Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota personer tillstånd bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Om man ska fota människor för en bildbyrå så är det bra att ha tillstånd, antingen muntligt eller skriftligt. Hur kan ett skriftligt tillstånd se ut med formuleringar? Hittar inget sådant. Är det likartat som när man fotar modeller? I praktiken, fixar ni tillstånd skriftligen eller nöjer er med ett muntligt? I de fall ni inte hinner få ett tillstånd av olika anledningar, använder ni er av bilderna ändå om de är harmlösa eller blir de oanvända även om de är bra?

growingart.se skrev:
Aha, nu börjar vi komma någon vart. Är det främst reklam som är det kniviga?

Det är väl egentligen bara när det gäller reklam det är knivigt. Du får fota i princip vad och vem som helst, förutom vissa skyddsobjekt och på icke allmän plats där det anges att det är fotoförbud. Men om bilden ska användas i reklam så regleras det i "Lagen om namn och bild i reklam 1978:800". Då är den ansvarige utgivaren skyldig att inhämta tillstånd från alla som är med på bilden. Sök gärna här på Fs efter Mikael Pertmans fantastiska artikel om vad man får och inte får fotografera. Den berör även det här med reklam litegrann.

Jag är på det klara med vad jag får fota. När det gäller fota personer så är jag nyfiken på hur fotograferna hanterar situationen vid fototillfället, om de ordnar ett samtycke eller om detta förbises. Det finns väl olika varianter på hur folk gör. Görans inlägg var intressant, det är ju inte alltid man kan ordna ett samtycke. Om man fotar för en bildbyrå så är det ju bra att ha ett samtycke då bilden är intressant för en reklambyrå. Då blir det även intressant hur reklambyråer hanterar bilder, kräver de att tillstånd ska finnas eller förbises detta ibland (ex vis om det är just den bilden man vill ha trots att det inte finns ett samtycke). Det är ju en sak hur det BÖR vara, och kan vara annan när den praktiska verkligheten tränger på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar