Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota wakeboard - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

JagSmulan

Ny medlem
Har någon lite tips för fotografering av wakeboard åkning? När man är ute 3 stycken, två som åker / kör båten och så jag som fotograferar, i en helt vanlig båt (och helt vanliga hobby-åkare).
Var ute häromdagen och märkte då klar skillnad när jag tog med min Sony DSC-P93 och min Sony DSC-H1. Med 93:an så var det mycket svårare att få skarpa bilder.. Men hur ska jag göra för att bilderna ska bli ännu bättre med min H1? Några tips?
Och gärna lite tips på vad jag ska tänka på, bakgrunden, vattnet, vart i hoppen man ska försöka ta, något speciellt som bör försöka fotas osv.
Alla tips är varmt välkomna!

/Ullis

hej
jag har inga erfarenheter av wakeboard juste men. Jag fotar skateboard och sånt så. jag kan iallafall säga att du ska för söka ta bilden när dom grabar och är så högt upp som möjligt och om det är snurrar i hopp en så brukar det bli snyggt om man fotar när brädan är vänd på tvären. Hoppas att det var till lite hjälp iallafall.

MvH Andre

jag bor i ett område med en massa nissar som utövar vattensporter, främst windsurfing och kitos tror jag det heter..drakflygning med wakeboard ser det ut som.

en lärdom jag har är att tele objektiv, snabb kamera är viktigt (canon 350d)ialla fall från land.
ska jag vara ärlig tror jag att du ska kombinera lite land kort med båtkort. från båten är du ganska begränsad när det gäller position.

men bland det viktigaste för att få bra kort tror jag är att se till att få korten så att brädan befinner sig OVANFÖR horisontlinjen! detta har jag märkt med samtliga kort jag tagit att bara dessa som ligger en bra bit ovanför var värda att spara.

ett annat tips är också mkt vattenplask och sprut. Panorering är också mkt bra
med andra ord, mkt rörelse i korten, det är trots allt en aktivsport du ska fotta..

/Kalle

Jag har aldrig fotat wakeboard men jag fotar mycket sport, långa telen och korta slutartider är det som gäller. Dessutom stor bländare för att inte bakgrunden ska störa. Jag håller med om att det är en stor förel om du kan ta när åkaren är över horisonten, det ger en extra effekt.

Om ni har en tube så sätt dig i den. Häng i en lite kortare lina sen är det bara att fota på lite närmre håll. Kan nog bli riktigt coolt! Har själv velat göra detta men jag har inget vattenskydd av nåt slag till kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar