Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota motorcross

Produkter
(logga in för att koppla)

OlleBlue

Medlem
Tjaa, ska imorgon fota cross, något jag aldrig gjort förut. så jag undrar om ni har några tips om vinklar osv. Som utrustning har jag ett canon 70-200, 50mm, 18-55, samyang 8mm och ett 550D hus. Har enbenstativ med. Är jätte tacksam för hjälp! :>

Tjena Olle,

70-200 funkar superb till att fota det mesta inom motocross, tillräcklig zoom för att nå fram till målet så att säga!

Fisheye har jag aldrig använt mig av faktiskt men kan säga att 24mm fx 18mm dx är väldigt mycket vidvinkel om du vill att föraren/crossen skall ta upp bilden,
så du får tänka över vad du vill ha med i bilden (föraren och crossen) eller (föraren crossen samt landskapet)
vid 24mm fx/18mm dx måste man stå riktigt nära för att enbart föraren samt crossen skall framträda på bild så kan tänka mig att fisheye är bra om du vill riskera din kamera eller tillomed arm.

Slutare:

Mitt tips är att du följer efter målet genom sökaren hela tiden så att själva föraren samt crossen skall vara skarpa.

http://shofotos.blogg.se/2011/september/mx.html#comment

Den undre bilden är tagen med slutare på 100 samt bländare 8 så det gäller att verkligen följa målet. (du får alltså fram hastigheten i bilden)
Tänk vart du vill att målet skall vara när du trycker på avslutaren och ställ dig med 90graders vinkel mot föraren "vid sidan av föraren" så får du till den härliga bakgrunden

För att frysa målet brukar jag använda mig utav minst 800 i slutare

Fokusering:

Mitt tips är att du bestämmer dig i förväg vart objektet skall vara och ställa fokus därefter då fokusen kan ha svårt att hänga med i vissa lägen!

Hoppas jag hjälpt till lite iallafall. Lycka till!

Tjena Olle,

70-200 funkar superb till att fota det mesta inom motocross, tillräcklig zoom för att nå fram till målet så att säga!

Fisheye har jag aldrig använt mig av faktiskt men kan säga att 24mm fx 18mm dx är väldigt mycket vidvinkel om du vill att föraren/crossen skall ta upp bilden,
så du får tänka över vad du vill ha med i bilden (föraren och crossen) eller (föraren crossen samt landskapet)
vid 24mm fx/18mm dx måste man stå riktigt nära för att enbart föraren samt crossen skall framträda på bild så kan tänka mig att fisheye är bra om du vill riskera din kamera eller tillomed arm.

Slutare:

Mitt tips är att du följer efter målet genom sökaren hela tiden så att själva föraren samt crossen skall vara skarpa.

http://shofotos.blogg.se/2011/september/mx.html#comment

Den undre bilden är tagen med slutare på 100 samt bländare 8 så det gäller att verkligen följa målet. (du får alltså fram hastigheten i bilden)
Tänk vart du vill att målet skall vara när du trycker på avslutaren och ställ dig med 90graders vinkel mot föraren "vid sidan av föraren" så får du till den härliga bakgrunden

För att frysa målet brukar jag använda mig utav minst 800 i slutare

Fokusering:

Mitt tips är att du bestämmer dig i förväg vart objektet skall vara och ställa fokus därefter då fokusen kan ha svårt att hänga med i vissa lägen!

Hoppas jag hjälpt till lite iallafall. Lycka till!
Du hjälpte mig enormt, tack så jätte mycket! Ja fisheyet förstod jag ganska snabbt efter att jag skrev att de var värdelöst.. :>

Det gick bra ur min synpunkt, får slipa lite på just det området, var inte helt lätt att ha lång slutartid när de körde så snabbt, men några fastnade iaf! Har för tillfället ingen möjlighet att lägga upp bilderna, men ska jobba på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar