Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ute vintertid

Produkter
(logga in för att koppla)
Haglöfs Regulus Glove

Jag kan varmt rekommendera denna handske:
Haglöfs Regulus Gloves.
Har använt den tre vintrar nu och den fungerar utmärkt. Jag kan sköta kamerans alla funktioner med dom på, och även byta film (fast digitalkakeror med pyttesmå knappar och reglage vet jag inte). Den är relativt varm trots att den är smidig, och det viktigaste av allt, VINDTÄT! Även vattenavvisande. Kostar 500 spänn men är värd sitt pris. Den håller och jag har som sagt var använt den tre vintersässonger nu, även till vardags och vid all fritidssysselsättning som snöskottning, skidåkning mm. Är ok trots detta.
 
Nu vet jag inte riktigt vad som räknas som vinter!?

Men här uppe i nordligaste norr tycker jag att en fodrad tummhandske som står emot vind och vatten är ett bra val. Inne i vanten bär man en tunnare fingerhandske för att aldrig behöva få naken hud mot kameror eller i kalluften.

Hestra har en färdig och bra lösning på en av sina toppmodeller med en hanledsrem som tillåter en att ta av handsken och låta den dingla medans man fotograferar. Men en bit snöre och några knutar så har man ju fixat sig en handledsrem till vilken vante som helst.
En lösning om man räknar med att det är brådis att börja fotografera.

Vill man hålla värme kvar i ytterhandsken kan man alltid trycka in den innanför jackan om det blir en lite längre fotosession. Bättre att bevara den värme som redan finns i plagget än att låta kroppen värma upp den gång på gång.

Annars finns det som flera beskrivit fina jaktvantar för "låtsasvintrar". ;-)
Men vantar som man sticker ut fingrarna helt nakna mot kalla kameragrejjer tycker inte jag är en bra lösning, om det inte är vårvärme ute som kan värma upp en igen.

Såg faktiskt en fin tunn fingerhandske för "skyttar" som hadde alla fingrar klädda med riktigt mjukt och smidigt skinn. Med en sådan behöver man nästan aldrig av med handsken, för att handsken är för klumpig att pillra med. Längdåkningshandskar fungerar också bra, men då gärna med en varmare tummvante utanpå medans man inte fotograferar.
Det finns också fin-fina tunna arbetshandskar, typ: "ejendals" med tunnt fint skinn på alla greppytor.

Tunna längdhandskar och arbetshandskar med skinn brukar vara poppis bland en del piloter också. Gissar att det är just smidigheten och greppkänslan de är ute efter. Precis som oss med en kamera i näven!

Men en riktigt varm och samtidigt smidig handske vet jag inte om man kan hitta, men en smidig i en varm är mitt tips.
 
Imma

Hur gör ni med imma och snö?

Först så har vi ju andas problemet, är det bara att tänka på vart man flåsar eller finns det någon smart lösning på problemet?

Gör ni objektivbyten i snön, och hur gör ni då?
 
Hej!
Jag har tidigare använt mig av en handske som jag köpt på Biltema, en seglarhandske som lämnar tumme och långfingertoppen bara. Fast den handsken är väl inte det ultimata alternativet när det är rikigt kallt - men den är ändå värd att tipsa om.
För den här vintersäsongen har jag skaffat en thermohandske av modell "torgvante" som jag är riktigt nöjd med. Här kommer en länk som jag hoppas ska fungera:
http://www.optimalproducts.eu/index-filer/Page390.htm
/Nonno
 
Tror ni att man klarar att manövrera en kamera med "vanliga" handskar från typ Stadium? Eller blir det för klumpigt?

Jag ska till Hemsedal v.2 och har inget för händerna ännu. Är lite kluven i om jag ska köpa tumvantar med nedfällbar fingerdel (typ: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1128 ) tillsammans med någon tunn fingervante under eller om jag ska köpa ett par tunna (men varma, vindtäta och smidiga) handskar (typ: http://www.outnet.se/hagloefs/regulus-glove.php ). Har ni några argument för vilka man ska välja?
 
Tips någon för att inte frysa så extremt om händerna?
Fota med vantar blir så klumpigt

Förr fanns det något som hette Endurohandskar ,som jag febrilt letar efter just nu.
Tunna handskar som du absolut inte fryser i, 15-20 minus känns inte.
Jag hade dom när jag åkte motorcykel till jobbet på vintern..
 
Jag köpte ett par tunnare handskar på Intersport, HESTRA Windsatopper Multisport Eagle Grip heter modellen. De är smidiga, vindstäta och de känns varma, så det borde gå att manövrera en kamera med dessa på.
(jag har skrivit hela detta inlägg med handskarna på ;) )
 
Har testat och följt lite olika tips och sådant med min nya D90 nu,och vilken kamera !!! Dock så är jag inte 100% på de här med Bländare & Slutartid, men ja är väldigt inne på att ta kort på motiv med suddig bakgrund och då har ja inställt på A (på kamerans ratt) då ja får ändra bländaren och den är väldigt låg (som ja läst att den ska vara) men jag får inte till skärpan på motivet men suddigt i bakgrunden blir det men jag vill ju ha skärpan, har även bildkontroll (porträtt med full styrka på skärpan) men något blir fel, använder dock blixt (helst)

Någon som kan hjälpa?
 
Jag köpte ett par tunnare handskar på Intersport, HESTRA Windsatopper Multisport Eagle Grip heter modellen. De är smidiga, vindstäta och de känns varma, så det borde gå att manövrera en kamera med dessa på.
(jag har skrivit hela detta inlägg med handskarna på ;) )

Idag blev det provning av handskarna. Jag tycker de höll värmen (ca. -10 grader ute) hyffsat bra. En tumvante hade självklart varit bättre, men samtidigt var den här så smidig att den kan användas på även när man manövrerar kameran och dess inställningar. Inga problem att styra kameran med handskarna på mao, vilket var vad jag ville uppnå med köpet, är mycket nöjd och tror att de kommer fungera bra i skidbacken också :)
 
Jag köpte ett par torgvantar på granngården. Eller om man vill kan man säga jaktvantar. Det är som fingerhandskar med avklippta fingrar men sedan är det en liten påse som man kan dra över fingrarna och funkar jättebra. Lycka till i jakten på den perfekta fotovanten :-/Lena

Sådana vantar/handskar köpte jag också på Granngården häromdagen. De fungerar bra för fotografering tycker jag, men om det är under -10 så tror jag att det blir lite för kallt om man står still länge.

En fiffig sak med de här handskarna är att man kan vika bort spetsen över tummen också, vilket underlättar när man ska manövrera en kamera.
 
Angående handskar/vantar så är vanliga vanliga ridvantar väldigt bra. Såna där "one size fits all" med små gummiprickar på för att man ska få ett bra grepp om tygeln när man rider. Tror de brukar kallas magic gloves.
Jag var ute tidigt i morse i ca minus 13 och hade då såna plus ett par tjocka handskar som jag drog på över när jag inte fotar. Funkar väldigt bra.
http://www.agerstaridshop.nu/images/g_magic_gloves.jpg
Kostar bara 10-15 kr, finns på t ex Ullared, Granngården osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.