Annons

Fotade RC-bil - ljusmätning (m.m. ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Tja!

Var och fotade när svågern körde lite RC-bil i helgen, första gången jag fotade lite action och det var riktigt kul! Innan har det varit lite tråkiga inomhus-familje-bilder ;-)
Men de flesta bilderna blev ju sådär. Dock tror jag att jag kommit på vissa saker som jag kan göra bättre nästa gång, tex så körde jag med bländarprio och det känns ju kanske lite fel, hade jag ställt slutartiden hade jag kanske kunnat få lite mer fart (eller mindre) i bilderna.

Jag har dock lite funderingar angående det här med ljusmätningen, vi var i ett sandtag och körde, och ena stunden fotade jag mot en varierad bakgrund, ibland mot en ljus klar himmel, och ibland mot ljus sand.
Hur "ska" man göra och i vilket läge ska man ställa kameran (har en Pentax K10D om det spelar nån roll). Jag är inte så insatt i det här hur ljusmätningen funkar, görs det i samma stund som fokuseringen eller är det kontinuerligt? Gäller det att pricka RC-bilen i luften så att jag inte ljusmäter himlen/sanden runtomkring?

Några av de bilder (jag tyckte) blev bäst har jag lagt upp här;
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=178210
Men det var rätt många hundra som bara var att kasta ;-)

Vore kul om nån hade några tips.

/Boppen
 
Jag anser att motorsport som motorsport...så jag kan nog svara här med. =) Plåtar oftast hoj på bana.

Jag har börjat köra manuella inställningar numera. Hitintills så har jag kört slutarprio, för att ha kontroll över den. Enkelt. Det jag har märkt är att vid slutarprio så får ljusmätningen tuppjuck när man som jag, kör partiell- eller spotmätning, om det kommer en ljus (vit hoj) eller en mörk (svart hoj). Vid ljus hoj så drar kameran ner exponeringen och bilden blir VÄLDIGT mörk. Tvärtom vid svart/mörk hoj. Väldigt ljus.

Kör du manuellt så tvingar du kameran att ha den slutartiden och den bländaren. Då får du en helt annan exponering av motiven och du får en balanserad ljussättning. Under förutsättning att du tagit reda på lämpliga tider och bländarvärde för just det tillfället.

Du ser ett typexempel på detta i mitt galleri här ---> http://www.jkay.se/?p=67&album=8&gallery=30
Svarta och vita hojar...men kolla på asfalten. Bortsett från solbelysning på vissa ställen så är bilderna exponerade på samma sätt. Får således en bättre balans i ljuset.

Anser JAG i alla fall......och detta är MINA reflektioner, långt ifrån sanning alltså. Sen kan det mkt väl stämma bra överens. =)

EDIT: Kollade i ditt galleri och måste säja att du lyckats förbannat bra! Små jäklar till att gå fort och inte i närheten av förutsäjbart beteende! =)
 
Skulle dessutom tillägga att, vilket jag glömde i en hast, att jag också provade plåta RC-bil idag....men dem bilderna får komma upp senare. Men fasligt kul! =)
 
Tack JK.

Jo jag glömde ju, upplättningsblixt! När man jagar krypen såhär så är det ofta himmeln agerar bakgrund (mina kasserades allihopa), och att inte få bilen för mörk är inte det enklaste, så en liten "boff" med blirren skadar aldrig.

Jag hade ingen vid detta tillfället, men jag önskade jag hade det :)
 
Bilderna är bra , men jag hade nog försökt komma ännu lägre ner. Alltså kameran ända nere på backen, det kan bli lite krypande och ligga på magen för att få till bilden.
För övrigt så kan jag bara hålla med Johnny, sysslar också mest med fota på MC på banor inom motorsport.
Sven-Åke
 
tumlaren skrev:
Bilderna är bra , men jag hade nog försökt komma ännu lägre ner. Alltså kameran ända nere på backen, det kan bli lite krypande och ligga på magen för att få till bilden.

Jag och min polare var och körde i ett gammalt sandtag där de flesta hoppen skedde i en tremeters sandhög, så då blev det mycket fotande "underifrån".
 
JKay skrev:
Jag har börjat köra manuella inställningar numera. Hitintills så har jag kört slutarprio, för att ha kontroll över den. Enkelt. Det jag har märkt är att vid slutarprio så får ljusmätningen tuppjuck när man som jag, kör partiell- eller spotmätning, om det kommer en ljus (vit hoj) eller en mörk (svart hoj). Vid ljus hoj så drar kameran ner exponeringen och bilden blir VÄLDIGT mörk. Tvärtom vid svart/mörk hoj. Väldigt ljus.

Kör du manuellt så tvingar du kameran att ha den slutartiden och den bländaren. Då får du en helt annan exponering av motiven och du får en balanserad ljussättning. Under förutsättning att du tagit reda på lämpliga tider och bländarvärde för just det tillfället.
Jag tycker det låter som en ganska krånglig metod, ett annat sätt är att använda kamerans ljusmätare för att mäta upp exponeringen. Efter det så låser man exponeringen med "AE-lock" knappen.
 
Fogel70 skrev:
Jag tycker det låter som en ganska krånglig metod, ett annat sätt är att använda kamerans ljusmätare för att mäta upp exponeringen. Efter det så låser man exponeringen med "AE-lock" knappen.

Inte alls krånglig. Du mäter med önskad slutartid ( i slutarprio-läge) på ett neutralt ställe. En konstant. I mitt fall asfalten och får fram lämplig bländare. Växlar över till manuellt, ställer in och kör. Ngn finjustering emellanåt för ändrade ljusförhållanden.

Använda Exponeringslåset hinner du inte då den släpper efter tagen bild. Plåtar du motorsport så händer det ofta att du tar ny bild på en nytt ekipage inom 5 sekunder. Ska du fippla med exponeringslås så missar du många chanser.
 
På mina kameror är exponeringslåset på tills jag trycker på AE-lock igen. Tycker det låter konstigt att exponeringslåset är på bara för en bild, då förlorar man ju den stora fördelen med att använda den funktionen.
 
Fogel70 skrev:
På mina kameror är exponeringslåset på tills jag trycker på AE-lock igen. Tycker det låter konstigt att exponeringslåset är på bara för en bild, då förlorar man ju den stora fördelen med att använda den funktionen.

På min Canon finns bara exponeringslås (knapp märkt *) och den håller bara för en bild. Sen måste du exponeringslåsa igen. Iofs...håller man den inne så låser den på flera bilder...
Nä, då kör jag hellre manuellt! MKT enklare!
 
Joel Höglund skrev:
Min favoritfotograf inom RC är nog "Mad Mike" som är grym på att fånga "porträtt"-bilder in action.

Här är några av hans bilder i Skarpnäcks forum.

Och några till här i samma forum.

Tror han mest använder Nikon D200 och ett medellångt tele typ 80-200mm kanske.

Själv har jag inte provat fotografera dessa små snabba rackare. Jag kör istället. En 1:8 buggy och en 1:10 touring :D

Fasen va coola bilder! Där är ju mer action i buggybilar än "gat"bilar. Får nog plantera häcken på Fururing till våren, tror jag! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.