Annons

Fota ute vintertid

Produkter
(logga in för att koppla)
Har varit ute med skidorna och plåtat idag, runt -30 och inga problem med vare sig Nikon F2 eller Nikon D40...men framförallt så var det inga problem att hantera kamerorna i den kylan. Rejäla tvålagers tumvhandskar medans man skidar och innanför detta ett par tunna montagehandskar.
 
Silkeshandskar som innerhandske

Jag fick tipset att skaffa silkeshandskar att ha under de vanliga handskarna. De finns på Intersport för 150kr. För min del tänkte jag ha dem under mina vanliga ganska tunna damskinnhandskar. Det funkar bra då silkeshandskarna är så tunna. Silket ska värma bra och enligt flera så värmer det mer om man har dubbla lager, med denna handske under, än att ha en något tjockare handske.

Jag har dock inte testat dem i kylan ännu, men att manöverera kameran med dem gick utmärkt.. även en liten kompaktkamera.
 
Många bra tips här

Jag har läst och sett många bra vanttips här och kommer nog att pröva några av dessa.
Just nu använder jag själv ett par torgfingervantar som jag stickade:
http://www.fotot.se/evastickat/bilder/vantar3-460-600-c-6_11.jpg

och sen har jag ett par tjockare fingervantar med foder utanpå.
Klä sig varmt på övriga kroppen, som någon skrev, är viktigt, jag kan ha tre lager på mig och då står jag lättare ut med att frysa lite om pekfingret efter ett tag.

När jag fotar intensivt tar jag av mig den tjocka fingervanten på högerhanden och har bara ovanstående torgfingervante, på vänsterhanden har jag dock ofta både torgfingervanten på + den tjockar fingervanten.
 
Nu har jag använt thermovanten (som jag länkar till igen) i temperaturer runt -20 grader och är väldigt nöjd med dem. Förra vintern använde jag dem aldrig under så pass kalla förhållanden, men nu har jag lite större erfarenhet av dem i kyla att jag kan rekommendera dem. Kanske skulle en tunn silkeskandske som innerhandske bli en ännu bättre kombination?

Här kommer länken igen:

www.optimalproducts.eu/index-filer/Page390.htm

/Nonno
 
Mitt tips är ett par tunna vantar jag köpte dyrt på Naturkompaniet. De är av märket Outdoordesigns och har en gummibeläggning på fingertopparna som gör att man kan hantera mycket kameran utan att ta av sig vantarna. Utanpå dessa vantar jag jag en vanlig stickad vante med avklippta fintertoppar för att inte frysa om handryggen. Efter ett tag blir det dock kallt om fingertopparna så jag funderar på att komplettera med en skalvante av tumvantemodell.
 
Idag blev det provning av handskarna. Jag tycker de höll värmen (ca. -10 grader ute) hyffsat bra. En tumvante hade självklart varit bättre, men samtidigt var den här så smidig att den kan användas på även när man manövrerar kameran och dess inställningar. Inga problem att styra kameran med handskarna på mao, vilket var vad jag ville uppnå med köpet, är mycket nöjd och tror att de kommer fungera bra i skidbacken också :)

Nu har jag fotat med dessa handskar i Hemsedal under helgen och det har fungerat bra :) Inga problem med kyla och inga stora problem med manövrering av kamera. Det svåraste (enda svåra?) är att få bort linslocket med motljusskydd monterat. Dock har jag kört utan motljusskydd det senaste :)
 
Batterier då?

Skall till grönland i mars. Snitt temp i mars är -15 dit vi skall (Ilulissat). Eftersom det är tältning som gäller så Kan man glömma att gå in i värmestugan en stund om det blir för kallt.....

Vissa rekomenderar ej laddningsbara batterier för kamera i kyla. Eftersom jag har en Canon 5D så "kräver" det batterigrepp. Eftersom jag inte har något och eventuelt funderar på att ta med min 30D också så betyder det två batterigrepp som skall inköpas. Detta har jag ingen lust med.

Återstår då att ha batterierna "innanför västen". Ni som provat på detta rent praktiskt. Hur förvarar ni dom? Jackan är en skaljacka och innanför finns det ullkläder utan fickor...... Om man har batteriet i den obefintliga lilla innerfickan borde väl inte ge någon nämdvärd temperaturökning. Samtidigt känns det så där att öppna upp alla lager av kläder för att nå ett batteri som hänger runt halsen i en påse om det är -35.

Det är ju samma batteri och minneskort till 5D mkI och 30D vilket är smidigt.

Allternativt är ju att bygga färdigt min adapter så man flyttar batteriet från kameran till kroppen. Men då har man bekymmret med en elsladd som kyler.

/Janne
 
Man tycker ju att kameratillverkarna skulle kunna titta lite på pannlampstillverkarna. En hel del pannlampor så går ju det en lång sladd till batteripacket så att man kan ha packet innanför kläderna då det är kallt. Skulle vara trevligt med något liknande till kamerabatterier.
 
Det borde gå att bygga en egen genom att modifera en ACK-E2 (adaptern för vägguttagsel). Man får stoppa några batterier som ger rätt spänning i en burk och koppla den istället för 230V-transformatorn till sladden som går ut ur kamerans batterifack.
 
Skall till grönland i mars. Snitt temp i mars är -15 dit vi skall (Ilulissat). Eftersom det är tältning som gäller så Kan man glömma att gå in i värmestugan en stund om det blir för kallt.....

Vissa rekomenderar ej laddningsbara batterier för kamera i kyla. Eftersom jag har en Canon 5D så "kräver" det batterigrepp. Eftersom jag inte har något och eventuelt funderar på att ta med min 30D också så betyder det två batterigrepp som skall inköpas. Detta har jag ingen lust med.

Återstår då att ha batterierna "innanför västen". Ni som provat på detta rent praktiskt. Hur förvarar ni dom? Jackan är en skaljacka och innanför finns det ullkläder utan fickor...... Om man har batteriet i den obefintliga lilla innerfickan borde väl inte ge någon nämdvärd temperaturökning. Samtidigt känns det så där att öppna upp alla lager av kläder för att nå ett batteri som hänger runt halsen i en påse om det är -35.

Det är ju samma batteri och minneskort till 5D mkI och 30D vilket är smidigt.

Allternativt är ju att bygga färdigt min adapter så man flyttar batteriet från kameran till kroppen. Men då har man bekymmret med en elsladd som kyler.

/Janne

Jag kör alltid med minst 2 batterier per kamera när det är kallt. Ett så nära kroppen som det är bekvämt och ett i kameran.
Batterierna till lite äldre kameror som 5D kroknar ganska snabbt när det blir minus 20 eller värre. När kameran väl blivit kall kyler det ganska snabbt ner även nästa batteri som man försökt hålla varmt.
Så det blir en hel del skiftande. Nu har jag bara provat under en dag ute. Två batterier till en 5D klarar ungefär en dags fotograferande för mig med 200-400 bilder. Vid minus 20 så verkar tiden i kyla spela större roll än antalet bilder.
Att vara ute flera dagar i sträck utan att kunna ladda låter jobbigt.
Batterierna till 5D håller inte särskilt många timmar i kylan.
Batteriet i min 5DMKII verkar klara det betydligt bättre och de batterierna till 1DMKIIN kroknar ännu snabbare än de till 5D.
 
neoprene

Skall börja med att säga att jag bor i skåneland, så här har vi ju inte -38 direkt, även om vi detta år har haft snö sedan december (vilket är helt sjukt). Jag kör med neoprenehandskar, har inte sett att någon tipsat om detta. Kan tillägga att vi inte haft mer än -9 iofs :)
Funkar även om de blir blöta, brukar ha dem när jag fiskar annars. Kan även vika upp fingertopparna om man vill, men det behövs knappt när man fotar.
 
En annan fråga om att fotografera utomhus på vintern...
Vad ska man generellt tänka på om man ska fotografera landskap i snö? Det blir ju lätt för stora kontraster, vad kan man tänka på för att motverka det?

Det blir lika lätt alldelens för låg kontrast också, beroende på vädret. Snö är en ypperlig reflektor och reflektorer används just för att minska kontrasten.

Det generella rådet är mycket riktigt att exponera mer än vad kamerans mätare säger, men det går aldrig att säga hur mycket beroende på motivet och vädret. Ju mer icke snöbeklädda saker som kommer med i bilden, desto bättre "råd" ger ljusmätaren. Den situation när ljusmätaren "ljuger" som mest, är inte vid fullt solsken som många tror, detta eftersom solsken ger hårdare kontraster. Gråväder är värst i ett snölandskap, då har hela världen förvandlats till ett gigantisk ljustält med mycket låg kontrast och tämligen urvattnade färger.

Det generella rådet att undvika fotografering mitt på dagen eftersom kontrasterna blir för stora, är faktiskt inte lika generellt i snölandskap. Detta i synnerhet på våra nordliga breddgrader där solen ändå inte står särskilt högt på vintern. Längst i norr under midvintern så är ju mitt på dagen närmst att jämföra med solnedgång längre söderut.
 
Tips någon för att inte frysa så extremt om händerna?
Fota med vantar blir så klumpigt

Vad jag undrar är om du är ute och spankulerar i vinterkylan eller om du befinner dig i något gömsle?

Är du bara ute och knatar runt så är det väl bara att införskaffa någon av alla vantar som föreslagits eller att köra ned vofflorna i fickorna. Det blir värre om du ska sitta still som i ett gömsle eller liknade.
Personligen brukar jag ha en sovsäck över ben och rygg så långt den når och rejält stora tummvantar som jag ALDRIG tar av mig. I högervanten har jag en trådlös fjärrutlösare och vänstern är fri till att ställa skärpan o.s.v.
Det finns en uppsjö av olika handvärmare som kan vara bra att ha både till att tina tassarna och att hålla utrustningen imfri och fungerande.

Lycka till och ta det kallt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.