Annons

Fota makro med Samsung NX11?

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Har en Samsung NX11 och är ute efter ett bra makro objektiv.
Funkar det att köpa en adapterring för NX fästning till tex Canon/Nikon etc?
Funderar på ett Tamron 90mm eller 180mm.

Om fokusering och bländarmekanism är mekaniska så går det bra att använda med adapter, så det funkar inte med moderna AF-objektiv utan bländarring. Däremot går det väldigt bra med äldre optik från sjuttio- och åttiotalet.

Jag vet inte om Samsung har en adapter för AF med Pentax-optik, men i så fall skulle det gå med såna.

Tack för svaret!

Så om jag förstått det rätt funkar AF och jag kan välja nyare objektiv med denna?
Samsung NX-Mount adapter for K-Mount, verkar ligga på runt 160$ låter lite dyrt?
På bilderna ser jag inga kontakter på adaptern?

http://www.amateurphotographer.co.u...-samsung-gx-lenses-review-and-picture-gallery

Kommer man billigare undan med en "passiv" adapterring och ett manuellt objektiv?
Något gammal objektiv som ni kan rekommendera?

Samsung adaptern ovan bygger 14mm, de andra ringarna jag hittat ser betydligt tunnare ut.
Tänkte om det blir problem med att ett större objektiv tar i huset vid blixten?

Pentax -M SMC 135mm f/3.5 35mm, 50£ det lät billigt! :)
http://www.photographyattic.com/product-682

*Edit
Efter att ha googlat lite verkar Samsungs adapter ED-MA9NXK inte alls ha några anslutningar för AF :(

Senast ändrad:
Oj vilken djungel att sätta sig in i det här med objektiv! :)

Kan någon av dessa vara nått att leta efter eller är jag ute och cyklar?

SMC Pentax 50mm F4 Macro
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-K-50mm-F4-Macro-Lens.html

SMC Pentax-M 50mm F4 Macro
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-M-50mm-F4-Macro-Lens.html

SMC Pentax 100mm F4 Macro
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-K-100mm-F4-Macro-Lens.html

SMC Pentax-M 100mm F4 Macro
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-M-100mm-F4-Macro-Lens.html

Dock verkar alla dessa vara 1:2 och inte 1:1, F4 är kanske inte heller helt optimalt? :(

Jo, dom där grejerna lär funka väldigt bra för att ta närbilder med NX.

Det är lite mindre bekvämt än att ha kameran som de är gjorda för eller ett automatiskt makro som är gjort för kameran det sitter på.

För att ta med de här objektiven måste man endera fokusera med optiken nerbländad, och vanligen gör man det genom att "gunga in" skärpan efter att ha grovställt den med avståndsinställningen, eller så har man kameran på stadigt underlag eller stativ och justerar in skärpan med full öppning genom att först grovställa och sedan finjustera genom att flytta pyttelite framåt och bakåt tills det är rätt, och sedan bländar man ner till värdet man vill ha genom att titta på bländarskalan eller räkna snäpp.

Det är alltså inte lika enkelt som att ta med AF och automatik, men det funkar att använda läget A, bländarförval, och låta kameran ställa slutartiden.

Tack för informativt svar! :)
Manuell fokus verkar va enda alternativet på NX11:an om jag inte vill köra Samsung NX 60mm f/2.8 Macro ED OIS SSA (M60SB).

Efter att ha forskat lite mer funderade jag om t.ex Vivitar 2x macro focusing teleconverter kan va något?
I så fall vad för objektiv passar en sådan, de jag länkade till ovan?

Eller är det "bättre" att försöka hitta ett renodlat 1:1 makro objektiv, vilket det nu kan va?

Vivitar makrotelekonverter är mycket bra, jag har en själv och använder den emellanåt, främst med en 35 mm Carl Zeiss Distagon, som på min µ4/3-kamera blir ett 70 mm makro som motsvarar 100 mm på APS-formatet. Det blir mycket skarpt, och på det lilla formatet märks ingen försämring mot hörnen eller vinjettering.

Genom att det är en teleförlängare förlorar man också två steg i ljusstyrka, så min Distagon får som makro en ljusstyrka av 5,6. Det fungerar bra på en spegelfri kamera, eftersom man ändå ställer manuellt, och jag tycker att det är den mest lättjobbade makrogluggen jag har.

Jag skulle gissa att det kan fungera bra med en 50 mm. Med 50 mm får du en 100 mm makroglugg som fokuserar ner till 1:1 om det går att vrida avståndet till 45 cm på objektivet.

Oki nu börjar det klarna! :)

Kronorna springer snabbt iväg, men jag antar att det finns billigare objektiv än Carl Zeiss Distagon som skulle duga åt mig?

Ibland funderar jag om det är inte är bättre i längden att sälja vidare NX11:an köpa nytt kamerahus och ett Tamron 90mm så får jag även AF.

Men men, snöat in mig lite på Pentax så ska försöka hitta något från dem och testa med.
Kommer med fler alternativ tillsammans med 2x macro focusing teleconvertern.

SMC Pentax-M 35mm F2
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-M-35mm-F2-Lens.html

SMC Pentax-M 35mm F2.8
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-M-35mm-F2.8-Lens.html

SMC Pentax-M 50mm F1.4
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-M-50mm-F1.4-Lens.html

Oki nu börjar det klarna! :)

Kronorna springer snabbt iväg, men jag antar att det finns billigare objektiv än Carl Zeiss Distagon som skulle duga åt mig?

Helt säkert finns det billigare objektiv som duger, problemet är bara att hitta dem. Det är lite som att pussa grodor i hopp om en prins. Mitt bästa makroobjektiv är en trelinsig förstoringsoptik, Rodenstock Trinar, som jag köpte för en femtiolapp på Myrorna. Den har visserligen inget sätt att ställa avståndet annat än att sätta på lämpligt antal mellanringar och "gunga" in skärpan, men när man väl har hittat rätt läge för skärpan så är den oförskämt skarp, värd hela femtiolappen. Den kanske inte har sådär riktigt rolig boké, men den är skarp.

Jag vet inte ett dugg om objektiven som du pekar på, mer än att såvitt jag vet har alla gluggar till Pentax varit riktigt bra. Om de passar för makrofotografering är något som man kan prova, det går knappast att gissa sig fram till, och spågummor har inte sällan fel. Jag använder vidvinkeln från min gamla Contax, helt enkelt för att jag redan hade den. Den var lite förvånande bättre till porträtt än jag hade väntat mig, med mjukare boké än något annat som jag har, och den funkar bra också på näravstånd när jag använder den med adaptern. Men jag skulle inte ha funderat över att köpa en sån. Jag hade den ju redan, och jag hade makrokonvertern också. Det enda jag köpte till var adaptern.

Så om du har glädje av några av de gluggarna för annat också, så kanske det inte gör så mycket om trettifemman inte är superbra för makro - eller femtiomillimetern. Min erfarenhet av ljusstark optik är att den inte levererar fullt lika bra som ljussvagare, och att det inte blir lättare att ställa skärpa på näravstånd med full öppning på ett ljusstarkt. Nerbländat ungefär ett steg träffar man skärpan lite lättare.

Om det ändå handlar om att köpa nytt, och om det finns adaptrar som ger AF på Pentax-objetkiv, så skulle jag nog fundera allvarligt över en sådan kombination i ditt läge.

Blomman på bilden i länken nedan är tagen med Rodenstock Trinar 50 mm, den trelinsiga förstoringsoptiken som jag använder för närbilder. Den visar rätt bra att kontrasten är bra och att det är lite risig boké, vilket man kan se på några saker i bakgrunden, som grässtrået som reflekterar solljuset. De enskilda blommorna i rödplistern är ungefär lika stora som svavlet på en tändsticka, och blomman sticker bara upp några centimeter över gräset. Kameran ligger på en bönpåse, och jag ställer skärpan genom att försiktigt skjuta den lite framåt och bakåt. Jag har god hjälp av att min kamera har vridbar skärm. I så lågt läge kan jag inte få ögat till sökaren.
http://uploads.ifokus.se/uploads/c2c/c2c3965d11ae3db7e26b24233f80393b/rodplister-008.jpg

Oki det är Trial and error som gäller :)

Är väl egentligen mest ute efter nått som är riktigt bra på just makro.
När jag säger Pentax är det mest för att Samsung har egen K-adapter.

Gäller det skaffa ett annat hus är jag helt öppen för andra tillverkare, men jag gör ett försök med det jag har först.

Den bilden va fin men som du säger boké är lite kantig.
Får jag till nått sånt med min kamera kan jag känna mig rätt nöjd! :)

Jag tror att din Samsung kan vara en väldigt bra kamera för just makro, också jämfört med många DSLR-kameror. Det jag har sett av sökare på DSLR imponerar inte, och de spegelfria har faktiskt en del fördelar. Bildskärmen på NX11 är bättre än på många andra kameror, och den lämpar sig därigenom väldigt bra för makrotagningar, eftersom man lätt kan jobba i ganska obekväma vinklar. Det går ju att se skärmen och ställa skärpan även om man inte kommer ner i nivå med skärmen, och skärmen syns bra även när det är ganska ljust.

Jag tror faktiskt att den kan räcka ganska långt, och att den kanske är bättre till makro än många kameror som är mer "inne". Det råder faktiskt en viss märkeshysteri, där de två stora ofta framhävs som bättre, och i synnerhet då jämfört med uddamärken som Samsung, men NX-modellerna är mycket bra, och Samsung var först med en vettig bildskärm på sina kameror. Nu finns OLED också på någon av de andra, men för några år sedan var Samsung ensamma om det.

Jag funderade ett tag allvarligt på att skaffa en NX10, just för att den har så god ergonomi, både när det gäller knapparna och bildskärmen.

Och om man vill komma hyggligt billigt undan med äldre optik och adapter är en spegelfri kamera ett ganska självklart val.

1:2 makro bör vara fullt tillräckligt på m43 kameror, för det ger ungefär samma utsnitt som 1:1 makro på fullformat.

Det låter gott, då börjar jakten! :)

Ska försöka få tag på ett SMC Pentax 100mm F4 Macro eller SMC Pentax-M 100mm F4 Macro.
Om någon här har någon av dessa eller nått annat liknande får ni gärna höra av er.

Finns några på Ebaj från $50-$300.
Vad är vettigt att ge, är runt 1500:- i överkant?

*edit
Snabba puckar, bjöd hem en SMC Pentax 100mm F4 Macro från tyska ebay.
En M hade suttit bättre pga lägre vikt men skit samma.
143€ gick den loss på hoppas det inte va för mycket överpris. :)

Senast ändrad:
Så då va även en original Samsung K adapter beställd.
Totalt gick kalaset på lite under 2500:- får hoppas jag inte kastade pengarna i sjön.

Typiskt säljaren kan inte leverera Samsungadaptern och ska skicka tillbaka pengarna.
Såg att Novoflex har en adapter som kostar lika mycket som original, gör de bra produkter?

Uppdaterar denna tråd, blev en 25$ NX till PK adapter från Ebay.
Glappade en del men med ett lager kraftig tejp som distans vart det riktigt bra.

http://i45.tinypic.com/x4m3wi.jpg

Till vänster
SMC Pentax 100mm F4 Macro
Mycket nöjd med denna och använder den ofta,
Funkar ok med X2 Converter men blir ganska ljussvag.

Till höger
Pentacon 50mm F1.8
49mm till PK Reverse Adapter
Makinon X2 Converter (50mm)
PK till NX Adapter
Inte testad denna så mycket än, närgränsen är iaf väldigt kort jämfört mot Pentaxen och den verkar inte lika skarp.

Helt säkert finns det billigare objektiv som duger, problemet är bara att hitta dem. Det är lite som att pussa grodor i hopp om en prins. Mitt bästa makroobjektiv är en trelinsig förstoringsoptik, Rodenstock Trinar, som jag köpte för en femtiolapp på Myrorna. Den har visserligen inget sätt att ställa avståndet annat än att sätta på lämpligt antal mellanringar och "gunga" in skärpan, men när man väl har hittat rätt läge för skärpan så är den oförskämt skarp, värd hela femtiolappen. Den kanske inte har sådär riktigt rolig boké, men den är skarp.

Chansen att ett förstoringsobjektiiv är bra som makroobjektiv är rätt stor. Schneider Componon, t.ex., lär fungera alldeles ypperligt för det ändamålet. Ett par adapterringar behövs dock för att man ska kunna montera det på en kamera.

För er som inte var med förr så kanske det är på sin plats att berätta att ett förstoringsobjektiv är ett objektiv som man använder i en förstoringsapparat.

Helt säkert menar du ボケ, vilket brukar transkriberas till "bokeh" på engelska. Med din stavning kan man få för sig att betoningen ligger på sista stavelsen men så är det inte. En hyfsat bra svensk transkribering vore nog "båkke", med svag betoning på första stavelsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar