Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota musmattor

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Hej!

Ska fota musmattor för IceMat, inte i deras naturliga miljö utan med is. Problemet är att musmattorna är svarta och isen är vit. Någon som har förslag på hur man ska göra?

//AC\\

Vad har du för utrustning: analogt eller digitalt? Kör du digitalt så är det ju bara att prova sig fram med olika exponeringar tills det ser bra ut.

Annars kan du t ex ljusmäta mot ett gråkort, alternativt ett något riktigt vitt, men då får du lägga till ca 1.5 - 2 stegs exponering för att det ska bli rätt. Alternativexponera mycket!

Jag fotar digitalt med en 300D. Problemet är att det står saker på musmattan, och man mäter den mäter ljuset på snön blir antagligen hela musmattan svart, och man ser inte vad som står på den. Om man mäter ljuset på musmattan så blir antagligen den jättebra men snön överexponerad. (?)

//AC\\

Jo, det skulle visserligen funka, men jag föredrar en bra exponering redan från början. Eftersom jag inte är något PS-proffs så ser ofta mina omgjorda bilder lite väl konstgjorda ut. Tack för tipset iaf!

//AC\\

Mät ljuset på det svarta och sen på isen. Sen växlar du till manuellt och testar något mitt emellan dessa uppmätta värden. Eftersom du kör digitalt så är det inte svårt att finjustera exponeringen med hjälp av histogrammet i kameran. När du är nöjd är det bara att köra vidare så.

Staffan

andreasc89 skrev:
Jo, det skulle visserligen funka, men jag föredrar en bra exponering redan från början. Eftersom jag inte är något PS-proffs så ser ofta mina omgjorda bilder lite väl konstgjorda ut. Tack för tipset iaf!

//AC\\

Problemet är bara att kontrastomfånget sannolikt inte kommer att räcka till...! Och då är två exponeringar enda sättet. Det finns mycket tips på hur efterarbetet kan göras i PS - och det är faktiskt mycket enkelt! Kan plocka fram en länk till artikel på Luminous Lanscapes som förklarar allt mycket kort och enklet. Återkommer!

/Andreas

Re: ?

Freppan skrev:
Jo, jag har inte något svar, men jag undrar hur det gick för dig?

Det gick riktigt bra faktiskt, för mattan som jag skulle fota var vit och inte svart... Hittils har jag bara tagit studiokort men när snön kommer här i bohuslän går jag ut och fotar. Har exprimenterat med is inomhus också.

/A\

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar