Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota solen

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonius_Rex

Ny medlem
Jag har vid upprepade tillfällen försökt få till ett bra foto av solen men misslyckas ofta för att solen blir ljus och det andra väldigt mörkt.
Jag är visserligen amatör men det ska ju ändå gå att kunna få ett snyggt foto av solen.

Har en vanlig 400D med 18-55an. Vissa har sagt att jag behöver annan utrustning, andra säger att det inte går, andra att det går att fota med allt jag har.
Andra säger att jag ska ta utsnittsmätning vilket inte hjälper :/
hjälp en amatör i nöd=)
 
Ingen kamera i världen kan ta en bild där både solen och förgrunden är rätt exponerade. Skillnaden i ljusstyrka är enorm.

Jag vet inte exakt vilken typ av motiv du syftar på men vill du exponera efter himlen i motsol där även solen är med i bild blir ju allt annat en siluett.

Tar du en person i motljus kan du kanske lätta upp personen med en blixt.

Du kan använda ett kraftigt avtonat filter som balanserar ljuset bättre mellan himmel/mark.

Du kan ta 2 bilder och sammanfoga till en i ett bildbehandlingsprogram.

Var försiktig och jobba snabbt när du riktar kameran mot solen. Använd inte tele utan filter och akta ögonen.
 
Antonius_Rex skrev:
Jag har vid upprepade tillfällen försökt få till ett bra foto av solen men misslyckas ofta för att solen blir ljus och det andra väldigt mörkt.
Jag är visserligen amatör men det ska ju ändå gå att kunna få ett snyggt foto av solen.

Hej, Anton!

Jag antar utifrån formuleringen av din fråga att det inte är astrofoto av solen du vill göra. I så fall behövs annan utrustning, framförallt speciella filter som är konstruerade för att klara solljuset.

Om det däremot är fråga om landskapsvyer etc där solen är i bild så kan det gå bra. Det är en väldig skillnad på sol och sol. En lågt stående sol nära solnedgången ställer ofta inte till några problem.
Exponera så att himlen blir bra. Förgrunden kan bli lite mörk, men det finns flera sätt att komma tillrätta med det, som Jörgen har beskrivit.

Även när solen står lite högre kan det gå bra utan speciell utrustning. Lyssna inte på de som kort och gott säger att det inte går. Ibland går det inte. Det beror på hur stor ljusskillnaden mellan solljuset och förgrunden är, och den ljusskillnaden varierar kraftigt.

Jag tog själv bilder vid havet för några dagar sedan med solen i bild. Strålande väder, en sol som fortfarande stod en bit upp på himlen, kraftiga solreflexer i havet etc. Bilderna blev mycket lyckade.
Jag har ingen speciell utrustning, en Canon Powershot S3IS och inga filter. Jag exponerade vid horisonten så att himlens färg kom med, och förgrunden blev inte alls mörk.

Naturligtvis blev själva solen utbränd och inte någon rund skiva, men så ville jag ha det. Det gav en illusion av solens bländande effekt. Det enda jag hade att anmärka på bilderna var att det blev några små lila, gröna reflexer i bilden som det ofta blir med en stark ljuskälla i bild, men det tyckte jag var en bagatell med tanke på hur lyckade bilderna som helhet blev.


js1 skrev:
Jag vet inte exakt vilken typ av motiv du syftar på men vill du exponera efter himlen i motsol där även solen är med i bild blir ju allt annat en siluett.
Därför tycker jag att detta som Jörgen skriver inte stämmer helt. Är solen mycket stark blir nog resten bara siluetter, men när jag tog bilderna jag nämnde ovan upplevde jag solljuset som starkt och klart, och ändå blev förgrunden bra och inte alls mörk.

Men det beror naturligtvis på hur motivet som helhet ser ut. Faller det mycket ljus på förgrunden, t ex ett landskap, kan det bli bra.
Är det ett foto av personer som står med solen i ryggen och solen är med i bild blir personerna med största sannolikhet inte mycket mer än siluetter såvida det inte finns något annat ljus på dem, t ex från blixt.

Mvh.
Lasse C
 
Bara för säkerhets skull ...

Försöker du verkligen fota SOLEN utan att veta vad du sysslar med löper du en MYCKET stor risk att bli allvarligt synskadad eller blind.
Det finns speciella solteleskop som man kan använda för att plåta solen, men de kostar en rejäl slant.
 
Ett mycket enkelt sätt att fotografera solen är att använda ett svetsglas (av den permanent mörka typen) som filter. Handlar det om fotografering med större krav på skärpa eller förstoring finns det dyr(are) utrustning, men kraftigt ljusdämpande filter eller solskivefilter (egentligen en blockering mot solen, så man kan fotografera koronan) är inte vardagsmat på Cyberfoto, om man säger så.

Är det problemet att få en snygg röd sol i solnedgången, så är det bara att underexponera mot vad kameran vill. Program i all ära, men det brukar inte finnas något "jag vill faktiskt att solen skall synas bäst"-läge, så det är bara att prova sig fram. Det "kostar" ju inget att ta 10 bilder med allt mindre exponering - ju?
 
hmmm...två frågor

1) när jag äntligen lyckats få den röda kvällssolen "röööd" då blir allt annat svart...vad gör jag för fel

2) jag lyckas aldrig få dagssolen att bli något annat än en ljuskälla? När jag
ser andras foton på en sol med konturer undrar jag vad jag gör för fel

3) jag siktar titt som tätt mot solen...kan jag bli synskadad?????????????????
 
marie_hallberg skrev:
hmmm...två frågor

1) när jag äntligen lyckats få den röda kvällssolen "röööd" då blir allt annat svart...vad gör jag för fel

2) jag lyckas aldrig få dagssolen att bli något annat än en ljuskälla? När jag
ser andras foton på en sol med konturer undrar jag vad jag gör för fel

3) jag siktar titt som tätt mot solen...kan jag bli synskadad?????????????????

Hej, Marie!

1. Du gör inget fel alls. Vid motiv med stora ljusskillnader klarar inte kameran av att få med hela ljusomfånget. Vår syn fungerar på ett annat sätt än kameran. Därför kan vi uppfatta både detaljer i en mörk förgrund samtidigt som det finns en stark ljuskälla, t ex solen, i synfältet.

Det som händer är helt enkelt att du måste exponera ganska lågt för att få solen bra, och detta blir för lågt för en mörk omgivning. Därför blir omgivningen ibland nästan bara svart.

Ett sätt att hantera detta är att kompromissa. Exponera högre och få solen lite sämre, men å andra sidan få med mer av resten av motivet. Ta gärna flera olika exponeringar. Det kan vara ganska svårt att bedöma genom en kameras lilla display vad som blir en lämplig kompromiss.

Ett annat sätt är att ta två eller flera exponeringar, helst med stativ, och sedan lägga ihop dessa i ett bildbehandlingsprogram. Exempelvis kan du ta en exponering där solen blir bra och en annan där omgivningen blir bra och strunta i hur solen ser ut på den bilden, och sedan lägga ihop dessa bilder i bildbehandlingen så att du t ex tar solen och himlen från den mörkare exponerade bilden och förgrunden från den andra, ljusare exponerade bilden.
Det finns flera olika tekniker för att lägga ihop flera exponeringar. Du kan ta en titt på den här sidan: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

2. När solen står en bit upp på himlen är det i stort sett omöjligt att få den på bild annat än som en strålande ljuskälla. Man skulle behöva exponera så lågt eller använda så mörka filter att resten av motivet i stort sett blir svart.
Kan du länka till något exempel på en sådan bild som du menar, där solen har konturer? Jag skulle gissa att det är bilder där solen står ganska lågt, eller andra omständigheter som dämpar solljuset, men det skulle vara intressant att se precis hur du menar.

3. Om du tittar genom en elektronisk sökare eller på kamerans LCD-display när du rikta kameran så att solen är med i bild är det ingen fara för synen. En elektronisk sökare visar samma sak som en LCD-display och kan inte återge så starkt ljus att det skulle vara farligt för synen. Däremot kan det vara skadligt för kamerans sensor att utsätta den för länge för starkt solljus. Jag har själv undrat över den frågan, hur mycket solljus kameran tål, i den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72305

Om du däremot tittar genom en optisk sökare är det farligt, precis av samma anledning som det är farligt att titta på solen genom en kikare eller ett teleskop utan tillräckliga skydd i form av filter av något slag, eller att titta för länge på solen med blotta ögonen utan skydd.
Jag vet inte om det finns tillbehör till optiska sökare som skyddar ögonen vid foto med solen i bild. Jag skulle gissa att det gör det, men jag vet inte.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
tack för dina svar. jag ska leta fram en solbild som visar vad jag menar.

är det en optisk sökare i en spegelreflexkamera?
 
Ja, spegelreflexkameror har optisk sökare.

Om solen är för stark kan man skymma den med något. ;)
 

Bilagor

  • sol.jpg
    sol.jpg
    70.8 KB · Visningar: 6,528
Läste detta inlägg rätt sent då jag blev medlem långt efter detta inlägg skrevs.
Är inte tonade gråfilter än lösning för fråga 1 och 2 för att få en jämnare exponering över hela bildytan?
 
hmmm...två frågor

...

3) jag siktar titt som tätt mot solen...kan jag bli synskadad?????????????????

En gång för länge sen riktade jag en kikare på stativ mot solen. Sen satte jag på okularskyddet. På bara några sekunder brändes ett hål i plasten. Jag är glad att jag inte satte dit ögat.

Om du fotar med tele så tror jag att risken att du skadar ögat om riktar mot solen är stor. På riktigt!
 
Skydd för ögonen vid motljusfoto sökes

Hej!

Här sitter jag och googlar efter ögonskydd vid motljusfoto och vips hamnar jag i den tråd jag själv skrivit i några år tidigare :).
Jag tycker inte det känns alltför OT, eftersom mycket av tråden förutom bildresultaten även handlar om skadligheten för ögonen vid motljusfoto, så jag hakar på den här tråden med min fråga.

Jag har länge sökt efter något att skydda ögonen med vid motljusfoto. När jag skrev senast i tråden hade jag en S3 IS med elektronisk sökare. Då var detta inget problem. Sedan dess har jag köpt en 40D och med optisk sökare blir det irriterande för ögonen, säkert också skadligt i längden hur försiktig jag än försöker vara.

Jag trodde det skulle vara lätt att hitta ett slags ögonmussla med ND-filter eller något annat att montera för sökaren för att dämpa ned enbart bilden i sökaren. Men icke! Jag har frågat i fotobutik, mejlat Cyber, frågat kompisar, letat på nätet, men utan resultat.
Jag trodde att i stort sett alla som fotar mycket i motljus och använder kamera med optisk sökare kände liknande behov, och att det därför skulle var lätt att hitta något fototillbehör för detta.

Det enda jag har hittat är ett par solglasögon av god kvalitet och med sådan form att jag kommer tillräckligt nära intill sökaren. Det är ingen optimal lösning, faktiskt ganska klumpig rent praktiskt också i mitt tycke, men det är bättre än ingenting.
Självklart försöker jag i högsta möjliga mån undvika att titta direkt mot solen i sökaren, och att överhuvudtaget titta i sökaren så korta stunder som möjligt. Men efter en fotosession i starkt motljus vid havet känns det ändå rätt irriterande för ögonen.

När jag fotar med ND-filter, 3 eller 5 stegs, vid sådant motljus känns det mycket behagligare för ögonen. Jag använder inte ND-filtren för ögonens skull utan vanligtvis när jag vill kunna använda längre slutartider vid kraftiga vågor etc, men det känns såå mycket skönare för ögonen med ND-filtren på.
Men jag önskar att jag kunde hitta någonting enkelt och smidigt att montera på sökaren som dämpar ned sökarbilden på liknande sätt utan att behöva filtrera det ljus som når sensorn.

Hur gör ni andra som eventuellt och förhoppningsvis känner igen er?
Kör ni med solglasögon, har ni tillverkat någon manick själva, eller har ni hittat det fototillbehör jag inte lyckats hitta?
Om någon i så fall kan tipsa mig om var jag kan hitta detta vore jag mycket tacksam!

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C jag blev oerhört sugen på att se några av de bilder som du pratar om. Vart kan jag se dem?
 
Jag har en bit tunn metalliserad plastfilm (ser nästan ut som aluminiumfolie) som används för att titta på solen vid exempelvis solförmörkelser, den hittar du nog enklast hos dem som säljer teleskop eller annan utrustning för astronomistudier. Rätt dyr om jag minns rätt, men du behöver ju bara en liten bit som täcker sökaröppningen.
 
Jag har en bit tunn metalliserad plastfilm (ser nästan ut som aluminiumfolie) som används för att titta på solen vid exempelvis solförmörkelser, den hittar du nog enklast hos dem som säljer teleskop eller annan utrustning för astronomistudier. Rätt dyr om jag minns rätt, men du behöver ju bara en liten bit som täcker sökaröppningen.
Tror det heter mylar. Jag har fotat flera solförmörkelser med sådant. Det enda som är säkert godkänt ur medicinsk synvinkel. Gunnar Olsson foto hade förut. Glöm cd-skivor, ND-filter, solglasögon. Ej säkert för ögonen o lär väl inte vara det för sensorn. Vid varje solförmörkelse blir ett antal människor synskadade. Du bränner ut gula fläcken. Du blir inte totalt blind utan "bara" mycket gravt synskadad. STOR VARNING alltså.
Hälsningar Joakim
 
Lasse C jag blev oerhört sugen på att se några av de bilder som du pratar om. Vart kan jag se dem?

Kul att du är intresserad!
Mina bilder här på FS finns på http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=70472
Jag testade länken utan att vara inloggad, och det ska fungera. Om inte så skriv gärna. Jag brukar i ärlighetens namn ha lite svårt att hitta till mina egna bilder här på FS när jag inte är inloggad. Nu är ju mycket på FS nytt och omgjort, så det kanske är lättare nu.
Sedan har jag också bilder på http://picasaweb.google.com/LasseCo/
Det är till största delen samma bilder på båda ställena. Några skiljer väl.

Det var ett tag sedan nu som jag lade upp bilder, så de här börjar bli lite gamla. Men mitt intresse för motljusfoto hade jag redan då, och det finns ganska många sådana bilder bland dem.
Men sedan har jag också tusentals färskare motljusbilder i min samling, bilder som jag jobbar med lite undan för undan, så fler lär nog dyka upp så smångingom.

Mvh.
Lasse C
 
Jag har en bit tunn metalliserad plastfilm (ser nästan ut som aluminiumfolie) som används för att titta på solen vid exempelvis solförmörkelser, den hittar du nog enklast hos dem som säljer teleskop eller annan utrustning för astronomistudier. Rätt dyr om jag minns rätt, men du behöver ju bara en liten bit som täcker sökaröppningen.

Stort tack för tipset!
Jag har nästan bara letat inom fotobranchen hittils, och hos optiker. Där finns ju mest hårda glasfilter av olika slag och de är ju rätt opraktiska att försöka fästa framför sökaren. Men den här typen av mjuk film låter perfekt.
Det låter litegrann som sådan där film som många kontorsbyggnader har för fönstren, som ser ut som ogenomskinlig metallfolie från utsidan, men är genomskinliga inifrån, fast dämpar ljuset.
Men jag ska leta bland de som som säljer teleskop etc i första hand. Där får man med säkerhet bäst grejor. Att det är lite dyrt gör inget. Precis som du skriver så är det ju så lite man behöver, och att skydda ögonen får gärna kosta.

Mvh.
Lasse C
 
Stort tack för tipset!
Jag har nästan bara letat inom fotobranchen hittils, och hos optiker. Där finns ju mest hårda glasfilter av olika slag och de är ju rätt opraktiska att försöka fästa framför sökaren. Men den här typen av mjuk film låter perfekt.
Det låter litegrann som sådan där film som många kontorsbyggnader har för fönstren, som ser ut som ogenomskinlig metallfolie från utsidan, men är genomskinliga inifrån, fast dämpar ljuset.
Men jag ska leta bland de som som säljer teleskop etc i första hand. Där får man med säkerhet bäst grejor. Att det är lite dyrt gör inget. Precis som du skriver så är det ju så lite man behöver, och att skydda ögonen får gärna kosta.

Mvh.
Lasse C


"solfilter a4 mylarfilter
Mylarfilm på A4-ark. Det här är samma typ av film som sitter i glasögonen du köper för att titta på solen med. Perfekt om du vill tillverka egna solfilter!

solfilter a4 mylarfilter
För dig som vill tillverka egna solfilter!
Pris: 495 kr
Finns i lager"

http://www.gofoto.se/

Finns säkert i de flesta större affärer som säljer astronomiska teleskop.

Hälsningar
Joakim
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.