Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota månen med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!
Har en Nikon D50 och ett 70-300mm objektiv till den.
Vad ska jag ha för inställningar när jag fotar så det blir en bra bild?
(och vissa inst förstår jag inte hur man ändrar).

MVH Ida
 
Vad är en bra bild av månen?

Testa att sätta upp kameran på stativ eller ta stöd av något.
ställ in manuell exponering, börja med ISO 100 ställ in slutaren åp 1/125 och bländaren på F8
blir det en bra bild? inte? Varför? prova sätt slutaren åp 1/60 ?
blir det bättre eller sämre?


testa dig fram, det är det bästa
 
Hej!
Har en Nikon D50 och ett 70-300mm objektiv till den.
Vad ska jag ha för inställningar när jag fotar så det blir en bra bild?
(och vissa inst förstår jag inte hur man ändrar).

MVH Ida
Titta på min månbild, den är tagen med stativ, iso200, bländare 16 och 1/100 sekund (iofs. 1000mm brännvidd)!!!!
MVH//Christer
 
Det funkar visst med många olika inställningar,
här är en bild från igår.
 

Bilagor

  • 081118-110fs.jpg
    081118-110fs.jpg
    49.7 KB · Visningar: 3,716
jag körde bländarprio, och sen spotmätning. mitten punkten och sätt den på månen. har funkat väldigt bra för mig
 
Har brännvidden egentligen någon betydelse?
Det är ju månen jag vill ha korrekt exponerad och det borde väl inte göra någon skillnad om månen upptar 5% eller 90% av bildytan. Rätta mig gärna om jag har fel.
---/Thomas

PS: Fabrikatet på kameran borde väl inte heller ha någon betydelse?
 
jo närmare du kommer ju bättre, och ju mindre behöver man beskära (för att få fram detaljer så som kratrar) desto bättre. Kamera spelar väl mindre roll, men en skarp tele och ett bra stativ underlättar ju rätt mycket.
 
Har brännvidden egentligen någon betydelse?
Det är ju månen jag vill ha korrekt exponerad och det borde väl inte göra någon skillnad om månen upptar 5% eller 90% av bildytan. Rätta mig gärna om jag har fel.
---/Thomas

PS: Fabrikatet på kameran borde väl inte heller ha någon betydelse?

För att få månen rätt exponerad har brännvidden naturligtvis ingen betydelse. Men du kan lita mera på kamerans ljusmätning om månen upptar en större plats i sökaren. Fast jag tycker dock att manuella val gör månfotandet mycket lättare.
 
jo närmare du kommer ju bättre, och ju mindre behöver man beskära (för att få fram detaljer så som kratrar) desto bättre. Kamera spelar väl mindre roll, men en skarp tele och ett bra stativ underlättar ju rätt mycket.
Det jag egentligen avsåg var väl om brännvidd (och kamera) har någon betydelse för att få en korrekt exponering av månen. Att detaljåtergivningen påverkas är väl rimligt. Åtminstone om det är objektiv med likartad kvalité.
---/Thomas
 
Håller med!

Det går alldeles utmärkt att ta bilder av månen med vilket systemkameramärke som helst. Det som har betydelse är förstås först och främst hur mycket brännvidd man kan få tillgång till, och att man har ett bra stativ. Ifall man inte har ett som kan följa månens gång över himlavalvet, så får man kompromissa mellan slutartid och ISO-inställning. Med en hyfsad brännvidd så behöver man köra på 1/400 sekund för att inte få rörelseoskärpa. Med ISO 400 bör man då hamna någonstans i närheten av bländare 8 eller 9,5. Månen är ju belyst av solen men man får ändå inte riktigt bländare 16 (enligt den gamla "Sunny-16"-tumregeln) eftersom det det blir en del ljusförluster i atmosfären.

Det KAN i och sig vara så att det finns vissa kameramodeller som ger bättre resultat än andra vid astrofotografering. Titta t.ex. på de bilder som signaturen Nordstjernen har postat på www.dyxum.com! Helt fantastiska. Hur mycket detta beror på hans kompetens resp. vilken kamera han använder är väl svårt att säga, men förmodligen spelar båda faktorerna in, för själv säger han att när han började använda Sony A700 så blev det ett väldigt lyft. Han säger att den spelar i en helt annan division när det gäller astrofoto än de kameror han hade använt innan dess.
 
Vore roligt att se några av hans månbilder efter ditt entusiastiska inlägg, söker man på hans namn på din länk får man 524 träffar, mest text ser det ut som.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.