofokusen en ärlig chans att klara situationerna.
 
Har även hittat Fujifilm Finepix S5100 till ett ok pris, är den något att ha?

Är det bättre att lägga några hundra extra och köpa denna istället för Minoltan?
 
Som Peter nämner så är en stor skillnad mellan en systemkamera och en "vanlig kamera" autofokusen som på systemkameran är mycket snabbare. Men en annan stor skillnad som jag ser det är förmågan att få ett kort skärpedjup, dvs att bakgrunden blir mer eller mindre suddig.

Själv har jag en Olympus och fotar med och den är iofs inte den lättaste systemkameran att få kort skärpedjup med men det funkar om man placerar sig rätt. Dock är det mer eller mindre omöjligt att uppnå hyfsat kort skärpedjup med en kamera med liten sensor som både Konican och Fujifilmen har.

Så har du råd så tycker jag att du ska skaffa en systemkamera, men har du inte det så tycker jag att du ska skaffa det du har råd med och kanske uppgradera senare. Så kommer du iaf igång med fotandet.

Vad gäller Fujufilmen hittar jag inte så mycket info, men Konican hade iaf bara 1.5 bild/sek i sekvenstagning vilket inte är mycket att komma med.

Här är en av mina bilder jag tagit som har hyfsat kort skärpedjup:
http://www.lamotte.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=796301
 
Tack för svaren!
Har ni något förslag på någon hyfsat "billig" systemkamera..?
 
Många fina bilder Peter! Jag får väl ta och lägga upp nån bild jag med som elfsborgsupporter... ;)

mvh Johan (svart jacka, stickad vit mössa..)
 

Bilagor

  • holmen2.jpg
    holmen2.jpg
    96.9 KB · Visningar: 902
OK Johan !

Vi satt nog på olika ändar av långsidan då vi följde vars ett lag.

Peter i röd jacka men ingen toppluva då jag inte räknade med snö och midvinter i Borås
 
hehe, då var vi två... vaknade upp på lördags morgon, tittade ut mot en blå himmel och sa till flickvännen: -Ja det lär ju inte regna idag iallafall...! Tji fick jag! Klarade mig väl hyffsat ändå med ullunderställ o vindtät jacka, men, nej, det var ingen semesterfotografering direkt... :)

Tyckte det var lite tråkigt med deras nya policy på arenan angående reklamskyltarna, tydligen så skymde vi ihopkrupna fotografer dessa skyltar ofantligt mer än vad publixvärdarna som stog upp.. Med mitt 70-200 utan converter så kändes det en aning begränsat att inte få sitta längs kortsidan.. Men men, det gällde visst bara de TV-sända matcherna...
 
Var 8 grader när jag lämnade Malmö vid 11 tiden och 8 när vi kom hem vid 22 tiden.

Kör själv alltid med 80-200.

Vad jag förstod var det OK att sitta även på kortsidorna. I alla fall enligt de papper jag fick när jag anlände.
Satt ändå på långsidan då jag tänkte att det kanske inte sågs med blida ögon om jag reste mig upp och jublade åt ett MFF-mål sittandes 4 meter framför IFE-klacken.

I alla fall så var det så -05 när Rosenberg gjorde mål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.