Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota under lampljus! Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

izone

Medlem
Hej!

Jag har haft systemkameror under ett tag och har stor intresse för att ta bilder här och där. Nyligen har jag köpt en Eos 300d och är mycket nöjd med mina bilder MEN:

Hur än jag gör när jag fotar hemma på kvällar under lampa så blir mina bilder lite gulaktiga.

Är det någon här som kan enkelt vägleda mig/förklara vilka inställningar ska jag ha när jag tar bilder i såna situationer.

Jag vet att jag måste ändra vitbalansen (iaf jag tror att jag vet det) men jag behöver vägledning av Er.

Tack på förhand.
 
Fotar du i ljuset från glödlampor så behöver du justera vitbalansen precis som du tror dig veta.

Om kameran har förställda lägen för vitbalansen så kan du använda dem, det brukar finnas en symbol som liknar en glödlampa som anpassar kameran för glödljus med en färgtemperatur motsvarande ca 3200K.
Om det går att ställa in manuell/valfri färgtemperatur kan du prova dig fram med värden mellan 2800-4000, beroende på hur kallt/varmt ljuset är från lampan.
 
Har du testat med att justera vitbalans? Det står i instruktionsboken, tror jag fast jag inte har den kameran.

En snabbsmurf efter en bild på kameran visade mig att WB står bak på fyrvägskontrollen. Tungsten skulle jag föreslå att du provar om du först har höjt ISO lämpligt och tar utan blixt. Auto WB kan du nog ha med blixt.

Annars är förstås RAW det goda då man kan justera i datorn efter behov och behag.
 
Hej!
Ibland räcker det med att välja glödlampssymbolen när man fotar inomhus(tryck på WB, rulla fram till glödlampan). Men vid höga ISO tal räcker inte det. Då måste man välja manuell WB.
Det står i manualen hur du ställer in egen WB.
I korthet:
1. Fota en vit yta i det aktuella ljuset.
2. Välj Menu, och sedan egen VB.
3. Du får en uppmaning att välja bild, välj bilden du tog i punkt 1.
4. Tryck på knappen WB och rulla fram symbolen \|/ (typ).
Klart.


Jag har märkt att automatisk WB funkar endast vid låga ISO tal.

/Tommie
 
Fotar du på dagen, så får du även dagsljus med i bilden vilket har betydligt högre färgtemperatur än glödlampsljus. Detta kan också ställa till det om du kör på automatisk vitbalans eftersom du har ett blandljus. Likadant blir det om du har ett lysrör i samma rum...

Jag skulle klart rekommendera att du kör RAW och sedan ändrar vitbalans i datorn tills det blir perfekt! Jag brukar alltid fotografera ett gråkort i det aktuella ljuset som jag sedan har som referens i datorn. Det blir alltid perfekt vitbalans!

Mvh //Peter
 
Peter:
Gråkort låter bra. Var får man tag på ett sånt? Är det en speciell grå färg eller räcker det med ett grått ark som man köper på bokhandeln?

/Tommie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.