Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota makro med Samsung NX11?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chansen att ett förstoringsobjektiiv är bra som makroobjektiv är rätt stor. Schneider Componon, t.ex., lär fungera alldeles ypperligt för det ändamålet. Ett par adapterringar behövs dock för att man ska kunna montera det på en kamera.

För er som inte var med förr så kanske det är på sin plats att berätta att ett förstoringsobjektiv är ett objektiv som man använder i en förstoringsapparat.

Jag hade en Componon 50 mm från sjuttiotalet, och den var tyvärr oanvändbar för digitalfoto, eftersom den inte hade tillräckligt bra antireflexbehandling. Samma gäller min EL-Nikkor 80 mm. Det är väldigt skarpa objektiv, men digitalchipet ställer extra krav på antireflexbehandling, som många äldre objektiv inte klarar. För min del har jag provat mig fram, och resultaten varierar.

Om antireflexbehandlingen inte räcker till, syns det framför allt på mörka saker som man tar mot ljus bakgrund. Då blir slöjningen tydlig, men den finns där också i motiv som inte visar den lika klart.

Det är AA-filtret framför sensorn som skickar tillbaka ljus som en spegel, och om objektivet inte är bra antireflexbehandlat, så får man en slöjning av mitten av bilden. Problemet finns också hos kameror utan AA-filter, eftersom sensorns mikrolinser också reflekterar en hel del ljus.

Testade lite men lyckas inte får någon bra skärpa med Pentacon, beror det på mina adaptrar eller är det antireflexbehandling ni pratar om?
Överst Pentax och till höger med X2 konverter, under Pentacon och med X2 konverter till höger.

http://i45.tinypic.com/2hhzzo3.jpg

Det har inte med adaptrarna att göra om det blir sämre skärpa, men det kan ha att göra med vilken bländaröppning du har använt. För att blända ner 50 mm måste den stå på M om den har en sån inställning, annars får man fixa något med nedbländningsstiftet i fattningen. Jag har en tunn mellanring som jag skruvar på och som bländar ner optiken.

Men skärpedjupet blir väldigt kort också när man har bländat ner, och ljusstarka objektiv är sällan det allra bästa för extrema närbilder. Det kan funka bättre med ett objektiv som har mindre ljusstyrka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar