Annons

Fota ute vintertid

Produkter
(logga in för att koppla)
Tumvantar med bortfällbar "fingerdel" har jag sett rekommenderas tidigare. Altså där man kan fälla bort tygpåsen som fingarna göms i.

Jag brukar personligen inte ha några större problem med lite tunnare vantar, men med varmare handskar blir det såklart svårt att plåta.

Jag har sett en fotograf som plåtade med väldigt tjocka tumvantar..han höll trådutlösaren i munnen.
 
Jag kör med tumvantar i fleece. Har dock "modifierat" högerhandsken med ett litet klippt hål där jag kan sticka ut pekfingret när det är dags för lite action.

// Daniel
 
Liners'

Kör själv med supertunna 'liners' på händernamed ett par tjockare handskar utanpå, då är det inga problem att fota. Då jag behåller de tunna handskarna på när jag fotar.
 
Hur klarar kameran och objektiven kylan?

Det varierar förståss, men det normala med digital utrustning är att det är batterina som ger upp först, då de tappar mycket kapacitet när de kyls ner. För själva hårdvaran är normal kyla inga problem, dock måste man vara försiktig när man tar in utrustningen så man inte får kondens i kamera och objektiv. Att låta kamerautrustningen ligga kvar i kameraväskan ett antal timmar så det hela långsamt får värmas upp är en god idé! Ett alternativ är att lägga kamera och objektiv i en försluten plastpåse innan man går in (luften utomhus när det är riktigt kallt är ju betydligt torrare än luften inomhus).
 
Äntligen ett forum där jag kanske kan hjälpa till...
Lowe Alpine har ett par fina vindtäta vantar, där Du tar av skyddet för tummen och fingrarna, så får Du helt plötsligt fingervantar. Under det bör Du ha ylle underhandskar, gärna flera stycken. Fast i Sverige räcker det nog med bomulls underhandskar eller ett par ylle underhandskar.

Funkar bra här uppe och här blir det som bekant, riktigt j***a kallt!
 
jakthandskar är kanonbra har jag upptäckt.

Mina snart utslitna favoriter är stora varma tumvantar med fingervantar inuti.(och jag har inte hittat några likadana igen)
Man fäller helt enkelt bort vantdelen och på pekfingret är det hål halvvägs upp så man kan sticka ut fingret.
Under den tjocka tummen så finns en typ torgvantetumme under

På de andra är pekfingret naket halvvägs mellan de två övre fingerlederna och tummen sitter fast...
 
Om man är kall om kroppen/fötterna (man behöver inte direkt frysa), så kommer man att frysa om händerna i stort sett direkt man tar av sig handskarna.

Ett av dom bästa sätten att undvika kalla händer är att klä sig riktigt ordentligt både på kroppen,(inklusive mössa) och fötter.
Då klarar man långa perioder utan vantar/handskar, däremellan när man inte fotograferar använder man tumhanskar,vilket är oerhört mycket varmare än fingerhanskar.
 
Att fota i snö

En annan fråga om att fotografera utomhus på vintern...
Vad ska man generellt tänka på om man ska fotografera landskap i snö? Det blir ju lätt för stora kontraster, vad kan man tänka på för att motverka det?
 
Jag köpte ett par torgvantar på granngården. Eller om man vill kan man säga jaktvantar. Det är som fingerhandskar med avklippta fingrar men sedan är det en liten påse som man kan dra över fingrarna och funkar jättebra. Lycka till i jakten på den perfekta fotovanten :-/Lena
 
En annan fråga om att fotografera utomhus på vintern...
Vad ska man generellt tänka på om man ska fotografera landskap i snö? Det blir ju lätt för stora kontraster, vad kan man tänka på för att motverka det?

Det viktigaste att tänka på när man fotograferar landskap i snö är att överexponera. Altså inte överexponera så det fräter ut, men överexponera i förhållande till vad ljusmätaren visar. All den vita snön lurar nämligen ljusmätaren att vilja exponera alldeles för mörkt.
 
En annan fråga om att fotografera utomhus på vintern...
Vad ska man generellt tänka på om man ska fotografera landskap i snö? Det blir ju lätt för stora kontraster, vad kan man tänka på för att motverka det?

En tumregel är väl att överexponera ett steg för att slippa att snön blir grå.
 
Jag har varit ute i sträng kyla en del och kan efter att ha testat en hel del i vant-väg bra rekomendera att man har flera lger ovanpå varandra.
När det är kallt (-20 och kallare) kör jag med torgvante - stickad tumvante - ullfrotevante - skalvante. Är det lite varmare (-10 till -20) kan jag ta bort ullfotevanten och är det bara lite rått (-5 till +5) så blir det oftast torgvantar eller montagehandskar lite beroende på exakt vad jag gör.

http://picasaweb.google.com/fabian.gafvelin/HandskarFRKyla?feat=directlink

Glöm inte bort att skydda kameran mot utandningsluften (håll andan, det är det ända som funkar), annars kan man snart ha en isskorpa på baksidan, och beroende på vinden kanske ha det på främre linselemntet också om man flåsar och har otur.
 
En annan fråga om att fotografera utomhus på vintern...
Vad ska man generellt tänka på om man ska fotografera landskap i snö? Det blir ju lätt för stora kontraster, vad kan man tänka på för att motverka det?

Som sagt överexponera lite grann använd exponeringskompensation och har du möjlighet spotmät,

//Bo
 
tänkte direkt på fiske handskar när jag läste detta här är en länk till en modell http://capricorn.se/shop/item_link.asp?item_id=HFM10564
finns dock en hel del varianter och många mycket billigare också.

för riktigt kallt så har jag ha ett par riktigt tunna vantar me avklippt
tumme pekfinger sen ett par tumvantar med mycket enkelt lås på tror det är snowbord handskar egentligen som väldigt lät åker av och på. har fotat ned till -35 med det dock så har jag inte slösat allt för många minuter med kameran per kort då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.