Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota människors djur. Rimligt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatMat

Aktiv medlem
Jag har efter att ha publicerat 3 lite enklare foton http://imgur.com/a/fT0hy#0 fått en massa förfrågningar om att fota deras djur.

"Vad ska du ha betalt?!" frågar dom mig. Jag har inte en aning och frågar tillbaka vad dom är villiga att betala :D

Hur bestämmer man detta?

Låter 300/timme som ett rimligt pris?

Då hade jag tänkt räkna in foto på usb-sticka samt redigering. Den tiden lägger jag ju dock på.

Så 2 timmar fotande + 1 timme redigering = 900 för en dag.

Eller? :)

Då hade jag tänkt räkna in foto på usb-sticka samt redigering. Den tiden lägger jag ju dock på.

En timmes redigering av 2 timmars fotande? Hmm, låter som väldigt lite redigeringstid. En tusenlapp till dig som hobbyist tycker jag gott du kan ta.

300 per timme räcker om man kan fylla kalenderns alla timmar.

Är det enstaka timmar och det ryker timmar i transport, införsäljning osv går det inte runt.

Ska det gå runt eller är det ok att subventionera köparen?

Jag har i höst fotat en del barn och deras familjer syskon. Har då satt priset 1000 kr för barn och hittills har det inkluderat syskonen. 1200 kr för barn plus familj. Fick en förfrågan om barn och häst. Det toga jag 1500 kr eftersom det kommer innebära två skilda uppdrag.. Jag fotar bara som extraknäck och gör reklam för mig via Facebook, vänner och vänners vänner.

300 per timme räcker om man kan fylla kalenderns alla timmar.

Är det enstaka timmar och det ryker timmar i transport, införsäljning osv går det inte runt.

Ska det gå runt eller är det ok att subventionera köparen?

Jag gör det mest som hobby/intresse. Men är folk villiga att betala den summan så är det ju bara toppen!

Är det alltså tiden man tar betalt för och inte arbetet?

Det skulle kännas jätterätt att få en massiv lön om man slet i skogen en hel dag som skogsröjare.

Att får betalt för att göra något man njuter av känns så konstigt. Hoppas ni förstår mig rätt :)

Jag gör det mest som hobby/intresse. Men är folk villiga att betala den summan så är det ju bara toppen!

Det skulle kännas jätterätt att få en massiv lön om man slet i skogen en hel dag som skogsröjare.

Att får betalt för att göra något man njuter av känns så konstigt. Hoppas ni förstår mig rätt :)

Om du får uppdrag lite mer frekvent kommer det kännas mer och mer som ett jobb. Jag har förklarat för människor som undrar att för under 1000 kr orkar jag inte släpa med mig ut med kameran.

Om du får uppdrag lite mer frekvent kommer det kännas mer och mer som ett jobb. Jag har förklarat för människor som undrar att för under 1000 kr orkar jag inte släpa med mig ut med kameran.

Ja det lite min tanke med tiden. När fler sliter och drar i en så lär man kunna gå med på ett högre pris :)

Vad ingår i tex dom 1000:- då du fotar barn? Är det per timme? Kort på skiva/usb? Mailar du bilder? Tar du extra för att redigera?

Ja det lite min tanke med tiden. När fler sliter och drar i en så lär man kunna gå med på ett högre pris :)

Vad ingår i tex dom 1000:- då du fotar barn? Är det per timme? Kort på skiva/usb? Mailar du bilder? Tar du extra för att redigera?

Jag ger bara ut digitala kopior i full storlek. Brukar bli mellan 20-30 redigerade bilder. Valfri användning bortsett från att de inte själva får tjäna pengar på bilderna. brukar också be om att själv få lägga ut bilderna på facebook som lite reklam för mig själv.

Jag förstår tanken. Det mesta jag fotar gör jag helt gratis, för jag gör det bara för mig själv utan tanke på att sälja. Men när jag fotar på uppdrag av någon så tar jag gärna betalt. Så gott det går brukar jag då ta betalt som om det vore mitt heltidsjobb av två anledningar:

1) Utav respekt för yrkesfotograferna vill jag inte bidra till att dumpa priserna för de som faktiskt lever på fotot.

2) den dag jag eventuellt skulle vilja ta steget att leva på min hobby så kommer det vara svårt att radikalt höja mitt pris. För kunden är min privatekonomiska sits helt ointressant, det handlar om att leverera en kvalitetsprodukt till rätt pris. Och min produkt kommer ju inte förändras över en natt bara för att jag säger upp mig från mitt andra jobb.

Jag ger bara ut digitala kopior i full storlek. Brukar bli mellan 20-30 redigerade bilder. Valfri användning bortsett från att de inte själva får tjäna pengar på bilderna. brukar också be om att själv få lägga ut bilderna på facebook som lite reklam för mig själv.

Vilken storlek räknas som full storlek?

Jag förstår tanken. Det mesta jag fotar gör jag helt gratis, för jag gör det bara för mig själv utan tanke på att sälja. Men när jag fotar på uppdrag av någon så tar jag gärna betalt. Så gott det går brukar jag då ta betalt som om det vore mitt heltidsjobb av två anledningar:

1) Utav respekt för yrkesfotograferna vill jag inte bidra till att dumpa priserna för de som faktiskt lever på fotot.

2) den dag jag eventuellt skulle vilja ta steget att leva på min hobby så kommer det vara svårt att radikalt höja mitt pris. För kunden är min privatekonomiska sits helt ointressant, det handlar om att leverera en kvalitetsprodukt till rätt pris. Och min produkt kommer ju inte förändras över en natt bara för att jag säger upp mig från mitt andra jobb.

Underbart! Nu fick du mig på andra tankar! :)

"Det handlar om att leverera en kvalitetsprodukt till rätt pris.." var huvudet på spiken så att säga!

Vad kan man plussa på priset om man skriver ut 20 foton i a4?

Hur lång tid tar det att göra det? (tiden gånger ditt timpris)
Vad kostar förbrukningsmaterialet (papper, bläck, kuvert med hård baksida osv)?
Hur många utskrifter lever din skrivare? (Ta skrivarens inköpspris och dela med detta antal)
Portokostnader? (Vanligt brev eller försäkrat brev, dvs REK)

Summera ihop ovanstående sedan får du räkna ut en marginal som du behöver för att täcka returhantering, misslyckade utskrifter, trasiga försändelser, gnälliga kunder och andra oförutsedda händelser.

Vill du att de ska anlita dig för att du är bra eller för att du är billig?

Det är f ö väldigt svårt att höja priserna senare när du etablerat dig på en viss prisnivå.

Förklara gärna för mig varför det ska vara svårt att höja priserna senare?

De flesta jobbar med referenser som marknadsföring i början. Dvs du blir känd att ha en viss kvalitet, stil och pris, bjuder på viss tid och levererar snabbt.

Om du efter att du etablerat dig enl ovan, plötsligt dubblar priset och slutar bjuda på tex transporten och levererar långsammare, kommer du upplevas dyr eftersom de då jämför med ditt tidigare pris. Du blir "dyr" trots att du bara tar vad du egentligen skulle tagit.

De flesta jobbar med referenser som marknadsföring i början. Dvs du blir känd att ha en viss kvalitet, stil och pris, bjuder på viss tid och levererar snabbt.

Om du efter att du etablerat dig enl ovan, plötsligt dubblar priset och slutar bjuda på tex transporten och levererar långsammare, kommer du upplevas dyr eftersom de då jämför med ditt tidigare pris. Du blir "dyr" trots att du bara tar vad du egentligen skulle tagit.

Förväntade mig något svar i den stilen.
Det handlar alltså om att vara för dyr i relation till vad man levererar i början för att tillslut fylla ut skorna så att säga,

Mitt råd till TS är att ta betalt / bild, låt sedan kunderna välja hur många bilder de vill köpa.
Det blir en direkt feedback på hur bra du uppfattas av kunderna och du får inte dem att framstå som snåljåpar som inte vill betala för arbetstid och utrustningen som du redan köpt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar