cocuyo
Avslutat medlemskap
Chansen att ett förstoringsobjektiiv är bra som makroobjektiv är rätt stor. Schneider Componon, t.ex., lär fungera alldeles ypperligt för det ändamålet. Ett par adapterringar behövs dock för att man ska kunna montera det på en kamera.
För er som inte var med förr så kanske det är på sin plats att berätta att ett förstoringsobjektiv är ett objektiv som man använder i en förstoringsapparat.
Jag hade en Componon 50 mm från sjuttiotalet, och den var tyvärr oanvändbar för digitalfoto, eftersom den inte hade tillräckligt bra antireflexbehandling. Samma gäller min EL-Nikkor 80 mm. Det är väldigt skarpa objektiv, men digitalchipet ställer extra krav på antireflexbehandling, som många äldre objektiv inte klarar. För min del har jag provat mig fram, och resultaten varierar.
Om antireflexbehandlingen inte räcker till, syns det framför allt på mörka saker som man tar mot ljus bakgrund. Då blir slöjningen tydlig, men den finns där också i motiv som inte visar den lika klart.
Det är AA-filtret framför sensorn som skickar tillbaka ljus som en spegel, och om objektivet inte är bra antireflexbehandlat, så får man en slöjning av mitten av bilden. Problemet finns också hos kameror utan AA-filter, eftersom sensorns mikrolinser också reflekterar en hel del ljus.