Annons

Fota människor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja...vart börjar jag.
Har alltid undvikit att plåta människor, vet inte varför, men får aldrig till det bra, de gångerna jag försöker.

Men nu känner jag mig tillräckligt modig för att iallafall försöka.
Så, vart/hur börjar jag, dels rent tekniskt, och även rent "känslomässigt", dvs hur får jag "modellen" att känna sig fin och bekväm framför kameran, och hur får jag denna att bli "bra på bild" så att säga?

Har ingen tillgång till studio.
Och enda blixten jag har är den inbyggda i 300D:n.
Kommer troligen plåta med mitt 35-70mm 3,5-4,5 (i ungefär 50mm har jag märkt att den ger fina bilder, enligt mig).

Så, hade tänkt att börja med att försöka fota flickvännen, lite ansiktsporträtt idag. (hon håller på o sminkar sig lite lätt just nu).
Tänkte försöka använda mig av en vägg (grön lätt möntrad tapet) som bakgrund, och ett fönster som enda ljuskälla.
Men det kanske är fel?

Så, alla tips och idéer är välkomna!

Vart börjar jag, och hur går jag vidare?


/Jocce
 
bra kontakt med modellen är a och o.
prata med henne, uppmuntra henne med ord som "jättebra" "precis, sådär"

om du plåtar utan blixt så andvänd gärna dagsljuset som ljuskälla.

ställ modellen vid fönstret och andvänd en reflexskärm/pappskiva eller någonting för att lätta upp skuggorna altnerativt dra för gardinen.

jobba mycket med färger, tänk vilket smink som passar till vinken fond osvosv.
 
50 mm läget är bra för din zoom eftersom det ger 80 mm på en 300D och det är bra för ansiktsporträtt. kör på f 3.5 för att få kortaste skärpedjup.
 
Jag som verkligen vet hur man fotar modeller... - dvs amatörråd...

Mina förslag är:
1/ Ingen blixt, utan bra sidoljus
2/ Hitta en bra miljö, inte för starkt dagsljus, gärna sidoljus från ett/två håll. Hemma brukar vara för trångt och rörigt ofta...
3/ Plåta mycket till att börja, ta en paus, ät lite bullar (och fota under pausen), skämta, larva er och så. Poserandet brukar bli stelt och dött efter ungefär en halv minut eller så.
4/ Ta med lite olika props, kläder och konstiga grunkor, också för att skapa en avslappnad och/eller uppslupen atmosfär. Om en bild blir bra kan du ofta beskära bort om prylarna är fåniga.

Vad jag försöker säga är väl att ha kul under tiden, och det funkar ju bra i och med att det är din flickvän ju! Om hon tycker det är tråkigt blir det ju inga bra bilder ialla fall.

Men som sagt, amatör som bara den är jag, men börjar bli lite sugen på det där själv... :)

Lycka till!
-Christian
 
Ja, då gjorde vi en liten session dåra.
Tjejen är inte så jätteförtjust i o bli plåtad (vilket förvisso e lite mer utmaning)

Men här är en av bilderna. Justerat färg, levels, samt beskurit och USM. Även lagt på lite Neat Image.

Använde ett fönster från sidan och en fördragen vit gardin för att inte få så starkt ljus.
Satte även upp ett vitt lakan på motsatta sidan för o få lite mer ljus på "skugg" sidan.
Vitbalanserade även mot detta.
Änvände även inbyggda blixten för att lätta upp lite.

http://www.jocce.se/temp/040911karin01.jpg


Tack för alla tipsen, kom gärna med fler nu när ni har sett en av bilderna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.