PMD
Aktiv medlem
Ja, det var just det jag syftade på med "eftersom månen generellt är lite mörkare än jorden [...]".Man behöver ta hänsyn till månens albeido ("vithet") och reflektans också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det var just det jag syftade på med "eftersom månen generellt är lite mörkare än jorden [...]".Man behöver ta hänsyn till månens albeido ("vithet") och reflektans också.
TS har inte svarat på tråden så jag avvaktar mina svar.
Dina frågeställningar får du ha obesvarade tills dess. Men att det går att få startrails och måne samtidigt på en och samma exponering.
Är det manipulation att ta en panoramabild med en roterande kamera som drar fram film under rotationen? Det blir ju samma resultat som att rotera en kamera manuellt och sen klippa ihop de olika bilderna i efterbehandling. Mitt svar är ja, helt enkelt för att det mesta man gör vad gäller fotografering är manipulation.Panorama är inte manipulation, det är helt ok att klippa ner en bild till panorama. Stitching däremot är manipulation. Inget ont om det. Jag manipulerar oftast mina bilder.
Nej.Är det manipulation att ta en panoramabild med en roterande kamera som drar fram film under rotationen?
Nej inte enligt den benämning vi jobbar efter.Det blir ju samma resultat som att rotera en kamera manuellt och sen klippa ihop de olika bilderna i efterbehandling. Mitt svar är ja, helt enkelt för att det mesta man gör vad gäller fotografering är manipulation.
Det intressanta är inte om bilden är "manipulerad" eller inte, utan om den visar en rimlig representation av verkligheten eller om den visar något ur fotografens fantasi.
För att få till ett astrofotografi som inte är urtråkigt så krävs en hel del manipulation, men bilden kan fortfarande visa en rimlig representation av verkligheten.
TS har inte svarat på tråden så jag avvaktar mina svar.
Dina frågeställningar får du ha obesvarade tills dess. Men att det går att få startrails och måne samtidigt på en och samma exponering.
TS har inte skrivit någonting på FS på drygt två år, hoppas du har tålamod ;-)
Är det manipulation att ta en panoramabild med en roterande kamera som drar fram film under rotationen?
Det blir ju samma resultat som att rotera en kamera manuellt och sen klippa ihop de olika bilderna i efterbehandling. Mitt svar är ja, helt enkelt för att det mesta man gör vad gäller fotografering är manipulation.
Vad anser du om manipulationsgraden om vi ersätter den roterande kameran som drar fram film med en roterande kamera som tar digitala bilder och sätter ihop dem till en panoramabild? Det är ju i princip samma sak som i filmfallet, och enligt min mening i princip samma sak som om man roterar kameran för hand och sätter ihop panoramabilden för hand.Nej inte enligt den benämning vi jobbar efter.
Jag är ute efter att vi slutar vara så fixerade vid "manipulation". Astrofotografi handlar rätt sällan om dokumentära nyhetsbilder.'
Jag förstår dock inte varför fixa hack i startrails anses fult men det är ok att klistra in en måne eller förgrund.
Det låter lite inkonsekvent. Jag tycker att båda är OK om det blir en bra bild av det.
Vad anser du om manipulationsgraden om vi ersätter den roterande kameran som drar fram film med en roterande kamera som tar digitala bilder och sätter ihop dem till en panoramabild? Det är ju i princip samma sak som i filmfallet, och enligt min mening i princip samma sak som om man roterar kameran för hand och sätter ihop panoramabilden för hand.
Jag får ibland intrycket att en del människor anser att om något görs mer eller mindre automatiskt av en kamera så är det inte manipulation, men om samma sak görs för hand så är det manipulation. (Jag vet inte riktigt om det gäller dig, Ola).
I så fall kan man ju undvika maniupulationsstämpeln genom att använda star-trackers, göra multiexponeringar i kamera och i allmänhet undvika efterbehandling för liknande effekter.
Definiera. Fake har ofta en "bedräglig" underton.Jag ser skillnad orden fake (overklig)
Nej. Fotosidan har anslutit dig till den internationellt vedertagna definitionen som de stora bildbyråerna kom fram till. Den togs inte fram för rättsfrågor utan för redaktionella bilder.och manipulerad enligt fotosidans definition. Fotosidans definition är väldigt snäv och innebär att bilden i stort sett är som den är tagen utan större justeringar. Denna bild ska alltså kunna vara acceptabel i vårt rättsamhälle som bevismaterial av en händelse som skett.
Va? Verkligen inte, jag fotar gärna abstrakt och omanipulerat.En manipulerad bild behöver inte vara overklig. En overklig bild är däremot alltid manipulerad.
Bara för att man själv tycker det näst intill är omöjligt att få till en bild utan att manipulera betyder inte att det inte går. Det betyder bara att man inte vet hur man gör.
Att det "funkar kalas" var med avseende på att ta en enda exponering map på startrails, inte måne och startrails ihop. Tycker du fortfarande bara tar in det du tycker är relevant utan att läsa in all fakta. Jag utgår fortfarande att TS har två frågeställningar A och B. Inte kombinationen A + B.
Att jag sedan vet hur man fotar startrails samtidigt som en måne är på bild är väl rätt häftigt . Men jag har inte påstått att det skulle bli en grym bild. Kan däremot påstå att jag kan göra det utan att större delen av bilden blir utfrätt. Att inget blir utfrätt är en omöjlighet med dagens teknik. Finns ingen sensor med så hög DR att den kan skydda den enorma dynamiska området när man fotar på natten.
/Stefan
Definiera. Fake har ofta en "bedräglig" underton.
Nej. Fotosidan har anslutit dig till den internationellt vedertagna definitionen som de stora bildbyråerna kom fram till. Den togs inte fram för rättsfrågor utan för redaktionella bilder.
Va? Verkligen inte, jag fotar gärna abstrakt och omanipulerat.
I sammanhanget ingick måne som du bekvämt hoppade över och nu duckar du för förklaringen. Låter lite som Trump, "I have the solution, it's great, it's going to be fantastic". Inte utfrätt är inte samma sak som "funkar kalas". Jag tror fortfarande att det inte går att ta en bra bild (den behöver inte vara "grym") på trails och måne, med rättexponerade delar och en exponering. Upp till bevis eller ta tillbaka påståendet.
Så nu har vi tre nivåer att förhålla oss till. Omanipulerat, manipulerat och fejk
Och om vi tänker oss en roterande kamera som gör en enda exponering av sensorn? Ungefär som en skannande kamera, fast roterande.Men jag förstår vad du är efter och det spontana svaret är att om det tas flera exponeringar är det manipulation.
Det är ju ingen hand direkt inblandad (mani i manipulera kommer från latinets "manus"), och därmed är bildresultatet inte gjort "för hand", men det är ju flera exponeringar (vilket är ett kriterium för manipulerad bild enligt Ola), så det vetetusan hur man ska betrakta en sådan bild.
Och om vi tänker oss en roterande kamera som gör en enda exponering av sensorn? Ungefär som en skannande kamera, fast roterande.