Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota lägenhet - vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Fick i uppdrag att fotografera min kusins lägenhet inför försäljning. Det kommer alltså vara interiörbilder, kanske också någon bild på utsidan av huset, men jag vet inte vad jag ska ta betalt?

Det kanske blir mellan 5 och 10 bilder.

Vad kan jag ta betalt för kalaset?

Fick i uppdrag att fotografera min kusins lägenhet inför försäljning. Det kommer alltså vara interiörbilder, kanske också någon bild på utsidan av huset, men jag vet inte vad jag ska ta betalt?

Det kanske blir mellan 5 och 10 bilder.

Vad kan jag ta betalt för kalaset?

Det är ju lite känsligt om det är en kusin, skulle tro du gör det bäst i att fråga kusinen först om hur mycket han tycker det är värt att du fotograferar hans lägenhet inför en försäljning.
Hade nog varit annorlunda om det inte var någon du stod så nära eller om det var en mäklarfirma du skulle fotografera för.

Lycka till!
Mvh Ricke

Jag skulle inte ta betalt av min kusin, men det är ju helt upp till dig.

Enklast är att ta betalt per timme för fotografering och bildbehandling. Vad tycker du själv att du är värd i timmen?

Jag skulle inte ta betalt av min kusin, men det är ju helt upp till dig.

Det är sådana här yttranden man i längden brukar få äta upp. Du får hoppas att dina släktingar inte får se vad du har skrivit här. Och du har väl förhoppningsvis ingen stor släkt. ;D

"-Hej Magnus, det här är din syssling från Eslöv som ringer. Jag träffade dig på ditt dop. Nu är det så här att jag skulle vilja ha några bilder på våran katt, för hon är då för söt! Dessutom är det ju kökskranen som har läckt, det skulle behöva fotas för försäkringsbolaget. Jo, förresten, moster Ester hälsar att hon skulle behöva nya körkortsbilder, det är dags att förnya körkortet igen. Du kan komma nästa torsdag vid tiotiden, du kan få en kopp kaffe för besväret och som bensinkompensation. Ta med bullar. Hejdå!"

Det är sådana här yttranden man i längden brukar få äta upp. Du får hoppas att dina släktingar inte får se vad du har skrivit här. Och du har väl förhoppningsvis ingen stor släkt. ;D

"-Hej Magnus, det här är din syssling från Eslöv som ringer. Jag träffade dig på ditt dop. Nu är det så här att jag skulle vilja ha några bilder på våran katt, för hon är då för söt! Dessutom är det ju kökskranen som har läckt, det skulle behöva fotas för försäkringsbolaget. Jo, förresten, moster Ester hälsar att hon skulle behöva nya körkortsbilder, det är dags att förnya körkortet igen. Du kan komma nästa torsdag vid tiotiden, du kan få en kopp kaffe för besväret och som bensinkompensation. Ta med bullar. Hejdå!"

Lysande insikt. =)

Fota gratis

Som amatörfotograf skulle jag aldrig ta betalt för att fota åt en släkting. Möjligen skulle jag ta ut för eventuella kostnader som t. ex. resor. Om jag vore yrkesfotograf blir det lite annorlunda och säljaren av lägenheten kan dra av fotokostnaden som en försäljningskostnad.

Hur nära man står sina kusiner är givetvis olika från person till person. Vissa har stor släkt med tiotals kusiner som de nästan aldrig träffar, andra har få kusiner som de står nära och umgås med regelbundet.

Att då ge generella råd om huruvida man kan ta betalt av en kusin -- och hur mycket -- är ju omöjligt. Kanske kan man göra upp om en gentjänst -- är kusinen frisör, snickare, bilmek? Eller en någorlunda symbolisk summa.

Att man får ersättning för eventuella kostnader tycker jag är självklart. Men lika självklart är det nog att man inte kan debitera 800 kr i timmen.

Det är sådana här yttranden man i längden brukar få äta upp. Du får hoppas att dina släktingar inte får se vad du har skrivit här. Och du har väl förhoppningsvis ingen stor släkt.

Jag har en väldigt liten släkt och bara 4 kusiner... så jag sitter säkert. ;)

Fotade ena kusinens bröllop och andra kusinens barndop. Och actionbilder på tredje kusinens snöskoter. Tyckte jag att jag kunde bjuda på. :)

Jag har fått uppdrag tidigare av samma kusin (först ett julkort på deras son och sedan ville de ha ett foto med limefrukter att hänga på väggen), dessa jobb fick jag 500 kr för vid båda tillfällena.

Det blir ju en hel del jobb iom. att det är hyfsat många bilder och de ska redigeras osv.

Har funderat lite och fotografer de känner (kusinen jobbar på en mäklarfirma) tar mellan 2500 och 3500 kr för fotografering av en lägenhet så jag kanske kan ta ca 1500? Det lär väl bli några timmars jobb i alla fall, fotograferingen tog kanske lite drygt en timme och redigeringen lär ta minst ett par timmar.

Kan det vara rimligt?

Det är nog bara du och din kusin som kan avgöra vad som är rimligt -- men betalade han 500 kr för de tidigare bilderna borde hen ju inse att detta är ett mer omfattande jobb som kommer att kosta lite mer.

Fast om det är mäklarfirman som ska betala bilderna kan du väl ta hyfsat bra betalt?

"You scratch my back, I'll scratch your back"
Har aldrig och kommer aldrig ta betalt av mina vänner eller släktingar över något jag tycker om att göra på min fritid.
Skillnad om det är återkommande för samma person och/eller de tjänar pengar på det.
Ibland har jag fotograferatr åt dom och sedan gett dom tavlan i present.

Men allt hänger ju på hur nära du känner att dom är.

/Rommél

När jag gör saker åt mina kompisar eller släkt så tar jag ALLTID betalt för materialkostnader (tex papper och bläck) plus ~50 kr. För själva arbetet tar jag inget.

/Jonas

När jag gör saker åt mina kompisar eller släkt så tar jag ALLTID betalt för materialkostnader (tex papper och bläck) plus ~50 kr. För själva arbetet tar jag inget.

/Jonas

Det där tycker jag är en självklarhet. En kompis ville ha en s/v foto från kroatien. så jag tog en bild när jag var på semester med honom och förstorade upp den till 100*50 cm. Kostade 500 kr. Det fick han stå för själv.
Men äran att ta fotot, bildbehandla det och signera den var gratis.
Sen ordnade han en gratis cabriolet som jag fick åka i på min bröllopsdag.
Det finns inte bättre än kompisar som ställer upp med saker de är bra på.
De som tar betalt av sina kompisar för nåt som i stort sett är gratis är inte riktiga kompisar!

/Rommél

Men att jag inte skulle ta betalt för att jag gillar att fota stämmer ju inte riktigt här, interiörbilder som ska redigeras är inte jättekul precis och det är ett jäkla jobb.

Så betalt tänker jag ta, och det blir nog en 1500 kr. Tyvärr är det inte mäklarfirman som betalar, utan det blir hon som gör det så kan inte kräva hur mycket som helst.

Men 1500 kr för det jobbet tycker jag är hyfsat billigt, även om hon är min kusin så är det fortfarande massa jobb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar