Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ute när det regnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sonni

Aktiv medlem
Hej,
nu kommer nästa nybörjarfråga.....

Vågar ni plåta ute när det regnar? Hur skyddar ni kameran mot fukt och väta då? Min kamera är inte ett dugg väderskyddad, så det verkar ju inte vara någon bra idé att gå ut och utsätta den för vatten i någon form.
 
Hej,
nu kommer nästa nybörjarfråga.....

Vågar ni plåta ute när det regnar? Hur skyddar ni kameran mot fukt och väta då? Min kamera är inte ett dugg väderskyddad, så det verkar ju inte vara någon bra idé att gå ut och utsätta den för vatten i någon form.

Har haft kameran på magen eller i handen under många år utan problem även när det duggregnat!
Och snöat!
Och kyla, ned till 15 minus i alla fall...!
Men brukar stoppa in den innanför jackan när det blir för vått!
Eller kallt!
Men åker man skidor, så blir det då ofta litet kondens på sökare/optik såklart, så det måste torkas av innan man fotar....
Men obs, jag fotar bara analogt! (M Leica)
 
Ja, det går nog bättre med en analog kamera. Min är digital, en Sony A350, och den har inget skydd mot fukt och damm alls.
 
Plastpåse med öppningen mot objektivet, där en gummisnodd håller påsen på plats. Blir påsen för fladdrig så kan man sätta fler gummiband runt kameran. Eventuellt kan man göra ett litet hål för sökaren också och sedan hålla hålet på plats med ögonmusslan.

Kör jag med stativ går det med ett paraply också om det inte blåser för mycket. Lite bökigt är det, så det blir inte allt för många bilder i regn.

/Gunnar
 
Jag gick omkring en dag i snålblåsten och ösregnet med min 40D + 50mm 1.8 och ett paraply. Funkade ganska bra, men jag hade aldrig klarat ett zoomobjektiv eftersom jag bara hade en hand över till kameran, andra handen var upptagen med att parera blåsten och regnet med paraplyt.
 
Jag läste ett tips i en tidning häromveckan. Ta en vanlig plastfryspåse och trä den över kameran. Dra så tätt du kan vid linsen och skrapa med nageln längs motljusskyddsgängorna så att du får upp ett hål där, sätt på motljusskyddet. Gör likadant vid ögonmusslan, torka av händerna och trä in dem i öppningen underifrån.
Funkar bra
 
Hej,
nu kommer nästa nybörjarfråga.....

Vågar ni plåta ute när det regnar? Hur skyddar ni kameran mot fukt och väta då? Min kamera är inte ett dugg väderskyddad, så det verkar ju inte vara någon bra idé att gå ut och utsätta den för vatten i någon form.


Körde min D100 ute när det ösregnade, även på havet med saltvatetnstänk.
D100 är inte heller väderskyddad på något sätt och den var ofta väldigt blöt. Men det var inga problem.
Som jag brukar säga: kameran tål mer än vad du tål att se den utsättas för.
 
Det låter ju som att det skulle gå bra att plåta med en plastpåse - om man som jag inte vill ta några som helst risker med kameran. (För det skulle bli alldeles för dyrt att laga om det blir elektronikfel.)

Det där med att fästa påsen med motljusskyddet och ögonmusslan gör ju att det blir väldigt tätt.

OK, då är det alltså bara att gå ut och plåta, oavsett väderlek!
 
Det låter ju som att det skulle gå bra att plåta med en plastpåse - om man som jag inte vill ta några som helst risker med kameran. (För det skulle bli alldeles för dyrt att laga om det blir elektronikfel.)

Det där med att fästa påsen med motljusskyddet och ögonmusslan gör ju att det blir väldigt tätt.

OK, då är det alltså bara att gå ut och plåta, oavsett väderlek!

Ha kameran under jackan, och ta fram den när du fotar, det tror jag bör gå bra! (Om det inte spöregnar...)
/B
 
Det största problemet tycker jag är att hålla frontlinsen fri från vattendroppar, om man inte har ngt gigantiskt motljusskydd på sitt tele objektiv, med vidvinkel är det lite värre, och brukar sluta fota pga täckt frontlins när jag är ute å fotar i regnväder.

Canon 400D vet jag tål en del, å är inte helt säker men tror min 40D skulle ge upp tidigare än den, då jag en gång fått problem med joysticken vid ett kraftigt regnväder. Så det är från kameramodell till kameramodell som skiljer åt, men dom tål nog mer än vad man tror iallafall.
 
Körde min D100 ute när det ösregnade, även på havet med saltvatetnstänk.
D100 är inte heller väderskyddad på något sätt och den var ofta väldigt blöt. Men det var inga problem.
Som jag brukar säga: kameran tål mer än vad du tål att se den utsättas för.

dock tror jag d100 inte är att jämföra med i detta fall då den är byggd som en pansarvagn.
 
Hittills har mina kameror, såväl digitala systemkameror som digitalkompakter, varit bättre vädertätade än vad jag och min klädsel har varit.

Konica Minolta G600
Snöstorm, -20, ösregn, växling mellan vinterkyla och rumstemperatur. Inga protester bortsett från att batteritiden blir tämligen dålig vid -10 och neråt.

Nikon D70 + 18-70, 50/1,8 och 80-200/2,8
Allmänt otrevligt väder, regn, snö, både varmt och kallt. Inget krångel nån gång.

Nikon D300 (ska vara väderskyddad), diverse icke väderskyddad optik
Inget gnäll trots att det varit alldeles för blött ett par gånger, ösregn är inget problem bortsett från vatten i sökaren och vatten på frontlinsen. Ingen erfarenhet av kyla ännu, det har inte varit tillräckligt kallt ännu.

Nu säger jag inte att alla kameror tål allt, men de är nog inte så känsliga som vissa tror att de är.
 
Jag läste ett tips i en tidning häromveckan. Ta en vanlig plastfryspåse och trä den över kameran. Dra så tätt du kan vid linsen och skrapa med nageln längs motljusskyddsgängorna så att du får upp ett hål där, sätt på motljusskyddet. Gör likadant vid ögonmusslan, torka av händerna och trä in dem i öppningen underifrån.
Funkar bra

Det är inte säkert att det är tätt vid frontlinsen, så det kan vara lite riskabelt. Canons vädertätade L-gluggar är ju tex bara täta när man skruvar på ett filter (som också måste vara helt tätt naturligtvis).

Jag slår ett slag för plastpåse. Brukar även köra eltejp istället för gummisnodd. Inbillar mig att det blir tätare så.
 
Som jag brukar säga: kameran tål mer än vad du tål att se den utsättas för.

Jag håller med. Jag var på Ven i augusti i rejält regn. Jag cyklade runt på ön med kameran på "magen" och den blev ordentligt blöt. Och den klarade det med bravur.
 

Bilagor

  • 30D_6902.jpg
    30D_6902.jpg
    96.3 KB · Visningar: 124
Jag håller med. Jag var på Ven i augusti i rejält regn. Jag cyklade runt på ön med kameran på "magen" och den blev ordentligt blöt. Och den klarade det med bravur.
Ha!
Den där regnturen har jag med gjort för länge sedan.
Kom 150m ifrån kyrkan sedan skrällde det till så man höll på att hoppa ur byxorna. Åskan gick ner i kyrkans åskledare.
100m senare var man blöt ända in på kalsongerna.
 
Min 40D fick också fnatt i joysticken efter kraftigt regnväder i Lynchburg, Tennessee. Men när det regnar i "tornado alley" är det av en lite annorlunda dignitet än det brukar vara här. Men då hade jag ingen jacka att gömma kameran i heller.

Fotograferade på en regnig tävling för ett tag sedan (första laddningen bilder i detta album, märkta Genrepet i bildtexterna) med 40D + BG-E2N + EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM. Det gick bra, fast då hade jag åtminstone en regnjacka att skyla kameran med. Men å andra sidan var den i regnet i flera timmar. Åtminstone optiken är ju av tåligare sort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.