Jag tycker också frågan är relevant. Givetvis låter jag också motivet bestämma, men på senare tid har jag allt mer, i alla fall i vissa situationer, irriterat mig på mina höjdformatsbilder. Ett exemepl är om man skall visa en "diashow" med bilderna från senaste resan. Horsintalbilderna blir fina maffiga och täcker huvuddelan av skärmen medan vertikalbilderna blir en lite löjlig ruta på mitten. Det går liksom inte att komma ifrån att storleken spelan roll. Man kan iofs vrida skärmen, men med en blanding av bilder blir det ett fasligt vridande.
Så, om man tänker på "hela processen" från motiv till betraktare så finns det ibland tekniska begränsingar någonstanns i systemet. Det borde väl vara naturligt att ta hänsynt till dessa. Om bilderna man tar (troligen) mest kommer visas "digitalt" borde liggande format ha en viss fördel - inte så man alltid väljer det, men i alla fall så att man funderar på horisontell även om bilden till att börja med "känns vertikal". Jag har inte gått så här långt ännu utan tänker mest på bilden i sig när jag tar den, men kanske borde man tänka som ovan lite oftare.