Advertisement

Annons

Fota orm

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Hur långt hugger en huggorm?
Tänkte försöka fota lite närbilder på orm i naturen i sommar, en tanke är att montera en plexiskiva som skydd för händer så man törs komma riktigt nära.
Någon som haft samma tankar?
Hur nära har ni kommit?
Kan man lyfta en huggorm i svansen utan att den kan "resa" sig upp och hugga handen?

/J
(avskyr orm om någon undrar...)
 
jolo skrev:
Kan man lyfta en huggorm i svansen utan att den kan "resa" sig upp och hugga handen?

/J
(avskyr orm om någon undrar...)

Jag fick lära mig att det var en metod att skilja huggorm från snok. En snok kan komma upp och bita om man lyfter den i svansen vilket huggormen inte klarar.
Jag har bara testat på snok och där funkar det :) (Jag släppte taget innan den högg).

Jag emotser rapport från någon som har testat på huggorm.

PS: Om det är kallt ute är dom flesta ormar väldigt slöa.

---/Thomas
 
jolo skrev:
Hu
Kan man lyfta en huggorm i svansen utan att den kan "resa" sig upp och hugga handen?

/J
(avskyr orm om någon undrar...)

Den huggormen jag höll i svansen reste sig upp för mig till handhöjd, dock va det en juvenil.
Jag skulle iaf rekommendera att stå minst ormens längd ifrån om du ska vara närgången, och inte göra några hastiga rörelser som skrämmer ormen..
 
Jag höll på att trampa på en i somras, barfota. Ställde mig på en sten som ormen kröp inunder. Efter ett tag kom den ut.....ca 0,5 mtr ifrån med kameran, då började den reagera på mitt närmande.

/Arne
 

Bilagor

  • ang070715_0116.jpg
    ang070715_0116.jpg
    81.8 KB · Visningar: 2,534
Är det inte sommar kommer inte ormen hugga om du inte ställer dig på den eller stör den något enormt.
Personligen tycker jag att man ska låta bli att ta i vilda djur öht. Det går att ta bilder ändå. Använd tele.

http://stilbild.nu/orm.jpg
 
Min bild på huggorm tog jag med mitt Sigma 10-20 inställt på 20 mm och i princip på närgränsen. Ville testa att ta en närbild med omgivning också, eftersom jag redan hade rätt många telebilder i arkivet. Jag låg på mage med armarna utsträckta framför mig och tog bilden. Nej, jag tittade inte i sökaren :) Räknade med att ett eventuellt hugg skulle ta i objektivet.

Fast... egentligen blev väl inte bilden särskilt bra... Jag tänker dock försöka igen nästa gång jag får chansen och då hoppas jag att omgivande miljö är lite roligare.
 
Har inte mycket erfarenhet av huggorm men tar man det lungt så tar den det också denna orm fotad på ung 30cm håll kom jag nämre så kröp den undan.
 

Bilagor

  • hugg-0080.jpg
    hugg-0080.jpg
    23.2 KB · Visningar: 2,647
Personligen tycker jag gränsen går vid beröring eller att man hindrar deras framfart.

- Are you talking to me?
 

Bilagor

  • pict0044fs.jpg
    pict0044fs.jpg
    10.8 KB · Visningar: 2,279
Som hobbyherpetolog bekymras jag något av alla skrönor och konskiga tankar kring ormar. Varför ska ni hantera ormar på något annat sätt än andra djur? Att lyfta huggormar i svansen är inte bara otroligt dumt om man inte har vana av det, det är även ett ypperligt sätt att bryta mot lagen. Alla svenska reptiler och groddjur är fridlysta. Om man inte kan hålla ett vettigt avstånd från en huggorm när man fotograferar så ska man nog inte försöka. Huggormar är inte konstigare än andra djur, kommer du för nära så slinker den undan. Går det för fort eller den känner sig trängd så försvarar den sig. De kan inte nå särskilt långt, men man bör utan vana hålla sig minst en meter ifrån djuret, utav respekt.

Ett exempel på dålig ormfotografering har jag diskuterat här:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1067457.htm

Ta gärna kontakt med er lokala herpetologiska förening så får ni garanterat följa med ut på våren och titta på snok och huggorm med 100%igt resultat (vi vet var de övervintrar och håller till under några veckor på våren).
 

Bilagor

  • fsf_huggormsport.jpg
    fsf_huggormsport.jpg
    63 KB · Visningar: 2,433
Nä jag har inga planer på att lyfta orm i svansen, det var bara en undran när jag ändå frågade.
Man har ju hört det och jag undrade om det stämde.

/J
 
Jag lyfte en snok en gång i svansen. den var ganska lång, ca 1 m. och orkade inte ta sig upp för att bita mig. däremot spruta den ut nån illaluktande sörja (möjligen bajs?). Skälet till att jag lyfte den var för att rädda den från några ungar som tänkte slå ihjäl den. i ett radhusområde. så jag tog den till en skogsdunge.

i somras såg jag bara huggorm en gång och då försvann den ganska fort. dvs. jag hade inte en chans att ta några bra bilder.

herpetologförening låter som ett bra tips.
 
Lennart:

Det kallas för mäsk som ör ett illaluktande sekret och det är en försvarsmetod vissa ormar använder sig av. Tanken är att det ska lukta så illa att ingen vill äta upp ormen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.