Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Crim

Avslutat medlemskap
Hej!

Ska iväg och fota en konsert och undrar vilka inställningar som rekommenderas för både kamera och blixt. Under mina tidigare försök så har det varit väldigt svårt att få fokus under vissa ljusförhållanden samt att fotona kan bli väldigt brusiga trots att jag kör på den lägsta ISOn. Utrustningen som finns tillgänglig är en d70 med stativ och en SB800 blixt. Använder det medföljande Sigma objektivet.

Tacksam för svar!

Tjabba! För det första: PLÅTA UTAN BLIXT! Även om du skulle få det, så kommer dina bilder att bli otroligt tråkiga, och känslan förloras helt. Kör på ISO 1600. Stativ är inte heller att tänka på. Rörlighet är viktigt för att kunna täcka alla möjliga vinklar snabbt. Välj ett så ljuskänsligt objektiv som möjligt. Själv använder jag två olika, ett 35 mm 1:2.0 och ett 85 mm 1:1.8. Fungerar hur bra som helst!

För att återgå till det med blixt osv. För att förmedla en härlig känsla så bör du skippa blixt. Använd (den förhoppningsvis bra) ljussättningen, det ska räcka. Det kommer nog bli fint!

Jag håller inte med, blixt blir mycket snyggt om man kan hantera den. Jag skulle använt långa slutartider och blixt på andra ridån. Lycka till!

Jag har använt min D70 för en del konsertfoto och tycker inte att jag har sånna brusproblem, framförallt inte på låga ISO.

Jag tycker att du ska försöka klara dig utan blixt av många anledningar.
De två viktigaste är att det stör och att det kan bli så trist om du inte kan hantera blixten helt fullt ut.

Jag plåtade Östblocket på Kulturfestivalen i Stockholm härom helgen och låg emellanåt på iso 400, 1/500s och f2.8 med mitt tele, de hade nämligen satt en stor spot rakt på sångerskan.

Belysningen varierar mycket på vissa konserter, det lättaste är nog att köra manuellt, mäta på ansiktet och höja ett halvt stopp eller så över det.

Det är svårt att få till exponeringen bra, histogrammet på D70 visar bara ett genomsnitt av kanalerna så zooma in på ansikten och kolla att du inte har bränt ut detaljer (Jag tycker att den varianten fungerar bättre än histogrammet). Kolla inställningarna och bilderna ofta, det är trist att komma hem med en massa suddiga/utbrända bilder.

Var ute och fotade lite i helgen, körde på iso 1000-1600 utan blixt och fick då slutartider på runt 1/100. Fick precis såna bilder jag ville ha! Tack för hjälpen allihopa

Lite offtopic:
Jag har alltid trott att vi höjning utav iso så introduceras automatiskt gryninghet men många utav mina bilder innehåller inte någon gryninghet alls, trots ett högt isotal. Hur funkar det där egentligen?

Crim skrev:

Lite offtopic:
Jag har alltid trott att vi höjning utav iso så introduceras automatiskt gryninghet men många utav mina bilder innehåller inte någon gryninghet alls, trots ett högt isotal. Hur funkar det där egentligen?

Ju högre ISO du väljer ju mer brus får du i bilden, men det syns inte så tydligt jämt.

Crim skrev:
Ok, sämre ljusförhållande ger mer brus eller?

Jag skulle nog säga att det är i toningar inom liknande färger som bruset ter sig mest synligt. Och i dåligt ljus blir det fler sådana partier än om det är ljust. Är det ljust blir det fler detaljer som ögat uppfattar istället.

Rätta mig om jag har fel men jag kan se denna trend i flertalet av mina vimmelfoton.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar