Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota solen

Produkter
(logga in för att koppla)
"solfilter a4 mylarfilter
Mylarfilm på A4-ark. Det här är samma typ av film som sitter i glasögonen du köper för att titta på solen med. Perfekt om du vill tillverka egna solfilter!

solfilter a4 mylarfilter
För dig som vill tillverka egna solfilter!
Pris: 495 kr

Hälsningar
Joakim

Tack för tipset!
Jag har inte haft tid och ork att leta än, men det blir ju mycket lättare när man har ett namn att gå på. Nu närmar sig ju våren i rask takt, solen lyser allt starkare, och jag vet att jag inte kan motstå ett snyggt motljusmotiv när jag ser ett, så en bit sådan här film kommer väl till pass nu framöver.

Jag tycker inte att priset är så blodigt med tanke på vad man får för det i praktiken, ett gott skydd för ögonen till en hobby man ägnar sig ganska mycket åt. Massvis av skydd förrensten, ett A4 täcker många sökare. En ögonmussla med inbyggt solfilter, om jag hade hittat någon, skulle säkert kostat minst lika mycket.
495 kr är också nästan vad jag gav för mina solglasögon, och de är både klumpigare och dämpar inte ljuset så effektivt som jag skulle behöva.

Mvh
Lasse C

Lasse C jag blev oerhört sugen på att se några av de bilder som du pratar om. Vart kan jag se dem?

Jag glömde en sak. Om det var bilderna av vågor med långa slutartider tagna med ND-filter jag nämnde som du var nyfiken på, så finns det tyvärr inga sådana bland mina bilder ännu. Det är först på senare tid jag börjat experimentera den typen av foto, och jag har inte fått färdig någon som jag tycker är bra nog att lägga upp ännu.

Mvh
Lasse C
 
Hej, Anton!

Om det däremot är fråga om landskapsvyer etc där solen är i bild så kan det gå bra. Det är en väldig skillnad på sol och sol. En lågt stående sol nära solnedgången ställer ofta inte till några problem.
Exponera så att himlen blir bra. Förgrunden kan bli lite mörk, men det finns flera sätt att komma tillrätta med det, som Jörgen har beskrivit.

Instämmer det blir utmärkta bilder i motsol, bara exponera inte just på solen.
 
Jag visste inte att det var så farligt att titta på solen genom sökaren! Bra att man fick reda på det.

Har fotat solen flera gånger. Mest med 100mm på en 40D men även i 400mm vid solnedgång. Fast när den har lyst starkt så har jag bara kollat väldigt snabbt.

1. Är det OK vid solnedgång då solen inte lyser så starkt?

2. Märker man direkt om man blivit synskadad eller kommer det smygandes?

3. Hur påverkar det om man även har glasögon när man fotar solen?

4. Om man fotar landskap och solen är med i bild uppe i något hörn, skadar det då trots att man inte tittar på solen?
 
1. Är det OK vid solnedgång då solen inte lyser så starkt?
Ja, men var försiktigare ju längre tele du tar

2. Märker man direkt om man blivit synskadad eller kommer det smygandes?
Du märker direkt :-(

3. Hur påverkar det om man även har glasögon när man fotar solen?
Inte alls

4. Om man fotar landskap och solen är med i bild uppe i något hörn, skadar det då trots att man inte tittar på solen?
Tror jag inte, speciellt om du har en vidvinkelglugg
 
Enklast att göra en bild med solen mot objektivet är så kallad HDR teknik. Man gör typ 7-9 bilder med olika exponeringar. Här är ett exempel. Programmet som for ihop alla bilder kan man ladda ner gratis - Photomatix Pro. Har man inte en kamera som klar detta duger ett staiv också.
Man välja där olika typer av sammanfogningen. För mig passar bäst Enhancer.
 

Bilagor

  • _DSC7760_C.jpg
    _DSC7760_C.jpg
    16 KB · Visningar: 658
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.