Annons

Fota på festival-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

backdrifter

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska få fota min första riktiga konsertfotografering på peace and love-festivalen i Borlänge.
Jag fick en EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
i studentpresent...
tror ni att den funkar att fotabåde större och mindre scener med??
Är lite orolig för att min pappa lagt ut en massa pengar på nåt som inte kommer att fungera ändå.
 
Det är ett bra objektiv som många använder för att fotografera konserter. Var bara observant på att du inte får för långa slutartider. Helst inte längre än 1/125-dels sekund. Det kan krävas att du skruvar upp känsligheten till iso 800 eller 1600 på kvällen.

När jag plåtar på festivaler använder jag nästan bara vidvinkelzoom. Men det är ju för att jag är rätt ointresserad av artisterna och hellre plåtar folket.
 
Instämmer med Magnus angående tipsen. Fotade själv på Peace & Love förra året och växlade då en hel del mellan vidvinkel och telezoom. Tyvärr använde jag själv analog kamera med ISO 400 film vilket gav jobbiga slutartider, blev inte så många bilder jag var nöjd med där inte.

Vad har du för utrustning i övrigt? Det står bara ett objektiv och Photoshop i din kameraväska. Fotar du digitalt är det ju inga problem att skruva upp känsligheten.

Lycka till!
 
LupoSvedese skrev:
Instämmer med Magnus angående tipsen. Fotade själv på Peace & Love förra året och växlade då en hel del mellan vidvinkel och telezoom. Tyvärr använde jag själv analog kamera med ISO 400 film vilket gav jobbiga slutartider, blev inte så många bilder jag var nöjd med där inte.

Vad har du för utrustning i övrigt? Det står bara ett objektiv och Photoshop i din kameraväska. Fotar du digitalt är det ju inga problem att skruva upp känsligheten.

Lycka till!


Jag fotar med 350D...trodde jag hade lagt in det. Aja..
Men så det objektivet jag har funkar bra eller?
Jag tar gärna tips om andra objektiv jag borde satsa på istället!
 
Men IS hjälper ju bara mot eget skak och inte mot rörelsen. Funkar det bra ändå tror du?
Det käns lite surt att prova på själva festivalen då jag har kämpat som fan för att få ett fotopass. Jag skulle bli så ledsen om bilderna blev dåliga pga optiken...
Har du tips på andra objektiv som är bra och som kanske inte är alldeles för dyra?
 
Jag har precis kommit hem från Hultsfredfestivalen.

Men ett 70-300 funkar ju bra på dom större scenerna, men jag själv föredrar att använda mig utav vidvinkel under konserter, men det är ju en smak sak.

Mvh Olle - Rockfoto.nu
 
backdrifter skrev:
Jag fotar med 350D...trodde jag hade lagt in det. Aja..
Men så det objektivet jag har funkar bra eller?
Jag tar gärna tips om andra objektiv jag borde satsa på istället!

ISO 1600 är inga problem med Eos 350D.

/M
 
Jag såg precis att du hade Canons kit-objektiv, varför inte använda det till konserterna, om du behöver mer vidviklen än ditt 70-300.

Många utav fotograferna på Rockfoto.nu har användtsig av det kitobjektivet till att ha tagit mestadelen av sina konserterbilder. Så det funkar. Det kanske inte är det bästa, men det fungerar!

Mvh Olle
 
exp skrev:
Jag såg precis att du hade Canons kit-objektiv, varför inte använda det till konserterna, om du behöver mer vidviklen än ditt 70-300.

Många utav fotograferna på Rockfoto.nu har användtsig av det kitobjektivet till att ha tagit mestadelen av sina konserterbilder. Så det funkar. Det kanske inte är det bästa, men det fungerar!

Mvh Olle

Måste först bara säga att ni har väldigt fina bilder från festivalen. Jag var också där..som besökare då. Blev väldigt sugen på att få stå där framme vid scenen. ;-)

Men angående objektivet då...
du skulle köra med det som jag har alltså? Jag har testat det på inomhusscener och det blev bara bajs av det mesta. nån enstaka bild som var okej.

Vad skulle du köra på för objektiv till en större scen?
 
ang. 70-300-an...
jag är mest rädd för att det dels ska bli för långa slutartider och dels att jag ska komma "för nära" så att det blir för liten vinkel ja...

Alla i forumet får ursäkta att jag ställer så mycket frågor. Men frågar man inte så får man inget veta ellerhur? ;)
 
Klart du ska fråga ! Och tack för komplimangen.

