Annons

Fotar ni i stående eller liggande format?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör kanske 45% liggandes och 35% ståendes.

- Johan

PS. Ja, de övriga 20% kör jag med vinklad kamera, alltså något mellanting... DS ;)

Jag tycker egentligen 3/2-formatet ofta känns för 'högt' för att fota stående, då känns 4/3 betydligt enklare att komponera porträtt med. Naturligtvis kan man beskära hur man vill, men då får man ju sedlighetspolisen efter sig i stället.. ;)

/Per

Jag är hopplöst fast i att vrida kameran så att det jag vill kommer med och då blir det oftast varken liggande eller stående... eller jo, det blir det ju i slutändan men motivet lutar.

Vid sportfoto fotar jag nästan uteslutande stående liksom vid porträtt. Tror jag.

Jag gillar att fota stående(..format :eek:)) därför att det ger mig möjlighet att begränsa motivet men ändå behålla luftigheten.

Att medvetet hålla kameran snett är svårt och där har jag inte hittat formen än...

Att BÖRJA med att plåta stående man vara ett tecken på att man är på väg att lämna "kortknäpparmassan" och bli amatörfotograf.

Re: Högst begriplig fråga!

Grimmer skrev:
Högst begriplig fråga!
.........
Ps. Att blanda in 6x6 utan att vara ett uns skämtsam har jag lite förståelse för. Ds.
Det finns en skämtsamhet i svaret även om den kanske är för finstämd för somliga.
Trådskaparen ställer en dubbelfråga. En sådan kan vanligtvis inte besvaras med ja eller nej men i fallet med kvadratiska bilder så går det faktiskt.
Us

Jag har en viss förkärlek för 1:1-proportion. Därför fotograferar jag mycket med liggande format för att lättare kunna beskära kvadratiskt.

Har till och med funderat på att köpa en mattskiva med diffuserade/mörkade kanter till nästa småbildskamera för att se färdig 1:1-komposition direkt i sökaren.

Annars är det nog 50/50 tror jag....

Mvh /Peter

Tycker det är kul med den bredd på frågor som dyker upp här. Att några sedan skall kommentera på ett tråkigt sätt, är bara att beklaga.
Om man inte gillar frågan, behövar man inte besöka tråden igen.

Själv kör jag nog 50/50. Galoppen liggande, modellerna stående.

/ E

Ja. :)

Sedan är det en annan fråga hur den slutliga bilden beskärs, jag tycker man som regel är för låst vid de "vanliga" proportionerna typ 3:2, 4:3 etc. Egentligen borde varje bild beskäras efter motivet, inte efter pappersstorlekar. 1:1 och 5:4 är t.ex. också bra ibland.

Grimmer skrev:

Högst begriplig fråga!

Självklart kan man fota samma situation både stående och liggande! Resultatet blir olika, och beroende på vad man vill säga med bilden så gör man valet därefter. En fotograf har alltid ett personligt sätt att uttrycka sig och det kan mycket väl resultera i om den tar just liggande eller stående format. Den som säger att motivet helt avgör har glömt att man faktiskt kan bryta mot regler för att skapa något annat än gemene man.
För att ge svar på frågan så ja, jag föredrar stående och jag är glad att min KM 7D håller ordning på upp&ner

Ps. Att blanda in 6x6 utan att vara ett uns skämtsam har jag lite förståelse för. Ds.
Mattsen skrev:
Att BÖRJA med att plåta stående man vara ett tecken på att man är på väg att lämna "kortknäpparmassan" och bli amatörfotograf.
En intressant synpunkt som jag tror har mycket sanning i sig!

Sonnaren skrev:
Det finns en skämtsamhet i svaret även om den kanske är för finstämd för somliga.
Trådskaparen ställer en dubbelfråga. En sådan kan vanligtvis inte besvaras med ja eller nej men i fallet med kvadratiska bilder så går det faktiskt.
Us
Det är klart att om man inte har mer fantasi än att man bara kan svara ja eller nej på ett foruminlägg så ställer ju den här frågan till vissa bekymmer. Inser inte riktigt hur frågan skulle formuleras för att bli mer "begriplig"?

Och, jag frågade om jag misstolkade dig, eller hur? Efter att du bekräftat att ditt inlägg var menat som ett skämt så kan jag utläsa en viss humor i det, men jag tror inte att det var många som tolkade det så.. Ber om ursäkt för det.

Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Obegriplig fråga, det avgörs givetvis helt och totalt av motivet och har överhuvudtaget inte ett smack med utrustningen att göra utom i ett fall. När jag plåtar med mellanformat och 6 x 6 bakstycke. I det fallet är svaret på din fråga
-Stående eller liggande?
-Ja.
Us
Visst är det motivet som avgör om jag fotar liggande eller stående. Men även utrustningen påverkar mig, om än omedvetet.
Min första systemkamera var en Olympus Pen FT halvformatskamera. När man höll kameran liggande, blev bilderna i höjdformat.
Andelen bilder i höjdformat var mycket större med den kameran, än med de småbildskameror jag senare använde. Detta trots att jag fotade samma typ av motiv.

Olle

Gissar 95 % liggande. Varför. Sedan den analoga tiden då jag huvudsakligen fotade dia-film är jag van att inte titta på papperskopior så de digitala bilderna betittas på PC:n eller på TV. Båda har ju liggande format, om man tar i stående får man stora svarta sorgkanter och en bild cirka hälften så stor. Att vrida skärmen som någon föreslog är naturligtvis ett alternativ.
Men till er som säger att motivet styr, jag säger att mina ögon styr, jag ser bilder i landskapsformat med dem (om jag inte ligger ner men då blundar jag oftast).

peter_wahlström skrev:
Jag har en viss förkärlek för 1:1-proportion. Därför fotograferar jag mycket med liggande format för att lättare kunna beskära kvadratiskt.
varför är det lättare att beskära en liggande bild kvadratisk? det borde ju inte vara någon skillnad...

Estethia skrev:
varför är det lättare att beskära en liggande bild kvadratisk? det borde ju inte vara någon skillnad...

Jo för oss stackare som inte har vertikalgrepp. Att fota stående mackro liggandes på backen utan VC är en pina... :O(

Det är nog 50-50 för mej.Jag har börjat fota mer vertikala bilder sen jag köpte mitt batterigrepp. Det känns naturligare att vinkla kameran nu när man har lika bra grepp och avtryckare där också.

Jag tycker också frågan är relevant. Givetvis låter jag också motivet bestämma, men på senare tid har jag allt mer, i alla fall i vissa situationer, irriterat mig på mina höjdformatsbilder. Ett exemepl är om man skall visa en "diashow" med bilderna från senaste resan. Horsintalbilderna blir fina maffiga och täcker huvuddelan av skärmen medan vertikalbilderna blir en lite löjlig ruta på mitten. Det går liksom inte att komma ifrån att storleken spelan roll. Man kan iofs vrida skärmen, men med en blanding av bilder blir det ett fasligt vridande.

Så, om man tänker på "hela processen" från motiv till betraktare så finns det ibland tekniska begränsingar någonstanns i systemet. Det borde väl vara naturligt att ta hänsynt till dessa. Om bilderna man tar (troligen) mest kommer visas "digitalt" borde liggande format ha en viss fördel - inte så man alltid väljer det, men i alla fall så att man funderar på horisontell även om bilden till att börja med "känns vertikal". Jag har inte gått så här långt ännu utan tänker mest på bilden i sig när jag tar den, men kanske borde man tänka som ovan lite oftare.

ANNONS