Oj, här börjar pajerna komma tätt.
Det blandas som vanligt också friskt bland begreppen.
Båda sidor har dock i vissa delar rätt.
En omyndig person kan inte ingå avtal. Ett avtal om modellfotografering, som i huvudsak brukar reglera arvoden och eventuella rättigheter till modellen eller inskränkningar i fotografens rättigheter, är således inte giltigt om det inte skrivits på av målsman.
Ett sådant ogiltigt avtal påverkar dock inte fotografens rätt till sina bilder eller dennes möjligheter att publicera dem. Man behöver inte heller ha ett giltigt avtal för att från början genomföra fotograferingen.
För just publicering finns det lite olika varianter.
Generellt behöver man som fotograf inga tillstånd från de som figurerar på ens bilder. Men det finns några undantag.
Lagen om namn och bild i reklam är ett sådant. Ska bilden användas i marknadsföring av vara eller tjänst måste personen(-erna) på bilden ge sitt tillstånd. Är personen omyndig krävs målsmans tillstånd.
Ska bilden publiceras på Internet gäller PUL. Det finns ingen bra fastlagd praxis från vägledande beslut för hur PUL ska tolkas i detalj. Olika domar perkar åt oilka håll och det finns för få detaljreglerande avgöranden för att man klart ska veta vad som är rätt eller fel.
Datainspektionen är den myndighet som sköter tillsyn och bestämmer tolkningen av lagtexten tills det att den prövats. Enligt deras nuvarande tolkning kräver i stort sett all publicering av personuppgifter på Internet ett medgivande.
Datainspektionen menar att ett medgivande kan, och skall, inhämtas också från minderåriga: "En person som kan förstå informationen om vad en behandling innebär kan också lämna ett samtycke enligt PuL. Detta gäller även underåriga (dvs. personer under 18 år).". Frågan är ändå delvis öppen för tolkning eftersom man också säger att "Frågan om en person förstår innebörden av informationen måste bedömas från fall till fall.".
Såvitt jag förstår har inte begränsningarna för minderåriga att ingå avtal några direkta konsekvenser för möjligheten att lämna medgivande enligt PUL.
Det finns däremot undantag i PUL. Bl a Tryckfrihetsförordningen, TF, och Yttrandefrihetsgrundlagen, YGL, är överordnade. Man fastställer också i §7 PUL att lagen inte skall "...tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.".
Personligen ber jag väldigt sällan om tillstånd, eller medgivande, innan jag publicerar bilder eller säljer dem för publicering. Jag brukar däremot, i rimlig och möjlig utsträckning, informera om att publicering eller försäljning skett. De gånger jag aktivt ber om medgivande är i stort sett bara i samband med publicering i marknadsföring, vilket jag är lagbunden till att göra, och när bilden är uppenbart känslig.
Jag ser inga direkta etiska problem med det förfaringssättet. Precis som vid all publicering måste man göra en avvägning om publiceringen är berättigad. Det beslutet tar jag, eller den som publicerar bilden. Inte den som figurerar på bilden.