Om jag skulle varit du, så skulle jag inte lagt ut några pengar så här innan, bättre att köra på det du har. Jag har tidigare användt mig utav ett 18-55 canon kitobjektiv till att både fota en stor konserter (Franz Ferdinand på arenan) och till en liten klubbspelning med dåligt ljus (Arcitc Monkeys på kägelbanan) Och det har fungerat utmärkt! Fast så klart så finns det bättre och dyrare! objektiv...

Jag tror du kommer klara dig bra!

Mvh Olle
 
exp skrev:
Klart du ska fråga ! Och tack för komplimangen.

Om jag skulle varit du, så skulle jag inte lagt ut några pengar så här innan, bättre att köra på det du har. Jag har tidigare användt mig utav ett 18-55 canon kitobjektiv till att både fota en stor konserter (Franz Ferdinand på arenan) och till en liten klubbspelning med dåligt ljus (Arcitc Monkeys på kägelbanan) Och det har fungerat utmärkt! Fast så klart så finns det bättre och dyrare! objektiv...

Jag tror du kommer klara dig bra!

Mvh Olle

Tack.:) Då kan jag lugna ner mej lite. Är väldigt nervös inför min debut. =)

Grejen är väl lite att jag har 6000kr till godo på en fotoaffär och tänkte att jag lika gärna kunde inhandla något som kommer vara till nytta på konserter då det är mycket det jag vill hålla på med i framtiden och så.
Men jag ska fundera vidare, men då kan jag iaf vara lugn att kitobjektivet kan funka.:)
TAck ska du ha!
 
Om du har pengar tycker jag du ska sattsa på något ljusstarkt! Om jag varit du skulle jag sattsat på typ en vidvinkelzoom-normalzoom med bländare 2.8

Typ Sigma 18-50 2.8 eller något liknande.

Jag kommer tyvärr inte närvara under Peace and Love, men du får hälsa på resten av Rockfoto gänget som kommer vara där.

Mvh Olle
 
backdrifter skrev:
Men IS hjälper ju bara mot eget skak och inte mot rörelsen. Funkar det bra ändå tror du?
Det käns lite surt att prova på själva festivalen då jag har kämpat som fan för att få ett fotopass. Jag skulle bli så ledsen om bilderna blev dåliga pga optiken...
Har du tips på andra objektiv som är bra och som kanske inte är alldeles för dyra?

Kämpat som fan?
Det gick ju med ett enda mail. =)
Det blir debut på festivaler även för mig.

Jag har kollat 70-300:an oxå, men jag beslutade mig för att göra ett riktigt tillslag och lade beställning på EF 28-300 f/3.5-5.6 L IS USM. Dyrt som stryk, men bra mycket billigare från Hong Kong än i Sverige.
 
Andreas S Eriksson skrev:
Kämpat som fan?
Det gick ju med ett enda mail. =)
Det blir debut på festivaler även för mig.

Jag har kollat 70-300:an oxå, men jag beslutade mig för att göra ett riktigt tillslag och lade beställning på EF 28-300 f/3.5-5.6 L IS USM. Dyrt som stryk, men bra mycket billigare från Hong Kong än i Sverige.

Haha..ja..men jag fick pröjsa en del för det också eftersom jag bara fotar för mej själv å så..
Okey, ja...fan, nu är jag mest bara förvirrad..:S
 
exp skrev:
Om du har pengar tycker jag du ska sattsa på något ljusstarkt! Om jag varit du skulle jag sattsat på typ en vidvinkelzoom-normalzoom med bländare 2.8

Typ Sigma 18-50 2.8 eller något liknande.

Jag kommer tyvärr inte närvara under Peace and Love, men du får hälsa på resten av Rockfoto gänget som kommer vara där.

Mvh Olle

Okey, jag ska spana in den också då.=)
Ja, det vore inte helt fel att få dra en dialog med proffsen ;-) kanske kunde lära mig nåt av er också...=)
Trist att du inte kommer.
Ska du till Arvika då?
 
Nej tyvärr blev det bara Hultsfred för min del iår, jag är mycket ledsen för det, skulle gärna åkt till Arvika också!

Men ja dålig sommarplannering från min sida.

Mvh Olle
 
lyllo er!

åh, är så avundsjuk på er som ska fota på peace & love. är också en amatörfotograf som fick ackreditering till festivalen men jag fick tacka nej pga jobb. så jävla surt. ska döreomot fota på andra festivaler i sommar. lägg gärna upp era bilder här så man får se hur det var! lycka till! kram!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.